همزمان با آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در پایتخت قطر، نیروهای طالبان، شماری از نیروهای مسلح وابسته به دولت افغانستان را در شمال این کشور به قتل رساندند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دست‌کم ۲۴ تن در حمله به پست‌های نگهبانی در منطقه نهرین، واقع در ولایت بَغلان افغانستان، کشته شدند. سخنگوی طالبان می‌گوید نیروهای این گروه، دست‌کم ۲۸ تن را به قتل رسانده‌اند.

کشته‌شدگان از اعضای «نیروی خیزش مردمی» بودند که نیروهای داوطلب مسلح هستند. آنها برای کمک به سربازانی فرستاده شده بودند که در ولایت بغلان در محاصره طالبان قرار دارند.

منابع گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته‌اند این گروه در تویتر مدعی شده که بر سه پاسگاه نیروهای خیزش مردمی در منطقه کهگدای واقع در ولسوالی نهرین حمله کرده و ۲۸ تن به شمول صلاح الدین یکی از فرماندهان مهم نیروی خیزش مردمی را کشته‌اند. این گروه همچنین مدعی است که ۱۲ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

تلاش‌های صلح آمریکا در خلال ۹ ماه گذشته از طریق گفتگوهای مستقیم با طالبان، دیدار با مقام‌های کشورهای همسایه افغانستان و نیز کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای جریان داشته است.

پیشتر زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته بود در این دور، بر سر تضمین مبارزه با «تروریسم»، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی که منجر به ثبات سیاسی شود و آتش‌‎بس دایمی و همه‌جانبه، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

خبرنگاران می‌گویند مذاکرات در پشت درهای بسته جریان دارد.

خلیلزاد قبلا گفته است تا زمانیکه بر سر همه اینها توافق حاصل نشود، بر سر هیچ یک از موارد آن به طور جداگانه توافق نخواهد شد.

قبلا یک عضو دفتر طالبان در قطر گفته بود که آمریکا و طالبان بر سر خروج نیروها از افغانستان به توافق رسیده‌اند ولی این ابراز نظر از طرف آمریکا رد شد.

خلیلزاد در واکنش به اظهارات طالبان گفت:‌پیامد هر روند صلحی زمین‌گذاشتن سلاح است

تاکنون طالبان و آمریکا شش بار در قطر گفتگو کرده‌اند. در ششمین دور که هفت روز به طول انجامید هر دو طرف اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

قبل از برگزاری این نشست گروه طالبان گفته بود که در این دیدار بر سر چارچوب خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اینکه از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده نشود، مذاکره خواهد کرد. اما طرف آمریکا تاکید تا بر سر توافق جامع صلح، موافقت نشود، بر سر هیج‌یک از موارد دیگر توافق نخواهد شد.

طالبان تاکنون حاضر نشده با نمایندگان دولت افغانستان دیدار و مذاکره کند. حتی در نشست اخیر که چند روز قبل در مسکو برگزار شد، این گروه با حضور محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و نیز حضور سفیر افغانستان در مسکو، در آن نشست مخالفت کرد.