رئیس واحد سرویس پاتیل‌های مذاب شرکت فولاد مبارکه از افزایش قابلیت اطمینان عملکرد دریچه کشویی پاتیل‌های مذاب واحد فولادسازی خبر داد.

محسن احمدی با بیان اینکه واحد سرویس پاتیل وظیفه نگهداری و آماده به کار سیستم تشخیص سرباره را دارد، گفت:‌ این فعالیت با تست سنسور تشخیص سرباره در زمان آماده سازی پاتیل انجام می‌شود.

وی در تشریح علت اجرای این پروژه و عملکرد این سنسورها اظهار کرد: در واحد فولادسازی 40 پاتیل حمل مذاب وجود دارد که از این تعداد 24 پاتیل به طور مداوم در فرایند تولید قرار دارند و انتقال مذاب از کوره‌های قوس الکتریکی به متالورژی ثانویه و ماشین‌های ریخته‌گری را انجام می‌دهند. پاتیل‌ها سیستمی به نام «دریچه کشویی پاتیل» دارند که برای انتقال مذاب از پاتیل به تاندیش و قالب ماشین‌های ریخته‌گری استفاده می‌شود. با توجه به اینکه ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی و پاتیل‌های حمل مذاب 200 تن است، امکان ورود سرباره به پاتیل‌ و متعاقب آن، ورود سرباره به تاندیش و قالب وجود داشت و چون سرباره یک ناخالص مهم در فرایند تولید است، برای جلوگیری از ورود آن به تاندیش، اقدامات عاجل و کارآمدی صورت می‌گیرد. به همین منظور پاتیل‌ها به سیستمی به نام« تشخیص سرباره» مجهز شدند که در زمان ریخته‌گری به محض تشخیص سرباره، به صورت اتوماتیک به سیستم هیدرولیک دریچه کشویی پاتیل فرمان بسته شدن می‌دهد و از ورود سرباره به تاندیش جلوگیری می‌کند.

رئیس واحد سرویس پاتیل‌های مذاب تاکید کرد: قبل از انجام این پروژه، شرایط به گونه‌ای بود که بعد از تست سنسور توسط کارکنان واحد، اطلاعات به صورت دستی در سیستم اطلاعاتی شرکت ثبت می‌شد. ثبت دستی این اطلاعات چندان قابل اطمینان نبود و واحد ریخته‌گری نمی‌دانست آن چنان که باید بر اساس آن عمل کند.

 در همین خصوص احمدرضا رمضانی، کارشناس برق و ابزار دقیق سویس پاتیل نیز افزود: به منظور افزایش اطمینان از صحت اطلاعات و تست سنسور تشخیص سرباره، این قسمت با همکاری واحد کنترل پروسس و دفتر فنی تولید واحد فولادسازی، پروژه‌هایی تعریف و اجرا کردند تا اطلاعات تست سنسور به صورت اتوماتیک برای سیستم‌های مربوطه ارسال شود.

وی تصریح کرد:‌ برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:‌ تنظیم پارامترهای دستگاه‌های تست سنسور تشخیص سرباره؛ امکان سنجی ارسال اطلاعات به PLC (کنترل کننده منطقی برنامه پذیر) با استفاده از کارت CP343؛ برقراری ارتباط سخت افزاری با دستگاه تست سنسور تشخیص سرباره؛ ایجاد GATEWAY( مسیر ارتباط سطوح اتوماسیون) برای ارسال اطلاعات به PCS؛ نوشتن برنامه‌های لازم به منظور ارسال اطلاعات؛ ارتباط اطلاعات و ایستگاه‌های تست سنسور تشخیص سرباره به EIS ( سیستم اطلاعات جامع مدیریت) و تهیه و برنامه برای رهگیری وضعیت تست سنسور تشخیص سرباره در قسمت‌های مختلف سایت EIS.

رمضانی ضمن اشاره به مزایای اجرای این پروژه، واحد ریخته‌گری، بر اساس اطلاعات سیستم، از قابلیت آماده به کار سنسور تست تشخیص سرباره اطمینان حاصل می‌کند و از ورودی سرباره و متعاقب آن از ورود ناخالصی جلوگیری می‌نماید. در نتیجه این فرایند، بازدهی و بهره‌وری تولید ارتقا می‌یابد. 

رئیس واحد سرویس پاتیل‌های مذاب فولاد مبارکه در خاتمه از همکاری واحد کنترل پروسس، دفتر فنی تولید فولادسازی و کارکنان واحد سرویس پاتیل صمیمانه قدردانی کرد.