سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیم‌ها و گام‌های عملی، موثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن برجام است.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سیدعباس موسوی» بعد از ظهر دیروز در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در خصوص برجام گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های طرف‌های اروپایی برجام را با دقت و بر اساس میزان انطباق با تعهدات این دولت‌ها وفق توافق مزبور و مصوبات کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: تداوم اقدامات داوطلبانه مبتنی بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران مطابق با برجام ریشه در متقابل بودن حقوق و تکالیف پیش‌بینی شده در برجام دارد و چنین مسیری نباید به عنوان یک جاده یکطرفه تلقی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیمات و گام‌هایی عملی، مؤثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن آن است، اظهار داشت: هرگونه انتظار از ایران برای بازگشت به شرایط قبل از ۸ می ۲۰۱۹ بدون اثبات اراده سیاسی جدی و توانایی عملی طرف‌های اروپایی در ایجاد توازن در انجام تعهدات بر اساس برجام و منتفع شدن عملی ایران از آثار لغو تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی شده در برجام یک انتظار غیرواقع‌بینانه و مغایر با اهداف، منطق و محتوای برجام است.

موسوی افزود: تکرار می‌کنیم تا زمانی که طرف مقابل متعهد باشند ما نیز به همان میزان متعهد می‌مانیم.

به گزارش ایرنا، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی روز گذشته بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند. در بیانیه مشترکی که روز یکشنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: ما سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد منافع مشترک امنیتی خصوصاً حفظ رژیم عدم اشاعه هسته‌ای هم نظر هستیم و بر ادامه تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که چهار سال پیش در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ با ایران بر سر آن توافق شد، تاکید می‌کنیم.

همچنین دیروز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار. هدف از این نشست جلوگیری از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای برجام و یافتن راهی برای مجاب کردن آمریکا به کاهش تنش‌ها اعلام شد.