در جلسه‌ای با حضور مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، مهندس زهرا سعیدی نمایندۀ مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، عصارزادگان فرماندار شهرستان مبارکه و جمعی از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی این شهرستان در فولاد مبارکه برگزار شد، بر توسعۀ پایدار منطقه و حفظ منافع ملی تأکید شد.

در این جلسه مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی و در چارچوب مقررات قانونی شرکت، توسعۀ منطقه را به‌عنوان یک اصل مدنظر داشته و مشارکت و همیاری شرکت در ایجاد و توسعۀ زیرساخت‌های شهرستان ازجمله توسعۀ راه‌ها، تکمیل و توسعۀ مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین گسترش تعاملات فرهنگی با شهرستان بخشی از این تعاملات بوده است.

مهندس عظیمیان با تأکید بر این‌که فولاد مبارکه دغدغه‌های شهرستان را دغدغۀ خود می‌داند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور که دشمن سعی می‌کند با تحریم و ایجاد خلل در تولید، اقتصاد کشور را تحت‌فشار قرار دهد، باید هوشیار باشیم که تنها راهکار گذر از این پیچ سخت، همدلی و همکاری بیشتر است.

فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های داخلی برای اولین بار در ایران، صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم به روش پاشش حرارتی (HVOF) پوشش‌دهی شد و عمر کاری این صفحات از 30 به 70 هزار تن تختال افزایش یافت که نه‌‌تنها در کشور، بلکه در دنیا نیز رکوردی قابل‌ملاحظه به شمار می‌آید

وی تصریح کرد: مدیریت شرکت بر این باور است که توسعۀ پایدار جز با رشد منطقه، استان و کشور میسر نخواهد بود؛ ازاین‌رو در بسیاری مواقع حتی فراتر از انتظار در مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت داشته است.

در این جلسه، مهندس زهرا سعیدی، نمایندۀ مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه گفت: به‌‌رغم این‌که شرکت فولاد مبارکه به‌طور مستقیم در فهرست تحریم‌های ظالمانه قرار داده‌ شده است، مدیریت و کارکنان این شرکت قوی‌تر از قبل چرخ تولید بزرگ‌ترین فولادساز کشور را درحرکت نگه داشته‌اند که شایستۀ قدردانی و مباهات است.

وی افزود: با احداث فولاد مبارکه در شهرستان مبارکه، بالطبع برخی زیرساخت‌ها ایجاد شده است که در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع درآمدی شهرداری‌ها، از فولاد مبارکه انتظار می‌رود در ادامۀ مساعدت‌ها و مشارکت‌های خود و به‌منظور حفظ این زیرساخت‌ها، که در راستای توسعه پایدار بوده است، در این حوزه نیز تعامل و همکاری بیشتری با مسئولان شهرستان داشته باشد.

فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی و در چارچوب مقررات قانونی شرکت، توسعۀ منطقه را به‌عنوان یک اصل مدنظر داشته و مشارکت و همیاری شرکت در ایجاد و توسعۀ زیرساخت‌های شهرستان و همچنین گسترش تعاملات فرهنگی با شهرستان بخشی از این تعهدات بوده است

پوشش‌دهی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم 

فــــولاد مبارکــــــه با همکــــاری شرکت‌های داخلی برای اولین بار در ایــــــران، صفحـــات مســــی قالب‌های ریخته‌گری مداوم به روش پاشش حرارتی (HVOF) پوشش‌‌دهی شد و عمر کاری این صفحات از 30 به 70 هزار تن تختال افزایش یافت که نه‌ تنها در کشور، بلکه در دنیا نیز رکوردی قابل‌ملاحظه به شمار می‌آید.

رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر و با بیان این‌که فرایند سرد شدن و تشکیل تختال با قالب اولین تجهیز ماشین‌های ریخته‌گری مداوم آغاز می‌شود، افزود: به عبارت دیگر مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحلۀ تولید تختال، کنترل و نظارت بر نحوۀ شروع انجماد مواد مذاب است و این خنک کاری را آب دمین در گردش صفحات مسی قالب‌ها انجام می‌دهد.

روح‌اله بیرانوند تصریح کرد: فلز مس هدایت حرارتی بسیار زیادی دارد و به‌خوبی فولاد مذاب را سرد می‌کند، اما به‌ لحاظ خواص مکانیکی، فلزی بسیار ضعیف است و به علت داشتن سختی و تراکم کم، در  زمان کوتاهی دچار فرسایش و ترک‌های فراوان می‌شود و ممکن است به تختال‌های تولیدی آسیب بزند.

وی با تأکید بر این‌که میزان زیاد ضریب انتقال حرارت مس گاهی اوقات سبب سرمایش سریع و بیش از انتظار تختال و در نتیجه بروز ترک در تختال می‌شود، گفت: سال‌هاست انواع پوشش‌های متالورژیکی و شیمیایی در کشورهای پیشرفتۀ دنیا اختراع و در این صفحات اعمال شده است.

 رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه جدیدترین نوع این پوشش‌دهی را روکش‌کاری صفحات مسی به‌وسیلۀ پودر فلزی-سرامیکی به روش پاشش حرارتی (HVOF) دانست و گفت: تا سال 1397 تحقیقات و تلاش‌های زیادی برای اجرای این پوشش‌ها در کشورمان صورت گرفته بود، اما متأسفانه به دلایل گوناگون هیچ‌یک موفق نشده بودند.

وی در ادامه از کسب موفقیت‌های ارزشمند در این زمینه خبر داد و اذعان کرد: در سال 1397 با همکاری شرکت ((پارس‌پلاسما‌پوشش)) و کارشناسان ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکۀ، پوشش سرمت پایۀ نیکلی به روش HVOF بر روی یک دست از صفحات مسی قالب ماشین‌های ریخته‌‌گری اعمال و به خط تولید ارسال شد. بیرانوند با بیان این‌که قالب مذکور به مدت 53 روز کاری در خط تولید مورد بهره‌برداری قرار گرفت، تصریح کرد: عمر کاری این صفحات پس از عملیات این پوشش‌دهی، از 30 به 70 هزار تن تختال افزایش یافت که نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا نیز رکوردی قابل‌ملاحظه به شمار می‌آید.

وی هدف اصلی ایجاد این پوشش را افزایش کیفیت و عمر تختال دانست و تأکید کرد: نتایج کیفی تختال‌های تولیدی به همت کارشناسان کنترل کیفی ناحیۀ فولادسازی و دفتر فنی تولید فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بررسی شد. خوشبختانه به لحاظ کیفی ترک تختال‌های تولیدشده با این صفحات به میزان 55 درصد و وضعیت جدایش و کنارۀ پروفیلی به‌ترتیب به میزان 15 و 50 درصد کاهش یافته است که موفقیت بسیار ارزنده‌ای به شمار می‌آید.

رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه دست‌یابی به این موفقیت را افتخار ملی دانست و در همین خصوص از زحمات و حمایت‌های مدیریت ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، دفتر فنی تولید فولادسازی و ریخته‌گری، کارکنان واحدهای تولید و تعمیرگاه ریخته‌گری، دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری، تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه، مدیریت خرید مواد مصرفی و تمام عزیزانی که از این پروژه ملی حمایت کردند، تشکر و قدردانی نمود.

بهره‌برداری از انتقال پساب تصفیه‌خانه مبارکه 

پروژه بهره‌برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هزینه 700 میلیارد تومان و با هدف کاهش بارگذاری مصارف آب صنعت فولاد بر زاینده رود با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افتتاح شد.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: ایستگاه پمپاژ پساب از سال 93 آغاز شد و با خط انتقال 12کیلومتری پساب را به غولاد مبارکه منتقل می‌کند.

امینی ظرفیت فعلی این طرح را 70 لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: این پروژه قرار است فاضلاب شهرهای دیزیچه، مبارکه و کرکوند را به این تصفیه خانه منتقل کند 

وی هزینه اجرای این طرح را 12ومیلیارد تومان اعلام کرد که از محل اعتبارات فولاد مبارکه تامین شده و گفت: آنچه در این پروژه قابل ذکر است اینکه نوسانات قیمتی باعث تعطیلی پروژه نشد.

امینی با اشاره به اینکه خط انتقال به فولاد مبارکه انجام شده و ایستگاه پمپاژ هم امروز افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: طراحی ایستگاه پمپاژ برای شهرهای دیگر آماده است و زیرساخت بسیار خوبی فراهم شده است.