سرپرست وزارت بهداشت تأکید کرد:

بسیج ملی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر 

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: بیماری‌های غیر واگیر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نظام سلامت است. سبک زندگی نادرست، عدم باور سیاستگذاران به بیماری‌های غیر واگیر و دگرگونی‌های فرهنگی مدیریت شده عواملی هستند که امروز جامعه را به این بیماری‌ها گرفتار کرده‌اند. 

سرپرست وزارت بهداشت، تاکید کرد: وقتی بیماری‌های واگیردار کنترل می‌شوند، سیمای بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیر واگیر تغییر می‌کند، اما در بحث کنترل بیماری‌های واگیردار، وزارت بهداشت، نقش و رکن اصلی بود و با 5 دلار، فرزندان‌مان در مقابل شش بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه شدند، اما وقتی گرفتار دیابت و سرطان می‌شویم، با هزینه‌های سرسام‌آور روبه‌رو می‌شویم و لزوم تقویت مشارکت‌های بین‌بخشی، بیش از پیش احساس می‌شود. نمکی با بیان این‌که برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر به تدوین نقشه ملی نیاز داریم، افزود: در کشور ما با توجه به تنوع اقلیم و تنوع مشکلات، باید نقشه‌های محلی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر تهیه شود. سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر نباید تخت‌های بیمارستانی جدیدی ایجاد کنیم بلکه باید درمان سرپایی را توسعه دهیم. اگر در مراحل اولیه بیماری، بتوانیم بیماری‌ها را تشخیص دهیم، شاهد پیشرفت بیماری و تحمیل هزینه بر مردم و نظام سلامت نخواهیم بود. باید برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در کشور بسیج ملی راه‌اندازی کنیم. 

    


لباس آتش‌نشانی دستی ۲۰ میلیون تومان؛

۲ هزار دست لباس نیاز داریم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره نردبان‌هایی که سازمان آتش‌نشانی از مدتی پیش خریداری کرده است، گفت: ۲۱ دستگاه نردبان بلند (از ۳۰ تا ۶۴ متر) خریداری کردیم که شش عدد از آن‌ها قبلا وارد شده بود و سه نردبان دیگر یک هفته پیش از گمرک ترخیص و وارد سازمان آتش نشانی شد. الان ۱۲ نردبان دیگر در گمرک مانده که امیدواریم شش نردبان ۳۲ متری دیگر تا دو هفته آینده ترخیص شود و آن‌گاه شش‌نردبان دیگر در گمرک می‌ماند. مهدی داوری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مشکل این سازمان در زمینه البسه و تجهیزات حفاظت فردی آتش‌نشانان گفت: قیمت یک دست لباس باکیفیت مناسب برای آتش‌نشان‌ها پیش از این نزدیک ۵ میلیون‌ونیم بود، اما این مبلغ الان به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است. وی ادامه داد: قرارگیری البسه آتش‌نشانی در اولویت ۴ کالایی به این معناست که ورود این کالا ممنوع است. این تصمیمی‌است که برای حمایت از تولید داخل در دولت اتخاذ شده است. البته یکی دو سال اخیر حدود ۳ هزار دست از این البسه را برای آتش‌نشان‌ها وارد کردیم، اما بازهم نیاز به لباس‌های بیشتری داریم و خواهش‌مان از مسئولان این است که در این راستا بازنگری داشته باشند. ما این درخواست را داریم که البسه آتش‌نشانی حداقل در اولویت دو قرار بگیرند که در این صورت هم واردات این لباس‌ها مجاز می‌شود و هم می‌توانیم از ارز نیمایی استفاده کنیم؛ که آن وقت قیمت‌ها برای ما بسیار منطقی‌تر می‌شود و این لباس‌ها را در دسترس قرار می‌دهد. دولت آبادی با بیان این‌که در حال حاضر در تهران دارای ۳ هزار دست لباس آتش‌نشانی هستیم، گفت: اکنون در تهران ۲ هزار دست لباس آتش‌نشانی دیگر نیاز داریم و البته این به آن معناست که ۳ هزار دست لباس موجود، به تعویض ۲ هزار عدد از آن‌ها فکر می‌کنیم.