رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند:  «مرزبندی پررنگ با دشمن برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم»، بسیار لازم است و مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجسته‌سازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر فضای مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز پنج‌شنبه در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با وجود تأکید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یک نکته حاشیه‌ای اما ظریف را هم توصیه کردند و آن اینکه «نباید بخاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالش‌ها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌ها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده‌های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.  رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش‌ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب یازده دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره‌جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی‌تحرکی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مواجهه ابتکاری» و «مواجهه عکس‌العملی» را یکی دیگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس‌العملی، حرکت ما تابعی از حرکت دشمن است اما در مواجهه ابتکاری، ابتکار عمل را به‌دست می‌گیریم و از ناحیه‌ای که دشمن تصور نمی‌کند، به او ضربه می‌زنیم.

ایشان با اشاره به «مواجهه مأیوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یکی دیگر از دو گانه‌های مطرح در مقابل حوادث و چالش‌ها گفتند: یک دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که «یکی دیگر از دوگانه‌ها، مواجهه با «حزم و تدبیر» و «مواجهه از روی سهل اندیشی و سهل انگاری» است» گفتند: به عنوان مثال در موضوع فضای مجازی می توان دو نوع برخورد داشت؛ یک برخورد همراه با تدبیر و دقت و برخورد دیگر همراه با سهل‌اندیشی و ندیدن پیچیدگی‌های موضوع و سهل انگاری و بی تفاوتی نسبت به آن.

ایشان «نگاه جامع به تهدیدها و فرصت‌ها» و «نگاه یکجانبه صرف به تهدیدها و یا فرصت‌ها» را، دوگانه دیگری دانستند و خاطرنشان کردند: یک نمونه برای این دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمنی آمریکا است که می توان تهدیدها و فرصتها را با هم دید و یا اینکه فقط تهدیدها و یا فقط فرصتها را دید که هریک از این دو نوع برخورد، قطعاً پیامدها و آثاری دارد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که «شناخت واقعیت میدان» و یا «نشناختن واقعیات» یکی از دوگانه‌های اساسی در مواجهه با چالش‌ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلی، دشمن و دنباله‌های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت اینگونه القاء کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان یکی دیگر از دوگانه‌ها به «مواجهه مبتنی بر مدیریت و کنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگی احساسات» اشاره و خاطرنشان کردند: یکی از مواردی که ممکن است کشور دچار آسیب شود، موضوع عدم کنترل احساسات عمومی است. من بارها تأکید کرده ام که به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم اما این به معنای کنترل نشدن احساسات جوانان در جامعه، نیست.

ایشان همچنین در تذکری درباره معنای حقیقی جوانگرایی افزودند: برخی گفته اند تأکید اینجانب بر «جوانگرایی» به معنای «پیرزدایی» است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی فکر و تعمق کرد.

حضرت آیت الله ‌خامنه‌ای، «رعایت ضوابط و حدود شرعی و رعایت نکردن این موارد» در مواجهه با حوادث و چالشها را از دیگر دوگانه‌ها برشمردند و گفتند: یک نوع دیگر مواجهه، دوگانه «بهره گیری از تجربه‌ها» در مقابل «دوبار از یک سوراخ گزیده شدن» است.

حضرت آیت الله ‌خامنه‌ای در بیان آخرین دوگانه گفتند: یک دوگانه این است که در مواجهه با حوادث، به یکدیگر حمله کنیم و هرکس دیگری را مقصر جلوه دهد و یا اینکه از درگیری داخلی پرهیز کنیم و به تعبیر امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن واقعی ما آمریکا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهیم شد. «پرهیز همه افراد از شتابزدگی و بی‌صبری و بهانه گیری»، نکته دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را در مواجهه با چالش‌ها ضروری برشمردند. ایشان خاطرنشان کردند: باید کمر همت بست و اقدامات لازم را در زمینه‌های گوناگون حتماً انجام داد اما بدانیم که تا رسیدن به مقصود صبر لازم است، چرا که همه کارها امکان انجام سریع را ندارند. ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیافتند. رهبر انقلاب در پایان دو نکته مهم را مورد تأکید قرار دادند: «ضرورت بسیج حداکثری نیروها در مقابل تهاجم حداکثری دشمن» و «پرهیز از غفلت از ذکر و یاد پروردگار».