به رغم استقبال گرم مسئولان برزیلی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، صدها تن از گردشگران و شهروندان برزیلی تحت تدابیر شدید امنیتی و سردادن شعارها و بوق‌های ممتد خودروهای‌ خود مانع از بازدید وی از تندیس مسیح شدند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌ الاوسط، در حالی‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال گرم رئیس‌جمهوری منتخب برزیل و مقامات دولتش روبه‌رو شده صدها تن از گردشگران و شهروندان برزیلی در قالب اعتراضاتی مردمی و تحت تدابیر شدید امنیتی مانع از بازدید نتانیاهو از تندیس مشهور مسیح در ریو دو ژانیرو شدند و وی را مجبور کردند در خودروی خود بماند و نتواند از این تندیس بازدید کند.

این در حالی است که منابع اعلام کردند مسئولان برزیلی در ابراز علاقه و محبت‌شان به نتانیاهو از حد لازم فراتر رفتند و تمبری با تصویر وی به او تقدیم و از تشکیل دولت اسرائیل ابراز خرسندی کرده و گفتند، قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند و این مسئله زمان زیادی نمی‌برد. آن‌ها همچنین با نخست‌وزیر اسرائیل تعدادی توافقنامه‌ همکاری امضا کردند.

اما این استقبال گرم مقامات برزیلی از نتانیاهو در خیابان‌های این کشور نتیجه عکس داشت و نتانیاهو و اعضای خانواده‌اش به دلیل تدابیر امنیتی شدید و خشم مردم به‌راحتی نتوانستند از تندیس مسیح بازدید کنند و برزیلی‌ها علیه وی شعارهایی سر دادند و بوق خودروهایشان را به صدا درآوردند به‌طوری‌که نتانیاهو ناگزیر شد از بازدید از این مکان معروف صرف‌نظر کرده و تا زمان بازگشت همسرش ساره و پسرش از تور گردشگری‌شان در خودروی خود بماند و بلافاصله بعد از بازگشت آن‌ها محل را ترک کند. در همین حین نیز مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب حدود بیست قطعنامه علیه تل‌آویو به خاطر نقض حقوق بشر، ساخت‌وسازهای غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی و تداوم اشغال قدس، اسرائیل را به محکوم‌ترین دولت در سازمان ملل در ۲۰۱۸ تبدیل کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، دست‌کم شش قطعنامه در پایان نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (آبان ماه) باهدف جلب نظرها به درگیری‌های اسرائیل و فلسطین توسط مجمع عمومی سازمان‌ ملل تصویب شد و قطعنامه دیگری هم در دسامبر (آذر ماه) تصویب شد که بار دیگر به رسمیت شناخته شدن یک‌جانبه قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا را محکوم کرد.

نتانیاهو که از روز جمعه گذشته (هفتم دی ماه) به برزیل سفر کرده و در جریان آن با ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور دیدار کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کشور به انتقال سفارت برزیل از تل‌آویو به قدس و آغاز پروژه‌های اقتصادی میان دولت اسرائیل و برزیل ترغیب کرده است.

وی همچنین با کسانی که آن‌ها را دوستان مسیحی برزیلی اسرائیل خواند ملاقات کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به آن‌ها مدعی شد: ما هیچ دوستی بهتر از جامعه مسیحی نداریم و جامعه مسیحی نیز دوستی بهتر از دولت اسرائیل در جهان ندارد. تنها یک مکان در خاورمیانه وجود دارد که مسیحیان با امنیت در آن زندگی می‌کنند و تنها یک مکان وجود دارد که جامعه مسیحی در آن‌جا شاهد رشد و شکوفایی است و آن تنها دولت اسرائیل است. مسیحیان در همه جا باید بسیار محتاطانه عمل کنند یا آن‌جا را ترک کنند اما این مسئله در مورد اسرائیل صدق نمی‌کند. شما برادران و خواهران ما هستید و ما از حق و حقوق مسیحیان مانند حق و حقوق تمامی ادیان دفاع می‌کنیم. اسرائیل و اورشلیم یکی هستند.

نتانیاهو همچنین مدعی شد: از ۳۰۰ سال پیش قدس پایتخت قوم ما بوده و همچنان پایتخت ماست و پایتخت ابدی ملت یهود باقی خواهد ماند. لازم به یادآوری نیست زیرا شما تاریخ خود را می‌دانید و ریشه‌های مشترک ما را می‌شناسید و به خوبی می‌دانید که تاریخ، باورها و ارزش‌های ما در هم آمیخته‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهوری برزیل را ستود و وی را برادر خطاب کرد و گفت: آیا می‌دانید نام بولسونارو معادل عبری آن یئیر است. این نام در زبان عبری به معنای کسی است که نور را به ارمغان می‌آورد.

وی در آخر گفت: من بر این باور هستم فرصتی که الآن برای شهروندان برزیلی و اسرائیلی به وجود آمده و به‌مثابه هم‌پیمانی برادران است.

بولسونارو در اوایل نوامبر (آبان ماه) اعلام کرده بود که قصد دارد پا جای پای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بگذارد و سفارت کشورش را به قدس اشغالی منتقل کند اما بعداً از این تصمیم خود منصرف شد و گفت، هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

انتقال سفارت برزیل به قدس اشغالی می‌تواند تهدیدی برای صادرات گوشت حلال برزیل به کشورهای عربی باشد که ارزش آن به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

نتانیاهو بر این باور است که بولسونارو به‌منزله تغییر بزرگی برای برزیل محسوب می‌شود که در طول دهه‌ها دولت‌های چپ‌گرای میانه و راست‌گرای میانه بر آن حکم راندند و آن‌ها به توافق‌های بین‌المللی در مورد اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نیز وضعیت شهر قدس پای‌بند هستند.