مقامات برزیلی اعلام کردند در پی حادثه شکستن یک سد در جنوب شرقی این کشور که در شب جمعه (پنجم بهمن ماه) اتفاق افتاد، حداقل 40 نفر کشته و حدود ۳۰۰ تن نیز ناپدید شده‌اند. در همین حال اعلام شد آمار کشته‌ها و مفقودین در حال افزایش  است.

شرکت واله در بیانیه‌ای گفت: چندین کارمند در ساختمان اداری این سد بوده‌اند که با شکستن آن زیر آب و گل‌ولای به سمت مناطقی در جنوب شرق برزیل مدفون‌شده‌اند.

به نوشته وبگاه روزنامه گاردین این سدها که توسط شرکت بزرگ حفاری واله در معدن سنگ آهن فِجائو واقع در ایالت میناس گِرایس برزیل اداره می‌شد، پس از مقاومت نکردن در برابر حجم آب، شکسته شده و معدن مذکور را به زیر امواج آب فرستاد و پس از شکستن سد مناطق وسیعی معادل یک میلیون متر مکعب را در گل و لای فرو برد.

مقامات آتش‌نشان اواخر روز شنبه (ششم بهمن ماه) و پس از یک روز جست‌وجو در میان گل‌ولای به‌منظور یافتن قربانیان این حادثه مهیب، تاکنون (هفتم بهمن ماه) شمار تلفات حادثه را ۴۰ تن اعلام کرده‌اند

آب و گل و لای حاصل از شکستن این سد یک روستا در نزدیکی منطقه نزدیک به سد را نیز در بر گرفته است؛ اما مقام‌های برزیل پیش‌تر به مردم این روستا هشدار داده بودند که محل سکونت خود را ترک کنند. 

درعین‌حال آن‌ها در روستا سکونت داشته و این روستا نیز به‌موجب سیلاب ایجاد شده به زیر گل‌ولای رفته و درنهایت نیز تعداد کشته شدگان این حادثه را نیز بیشتر می‌کند.

در پی این حادثه سیلاب رها شده از سد بعد از آغشته شدن به زباله‌های دفعی معدن، به رنگ قرمز درآمده و سپس به مراتع و جنگل‌های اطراف گسترش پیدا کرد که همین مسئله نگرانی‌ها از آلودگی گسترده را در پی دارد.

سخنگوی ایستگاه آتش‌نشانی شهر برومادینو با بیان اینکه نگرانی اصلی اکنون یافتن هرچه سریع‌تر مفقود شدگان است، از اعزام چند فروند بالگرد نجات برای بیرون کشیدن بازماندگان از آب خبر داد.

این سد که در ایالت میناس گرایس در جنوب شرقی برزیل قرار دارد، متعلق به شرکت معدنی واله است و محل نگهداری ضایعات حاصل از فعالیت شرکت به شمار می‌رفت.

مقامات آتش‌نشان اواخر روز شنبه (ششم بهمن ماه) و پس از یک روز جست‌وجو در میان گل‌ولای به‌منظور یافتن قربانیان این حادثه مهیب، تاکنون (هفتم بهمن ماه) شمار تلفات حادثه را ۴۰ تن اعلام کرده‌اند. هرچند این نگرانی وجود دارد که تعداد قربانیان افزایش پیدا کند زیرا با گذشت ۲۴ ساعت از زمان وقوع این فاجعه احتمال زنده یافتن حادثه‌دیدگان وجود ندارد.

به گزارش اسکای نیوز، در میان مفقودان این حادثه ۲۰۰ کارگر معدن سنگ آهن نیز وجود دارند که در زمان وقوع حادثه در محل حضور داشته‌اند. علت شکستن این سد در کنار معدن سنگ آهنی که به بزرگ‌ترین شرکت استخراج معدن برزیل تعلق دارد، هنوز معلوم نشده است.

گفتنی است دادگستری برزیل بیش از 260 میلیون دلار از دارایی‌های شرکت واله را به دلیل این حادثه ضبط کرده است. فرایند جست‌وجوی افراد ناپدید شده چند بار به دلیل احتمال شکستن سد دیگری در بالادست متوقف شد. گفتنی است بارش پیوسته باران نگرانی‌ها را افزایش داده است و احتمال پیدا شدن افراد مفقود شده هر لحظه کمتر می‌شود.