فولادمردان شرکت فولاد مبارکه در ناحیه ریخته‌گری مداوم و فولادسازی توانستند در بهار امسال تولید 2 میلیون و 33 هزار تن تختال را به ثبت برسانند.

اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص موفقیت  ثبت‌شده در تولید تختال طی سه‌ماهه اول امسال گفت: طی 3 ماه گذشته علی‌رغم محدودیت‌های مختلف به‌ویژه در تأمین مواد اولیه، همچنین محدودیت‌هایی که به‌تازگی در زمینه تأمین آب و برق به وجود آمده، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همت همکاران بیش از 2 میلیون تن تختال در فولاد مبارکه تولید شد. این مقدار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بسیار بیشتر است (میزان تولید صورت‌گرفته در سه‌ماهه 99 به میزان یک‌میلیون و ۸۹۶ هزار تن تختال بوده است).

به گفته وی، میزان تختال تولیدشده در سه‌ماهه اول امسال نتیجه هماهنگی و برنامه‌ریزی تمامی کارکنان فعال در کارخانه فولاد مبارکه بوده و نشان می‌دهد پولادمردان شرکت فولاد مبارکه برای افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر، با وجود همه محدودیت‌های بین‌المللی، همچون تحریم‌ها و مشکلات داخلی، کمبود منابع انرژی همچون آب و برق و مشکلات در تأمین مواد اولیه، توانسته‌اند بر تمامی مشکلات فائق آمدند و امر تولید را به بهترین شکل ممکن انجام دادند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این موفقیت باعث می‌شود به میزان قابل‌توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. از سوی دیگر بخشی از این تولید، محصولات صادراتی است که می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد و در مجموع باعث بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تولید فولاد در کشور شود.

وی با اشاره به اینکه تولید بیش از 2 میلیون تن تختال در سه‌ماهه اول سال می‌تواند نویدبخش خبرهای خوش در زمینه تولید سال ۱۴۰۰ باشد نیز گفت: با برنامه‌ریزی که برای سال 1400 انجام‌شده و همچنین با توجه به شعار سال 1400، امیدواریم بتوانیم افزایش تولید قابل‌توجه نسبت به سال 99 داشته باشیم.

اکبری محمدی ادامه داد: هراندازه میزان تولید فولاد به‌عنوان ماده اولیه صنایع پایین‌دستی افزایش پیدا کند، این بخش با اطمینان خاطر و به سهولت می‌تواند نیاز خود را تأمین کند و این امر به معنای اشتغال بیشتر در صنایع پایین‌دستی است؛ زیرا همان‌گونه که می‌دانید نزدیک به 350 هزار نفر در صنایع پایین‌دستی فولاد مشغول به کار هستند و هراندازه این محصول که ماده اولیه صنایع پایین‌دستی است، بهتر و بیشتر تولید و تأمین شود، اشتغال در این بخش‌ها پایدارتر خواهد بود و در نهایت اقتصاد کشور پایدارتر می‌َشود و با شرایط بهتری روبه‌جلو حرکت می‌کند.

وی در پایان از همت و تلاش بی‌وقفه همه کارکنان فولاد مبارکه خصوصا کارکنان زحمت‌کش ناحیه فولادسازی و  ریخته‌گری مداوم تشکر و قدردانی کرد.

رشد سه‌ماهه تولید تختال در فولاد مبارکه معادل ایجاد یک واحد فولادسازی است

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه با اشاره به تولید 2 میلیون و 33 هزار تنی تختال در سه ماه ابتدایی سال 1400 گفت: این رشد تولید برابر با ایجاد یک واحد فولادسازی در کشور است.

غلامرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد  درباره موفقیت جدید تولید تختال در فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه در سه ماه ابتدایی سال جاری به ترتیب 700 هزار تن، 696 هزار تن و 636 هزار تن (در مجموع 2 میلیون و 33 هزار تن) تختال تولید کرده که در مقایسه با بهار 99، رشد 7.3 درصدی را نشان می‌دهد.

دست‌یابی به موفقیت با وجود 300 کوره ساعت توقف

وی افزود: این افزایش 7.3 درصدی تولید در شرایطی محقق شده است که تجهیز جدیدی اضافه نشده و تنها بهره‌وری نیروی انسانی بهبود یافته است. البته باید توجه داشت در خردادماه سال جاری با محدودیت‌های انرژی برق مواجه بودیم و به همین دلیل بیش از 300 کوره ساعت توقف داشتیم. هزینه این توقف برای فولاد مبارکه تقریبا برابر با تولید 40 هزار تن تختال بود؛ بنابراین با احتساب این زیان تولید، ظرفیت تولید فصلی فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 170 هزار تن افزایش یافته است. مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به پاور آن (زمان روشن بودن تجهیزات) و پاور آف (زمان خاموش بودن تجهیزات) گفت: ما سعی کردیم پاور آف‌ها را مدیریت کنیم. افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین حفظ آماده‌به‌کاری 100 درصدی تجهیزات در کنار حمایت‌های مدیران عالی شرکت یکی دیگر از نکات مهم و تأثیرگذار در این مسئله است.

سلیمی خاطرنشان کرد: افزایش فصلی بیش از 170 هزار تنی تولید تختال در فولاد مبارکه، معادل ایجاد یک پلنت فولادی در سال است.

 ارتقای چشمگیر کیفیت  در محصولات تولیدی

خوشدل‌پور، مدیر ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز ضمن اشاره به باتلاش وافر و عزم جزم همکاران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در سه‌ماهه اول سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در عبور از مرز تولید 2 میلیون تن تختال (2033000 تن تختال) گفت: این مهم در حالی محقق شد که محدودیت انرژی در خردادماه به‌شدت در کاهش تولید مؤثر بود، ولی همکاران همدل و سربلند ناحیه با درایت و تدبیر لازم و حمایت واحدهای مختلف پشتیبانی توانستند رکورد تولید خردادماه سال 99 را تکرارکنند و از لحاظ کیفیت نیز ارتقای چشمگیری در محصولات تولیدی به‌وجود آمد.

وی همچنین از نقش حمایتی و پشتیبانی تیم مدیریت ارشد شرکت و همکاران واحدهای پشتیبانی و همکاران سخت‌کوش ناحیه در تحقق  جهش تولید و رفع موانع تولید صمیمانه تشکر کرد.

این موفقیت در سایه تلاش کارکنان خستگی‌ناپذیر ناحیه فولادسازی به دست آمد

شفیعی، رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته گری مداوم نیز با اشاره به تولید 2033000 تن تختال در سه ماه اول سال جاری گفت: این میزان در سال گذشته 1896000 تن بود؛ بنابراین رشد بیش از 7 درصدی داشته است.

وی افزود: با وجود همه محدودیت‌ها این موفقیت با حمایت مدیریت عالی سازمان و در سایه تلاش کارکنان خستگی‌ناپذیر ناحیه فولادسازی، با تعیین میکس مناسب از متالیک شارژ، مدیریت توقفات برنامه‌ریزی‌شده، افزایش تعداد ذوب در هر سکوئنس ریخته‌گری، کاهش حوادث تولیدی و حمایت واحدهای پشتیبانی‌کننده به دست آمده است.

غیور مردان فولاد فعل «خواستن و توانستن» را صرف کردند

حقانی، رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها و ترانسفرکارها نیز با تبریک دستاورد جدید ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در عبور از تولید 2 میلیون تختال در سه‌ماهه اول سال جاری به مدیریت ارشد سازمان، مدیریت و همه کارکنان سخت‌کوش ناحیه، در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، گفت: یک بار دیگر غیور مردان فولاد مبارکه علی‌رغم همه مشکلات و موانع موجود در مسیر تولید، فعل «خواستن و توانستن» را به درستی و شایستگی صرف کردند و با استفاده از توان و اراده خستگی‌ناپذیر خود و با حمایت همه واحدهای ستادی و پشتیبانی، گام بلند دیگری در راستای شکوفایی تولید و اقتصاد کشور برداشتند.

وی همچنین از همه همکاران، مخصوصا تیم راهبری و تعمیرات جرثقیل‌های سقفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که در این دستاورد بزرگ نقش بسزایی داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.