فرمانده جنگ اقتصادی باید رئیس‌جمهوری باشد

رئیس‌جمهوری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مقام معظم رهبری درخصوص شرایط کنونی جنگ اقتصادی و روانی، گفت: مقام معظم رهبری در این جلسات گفتند الان شرایط جنگ اقتصادی است و نیاز به فرمانده این جنگ داریم که باید فرمانده آن رئیس‌جمهور باشد. این تأکید مقام معظم رهبری بود و بر این مبنا دستور دادند تا دولت و قوای دیگر در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند و من نیز در آن جلسه اعلام آمادگی کردم که دولت و رئیس‌جمهور به حل بحران‌های شرایط حساس کنونی کشور کمک کنند.

حسن روحانی روز چهارشنبه در اجتماع پرشور و بزرگ مردم لاهیجان با برشمردن شکست‌های پی‌درپی دشمنان در برابر مقاومت ملت عظیم و متحد ایران، با بیان اینکه از لحاظ آمار اقتصادی و تورم ماهانه سخت‌ترین ماه‌های سال جاری، شهریور، مهر و تاحدودی بهمن بود و در آذرماه و دی‌ماه بهترین‌ماه‌هایی بود که مردم مقاومت خود را نشان دادند، تأکید کرد: اما 22 بهمن‌ماه روز شهامت و ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنان سرسخت این سرزمین بود و مردم در سال جاری به‌رغم سختی‌ها، ایستادگی و صبر خود را در برابر انواع توطئه دشمنان نشان دادند.

روحانی ادامه داد: دشمنان به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران ناقض معاهدات باشد و تلاش کردند در این تحریم دنیا را همراه خود کنند و دیگر کشورها نیز با آنها همراه شوند که در این مرحله نیز ناموفق بودند و هیچ‌یک از قدرت‌های جهانی و متعهدین آمریکا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاوردند.

اختلاف ما با آمریکا بر سر بازگشت به عقب است

روحانی با بیان اینکه ما در یک شرایط عالی نیستیم، بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم که باید به این باور برسیم در میدان نبرد با دشمن باید ایستادگی کنیم، گفت: همه ملت ایران می‌دانند که عقب‌نشینی در این مرحله به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی از مشروطه تا انقلاب اسلامی است چراکه سردمدار نهضت مشروطه، ملت ایران و در رأس آن آذربایجان و گیلان بود که در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز مردم این خطه در خط مقدم مبارزه بودند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اختلاف ما با آمریکا بر این است که آنان می‌گویند ایران باید به 40 سال قبل بازگردد و ما می‌گوییم به عقب بازنمی‌گردیم و مسیر پیشرفت و استقلال، آزادی و مردم‌سالاری را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: در سطحی از اختلاف‌نظر نیستیم که با آمریکا مذاکره و مصالحه کنیم، بلکه باید دشمن را به عقب برانیم و ملت ایران راه عزت خود را ادامه دهد.

 بر عهد خود هستم

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه حسن روحانی بدون نمایندگی ملت ایران یعنی هیچ، اما با ملت ایران یعنی قدرت ملت ایران، تصریح کرد: امروز روز ایستادگی یکپارچه ملت ایران در برابر دشمنان است چراکه فکر می‌کنند ملت ایران را می‌توانند به زانو دربیاورند و من با همان عهد سال 92 و 96 اعلام می‌کنم که دولت به عنوان خدمتگزار ملت از شرایط جنگ اقتصادی و روانی نمی‌هراسد چراکه ملت را یکپارچه در کنار خود دارد و دولت نیز با تمام توان از ملت ایران حمایت می‌کند و نسبت به دغدغه و مشکلات آنان آگاهی دارد.

 از لحاظ آمار اقتصادی و تورم ماهانه سخت‌ترین ماه‌های سال جاری، شهریور، مهر و تا حدودی بهمن بود و در آذرماه و دی‌ماه بهترین ‌ماه‌هایی بود که مردم مقاومت خود را نشان دادند

راه آهن رشت- آستارا صدها کشور را به هم متصل می‌کند

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه به مردم ایران در دولت یازدهم قول دادم تا 4 استان بزرگ کشور به راه‌آهن سراسری متصل شود که 2 استان در سال 96 و دو استان در سال 97 به خط راه‌آهن سراسری کشور متصل شدند، گفت: همدان، کرمانشاه، ارومیه و امروز گیلان به راه‌آهن سراسری متصل شدند و دولت خود را در حد توان به وعده‌هایی که به مردم می‌دهد، مسئول می‌داند و امروز سوت قطار راه‌آهن سراسری در رشت به صدا درخواهد آمد.

روحانی با بیان اینکه امروز گیلان سرسبز و دیار جلگه، جنگل و کوه با مردمانی بزرگ و عظیم به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد، افزود: در آغاز دولت یازدهم در بررسی طرح راه‌آهن قزوین به رشت 32 درصد تکمیل شده بود که حدود 1850 میلیارد تومان هزینه داشت و دولت یازدهم باید 1300 میلیارد تومان اعتبار متقبل می‌شد که در دولت یازدهم و دوازدهم این اعتبار تخصیص یافت تا راه‌آهن مهم و استراتژیک به ثمر برسد و امروز این مسیر ریلی فعال است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن رشت به آستارا به‌عنوان طرح بسیار مهم ملی و بین‌المللی، گفت: با تکمیل این مسیر ریلی، ده‌ها و حتی صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و آسیای مرکزی به یکدیگر متصل خواهند شد.

رویکرد ایران تعامل سازنده با همه کشورهاست

روحانی، همسایگی با 4 کشور بزرگ جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را از امتیازات استان گیلان برشمرد و ادامه داد: این 4 کشور همسایه‌هایی هستند که روابط نزدیک و دوستانه با آنان به رونق تجاری در ایران و بویژه گیلان و شمال کشور می‌انجامد؛ به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تلاش کنند تا این راه‌آهن به بنادر دریای خزر متصل شود که اتصال راه‌آهن رشت به کاسپین و انزلی بجز مسیر آستارا می‌تواند موجب تحولات فراوانی شود.

روحانی با تأکید بر اینکه تعامل سازنده با همه کشورها رویکرد ایران است و برخی کشورها خودشان ایجاد مشکل کردند، تصریح کرد: کشورهایی که از جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته‌اند، مقصر هستند. چراکه آنها از روز اول انقلاب مانع‌تراشی می‌کردند و خوشبختانه امروز بهترین روابط را با جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، و ترکمنستان داریم و این روابط با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت. راه‌آهن رشت - آستارا نیز با کمک و همکاری دولت جمهوری آذربایجان به انجام می‌رسد.