رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هلال احمر تا این لحظه حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل دریافت نکرده است، گفت: به دنبال بسته بودن حساب سوئیفت و حساب ارزی هلال احمر در اثر تحریم‌ها، با وجود اعلام عددها و ارقام، مبلغی به حساب هلال احمر ایران واریز نشده است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر پیوندی دیروز در یک نشست خبری در ساختمان صلح با اشاره به عملکرد هلال در سیل اخیر، با بیان اینکه سیل امسال بسیار ویرانگر بود، افزود: با این وجود کمک‌های غیر نقدی مثل پتو، چادر، ست بهداشتی و ... از کویت، ترکیه، آذربایجان، فرانسه، آلمان، ارمنستان، پاکستان و ... به ایران ارسال شده است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه سیل در گلستان و مازندران فروکش کرده است، اظهار کرد: استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان همچنان درگیر سیل هستند و تاکنون ۲۲۷ هزار نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنها در خوزستان هستند.

رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تاکنون بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه و ۴۷ هزار چادر توزیع شده است، تصریح کرد: تیم‌های درمان اضطراری نیز به مراکز سیل زده فرستاده شده و کمک‌های مردمی بسیار گسترده‌ای نیز داشتیم. تا به امروز ۱۰۰ میلیارد تومان به سیل زدگان کمک مردمی شده است.

وی ادامه داد: ابعاد حادثه بسیار گسترده است و همچنان نیاز به کمک‌های مردمی داریم. تاکنون نیز بیش از ۳۰ میلیارد تومان کمک مردمی در قالب اقلام خوراکی، بسته‌های بهداشتی، موکب و غیره شده است.

پیوندی با بیان اینکه درخواست استمداد از کشورهای خارجی برای ایجاد فضای همدلی بین جمعیت کشورهای مختلف کشور با ایران است، تصریح کرد: همانطور که ایران بارها به کشورهای دیگر کمک کرده است، به همین دلیل ایران نیز اعلام کرده تا در صورت وجود کمک‌های خارجی آن‌ها را قبول خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های خارجی و بسته بودن حساب سوئیفت، ما را از کمک ایرانیان خارج از کشور محروم کرده است، اظهار کرد: در عین حال کشورهای دیگر نیز ابراز علاقه‌مندی برای کمک به ایران کردند البته تاکنون مبلغی به حساب ایران واریز نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر از تصویب رقم ۵۰۰ هزار یورویی کمک  صلیب سرخ جهانی به ایران خبر داد و گفت: همچنین با وجود تصویب پرداخت مبالغی از سوی اتحادیه اروپا تاکنون ایران مبلغی را دریافت نکرده است. از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کردیم که تحریم‌ها نباید به مردم ایران آسیب برساند و فدراسیون جهانی و صلیب سرخ از هر طریقی که صلاح می‌دانند مسیر ارسال کمک‌ها به ایران را هموار کنند.

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه ۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم جمع‌آوری شد،اظهارکرد: بعد از پایان عملیات امدادی مذکور بهره پول را نیز به این مبلغ اضافه و براساس پروتکل‌های مشخص و سیستم‌های نظارتی بین مردم زلزله‌زده کرمانشاه توزیع کردیم. به این ترتیب در این بخش نیز عملکرد شفافی داشتیم.

پیوندی با بیان اینکه براساس گزارشات پزشکی قانونی به دنبال سیل اخیر حدود ۷۰ نفر فوت کردند، تصریح کرد: سازمان هلال احمر به خانواده هر کدام از این افراد ۱۰ میلیون تومان برای جبران خسارات اولیه پرداخت می‌کند تا بعد از این مرحله با کمک وزارت مسکن و سایر نهادهای متولی، سایر خسارات این خانواده‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه قرار است در صنوف مختلف افرادی برای نظارت بر نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی انتخاب شوند،اظهارکرد: این روش‌ها با وجود اعتماد زیاد مردم به هلال احمر باعث می‌شود سطح اعتماد آن‌ها افزایش یابد.

پیوندی در ادامه با بیان اینکه از دست دادن حتی یک انسان دردآور و رنج‌آور است، تأکید کرد: با این وجود با توجه به گستردگی سیل از دست دادن ۷۰ نفر تلفات خیلی بالایی نیست و فدراسیون جهانی صلیب سرخ و گزارشگران نیز اذعان داشتند که این تعداد تلفات حاکی از عملکرد خوب تیم‌های امدادی است. تخلیه منازل و سرعت بالای امدادرسانی در گام اول باعث شد تا تعداد تلفات بالا نباشد. همچنین از بین این ۷۰ نفر حدود ۲۰ نفر در حادثه ناگهانی سیل شیراز جانشان را از دست دادند که در صورتی که این اتفاق نمی‌افتاد این رقم نیز کاهش پیدا می‌کند.