حمیدرضاعظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه تشریح سیاست‌های فولاد مبارکه در احداث خط نورد گرم شماره ۲ این شرکت که با حضور بخشی از پیمانکاران توانمند در این حوزه برگزار  شد، از دو شاخص کیفیت و سرعت به عنوان مهمترین مولفه‌های اجرای این خط نورد منحصربه‌فرد یاد کرد.

وی گفت: برای کشور ما که در حال حاضر بخش قابل توجهی از ورق‌های خاص و با کیفیت مورد نیاز خطوط تولید صنایع مختلف خود را از محل واردات تامین می کند، به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریعتر خط نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با تاکید بر مزیت‌های اجرای این پروژه تصریح کرد: با اجرای این خط جدید، ظرفیت تولید انواع ورق به ویژه ورق‌های فولادی خاص به ۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت و در کنار این پروژه، ۵۲ پروژه جنبی دیگر نیز آغاز خواهد شد و حجم عظیمی از فعالیت مرتبط، اشتغال و رونق اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در همین خصوص افزود: رویکرد ما در تقسیم فعالیت‌های این ابر پروژه به گونه‌ای است که از تمامی ظرفیت‌های داخلی به نحو مطلوب بهرمند شویم.

وی با تاکید بر این که منابع مالی مورد نیاز احداث این خط در نظر گرفته شده است، گفت: مصمم هستیم با حمایت دولت محترم و همکاری و همدلی شرکت‌های سازنده داخلی و پیمانکاران مربوطه این ابر پروژه را در مدت ۳۰ ماه به سرانجام برسانیم.

مهندس عظیمیان، عدم وجود هرگونه انحصار در ساخت این خط را از مهمترین ویژگی‌های مراحل ساخت آن دانست و گفت: شرکت‌های برنده مناقصه در بخش های مختلف می‌توانند از ظرفیت‌های سایر شرکت‌ها به خوبی استفاده کنند. در واقع آن ها می‌توانند کارها را در قالب کنسرسیوم‌های مجزا با کیفیت و سرعت مطلوب انجام دهند. در هر حال همانگونه که پیش از این هم تاکید شد، رویکرد فولاد مبارکه استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور است.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند " نفس دشمن، دشمنی است"، از این رو با توجه به این که فولاد مبارکه از سوی دشمن مورد تحریم واقع شده است، اگر ما زانوی غم بغل بگیریم و منفعل شویم در مسیر مورد نظر دشمن حرکت کرده ایم، لذا باید با احداث خطوط تولید از این دست، در مسیر ناامیدی دشمن، اشتغال زایی برای جوانان، و رونق اقتصادی کشور گام برداریم.

مهندس عظیمیان با اشاره به این که ۵۵ درصد تجهیزات مکانیکی و برقی این پروژه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی ساخته و نصب خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کنار این پروژه، ۵۲ پروژه جنبی دیگر آغاز به کار خواهد کرد و حجم عظیمی از کار، اشتغال و رونق اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر این که منابع مالی مورد نیاز احداث این خط در نظر گرفته شده است، گفت: بودجه مناسبی برای سال اول این پروژه اختصاص یافته است و به تناوب و برمبنای اولویت، منابع بعدی اختصاص خواهد یافت.

در ادامه این جلسه، برخی از مدیران عامل و روسای هیئت مدیره شرکت‌های پیمانکاری جهانپارس و MMTE به بیان نقطه نظرات و طرح سئوالات خود پرداختند.

در همین خصوص فرخ عالی پور، مدیر عامل شرکت ایریتک گفت: ورود به اجرای چنین پروژه ای جسارت بالایی را می‌طلبید که خوشبختانه مدیر عامل فولاد مبارکه با جرأت و همت بالایی به آن ورود کرد و بعد از 12 سال که این پروژه معطل بود استارت کار آن را زد.

وی تصریح کرد: مهم این است که شرکت‌های حاضر در پروژه نورد گرم2 فولاد مبارکه با همدلی و همت به جای رقابت، با هم رفاقت کنند تا این کار بزرگ انجام شود. خوشبختانه بستر انجام کار برای همه شرکت های توانمند و دلسوز فراهم است.

 مهندس حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولادمبارکه در جمع مدعوین این نشست خاطرنشان کرد: بودجه ارزی و ریالی این طرح از منابع داخلی و به صورت کامل توسط فولادمبارکه تامین خواهد شد و در این خصوص جای نگرانی نیست و این موضوع را به بانک مرکزی نیز اعلام کرده ایم. فولاد مبارکه برای این پروژه یک سازمان متناسب با هدف اجرای ۳۰ ماهه آن در درون خود ایجاد کرده است که مجزای از فعالیت‌های تولید و فرایندهای معمول خواهد بود. مجری طرح نیز خود مدیرعامل شرکت است و این تصمیم به جهت اهمیت بالا و مورد توجه ویژه بودن این پروژه بوده است.

وی افزود: لازم است به این موضوع نیز اشاره کنم که این پروژه مورد حمایت ویژه مسئولان نظام است و رئیس جمهور محترم در دستور کتبی به معاون خود جناب آقای نهاوندیان خواسته اند که کمک‌ها و مساعدت‌هایی که دولت به این طرح می‌تواند داشته باشد مشخص شود و وزرای مرتبط از جمله

وزیر محترم نفت نیز حمایت ویژه خود را برای اجرایی شدن  پروژه  نورد گرم ۲ اعلام کرده اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بنده به این موضوع اعتقاد دارم که اگر نگاه

برد- برد در فرایند اجرایی شدن این پروژه وجود نداشته باشد با مشکلات مختلفی از جمله تاخیر در زمان راه‌اندازی مواجه خواهیم بود. در بخش قیمت‌ها نیز تدابیری اتخاذ کرده‌ایم تا بخشی از مصالح که مشمول هیجانات قیمتی خواهند بود را خودمان با هماهنگی‌هایی که خواهیم کرد تامین کنیم و به این ترتیب حاشیه امن را برای شرکت‌ها بیشتر کنیم. یک کمیته راهبری نیز به منظور مدیریت بهتر و یکپارچه کار در چارت پیش‌بینی شده است . انجمن مدیریت پروژه ایران را نیز به عنوان مشاور این پروژه در نظر گرفته‌ایم تا به این ترتیب اجرای این پروژه را در یک انحصار مدیریتی و تصمیم گیری قرار ندهیم و از مشورت‌های لازم بهره‌مند شویم.

عظیمیان تصریح کرد: قطعا انتظار داریم در این پروژه مثل هر پروژه بزرگ دیگری با چالش‌هایی مواجه باشیم از جمله این که مجددا دچار تحریم‌های ثانویه آمریکا شویم و به همین جهت از مسئولین سیاسی کشور خواسته‌ایم تا در این صورت اداره فولاد مبارکه و این پروژه نیز بر اساس قوانین ثانویه و مسئولیت پذیری ثانویه صورت بگیرد؛ چرا که در صورت مواجهه مجدد با تحریم‌های ثانویه و اعلام این ادعا که فولادمبارکه به عنوان یک شرکت حامی تروریست است، فرایند اجرای کار با دردسرهای زیادی مواجه خواهد شد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که چند ماه پیش بنده به اتفاق تعدادی از مدیران شرکت‌های خصوصی مشرف به دیدار مقام معظم رهبری شدیم و ایشان خطاب به حاضرین فرمودند که تحریم‌ها در آینده نزدیک از بین نخواهند رفت و چاره ای جز پیشبرد کارها با اتخاذ تدابیر لازم وجود ندارد. بنده امیدوار هستم  به کوری چشم آمریکای جهانخوار در پایان تابستان جشنی را به مناسبت نهایی شدن قراردادها برگزار نمائیم و به این ترتیب یک گام بلند در راستای اجرایی شدن پروژه نورد گرم ۲ برداشته شود.

با اجرای این خط جدید، ظرفیت تولید انواع ورق به ویژه ورق‌های فولادی خاص به ۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت و در کنار این پروژه، ۵۲ پروژه جنبی دیگر نیز آغاز خواهد شد و حجم عظیمی از فعالیت مرتبط، اشتغال و رونق اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد شد

سعد شمس الدین از شرکت MMTE نیز در این نشست گفت: جای خوشحالی دارد که چنین مگا پروژه‌ای در حال اجرایی شدن است. شرکت MMTE در پروژه تولید ورق‌های عریض تجربیات مناسبی دارد که قابلیت استفاده در پروژه نورد گرم ۲ را خواهد داشت و پیشنهاد می‌شود توانایی‌ها و تکنولوژی بومی شده شرکت‌ها مورد شناسایی قرار گرفته و در این پروژه استفاده شود.

در ادامه نادر عطائی، رئیس هیات مدیره شرکت جهانپارس گفت: در کشور ما پیمانکاران زیادی هستند که با وجود توانایی‌هایی و نیز شرایط اقتصادی کشور امکان مشارکت در پروژه نورد گرم ۲ را دارند و طبیعی است که مشارکت و بکارگیری همه آن‌ها نیز در پروژه بزرگ نورد گرم ۲ وجود نخواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌شود  شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم با یکدیگر رقابت نمایند. با توجه به شرایط اقتصادی و تورم روزانه‌ای که بعضا در اقلام مختلف شاهد آن هستیم بهتر است به منظور عدم مواجهه شرکت‌ها با کمبود بودجه راهکار مناسبی اندیشیده شود تا زمان انجام پروژه نیز با تاخیر همراه نگردد.