سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران گفت: تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود.

به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام تازه وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم شرکت های پتروشیمی ایران، این اقدام رژیم آمریکا را شدیداً محکوم کرد و آن را مصداق تروریسم اقتصادی و در ادامه خصومت های مستمر کاخ سفید علیه ملت ایران دانست.

موسوی اضافه کرد: تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. 

سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست خورده است که بارها توسط روسای جمهور پیشین آن کشور امتحان شده بود. این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می‌تواند مطمئن باشد که به هیچ یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید.

موسوی ادعاهای برخی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران را فریبکارانه، غیرواقعی و صرفا برای جلب توجه افکار عمومی دانست و افزود: این اقدام ایالات متحده مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین‌الملل و نیز تعهدات بین المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آنرا فراهم خواهد آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: همه کشورها مسئولیت دارند تا در برابر نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل واکنش نشان داده و اجازه ندهند دستاوردهای جامعه بین المللی در زمینه چندجانبه گرایی به واسطه اقدامات زورمدارانه و یکجانبه هیات حاکمه آمریکا بیش از پیش از بین برود.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۷ خرداد به وقت واشنگتن در بیانیه‌ای تحریم‌های ظالمانه جدید علیه ایران اعلام کرد.

طبق این بیانیه‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین ۳۹ شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و به تنهایی نیمی از صادرات پتروشیمی ایران را عهده‌دار است.

تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت پتروشیمی کشورمان در حالی از سوی آمریکا  اعلام شده که محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه این کشور بر دیگر بخش‌های صنعت کشورمان از جمله نفت و معادن با اعتراضات جهانی مواجه شده است.

تحلیل رویترز از بی‌تاثیر بودن تحریم‌های صنایع پتروشیمی ایران

خبرگزاری رویترز با استناد به تحلیل برخی مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی گزارش داد که تحریم‌های جدید اعمال شده بر بخش پتروشیمی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز یک تحلیلگر و یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند که تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بر بخش صنایع پتروشیمی ایران تنها تأثیر خفیف خواهند داشت چراکه شرکت‌های غیر آمریکایی پیش از این نیز به خاطر تحریم‌هایی که وجود داشتند از تجارت با بخش پتروشیمی ایران خودداری می‌کردند.

طبق تحریم‌هایی که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در پنجم نوامبر اعمال شد، هر کسی که معامله قابل توجهی در زمینه محصولات پتروشیمی ایران انجام دهد مشمول یک سری تحریم‌ها می‌شد.

سوزان مالونی از اندیشکده بوکینگز تشریح کرد که تحریم‌های اخیر آمریکا «یک گام عادی دیگر است که فکر می‌کنم ردیفی اضافی و تعمدی از محدودیت‌هاست».

یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که می‌خواست نام او فاش نشود گفت که تحریم‌های جدید تأثیر کمی خواهند داشت چرا که بیشتر شرکت‌ها با فعالیت بین‌المللی تا کنون معامله با ایران را متوقف کرده‌اند و این تحریم‌های جدید اقدامی صرفاً در چارچوب «روابط عمومی» بوده است.

وی همچنین گفت که این برای برجسته نشان دادن فشار سیاسی روش خوبی است.