سینا سبزیان

نیروهای امنیتی روز جمعه (دهم اسفند ماه) اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضانی کردند که یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات دهه اخیر در الجزیره را چند روز پیش از آنکه عبدالعزیز بوتفلیقه بیمار، برای دوره پنجم کار خود به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور را به‌طور رسمی آغاز کنند، رقم زده‌اند.

سی‌ان‌ان گزارش کرد،‌ معترضان می‌خواهند رهبر 81 ساله از انتخابات 18 آوریل (29 فروردین ماه) کناره‌گیری کند. سیلی از معترضان خیابان‌های الجزیره،‌ پایتخت کشور و سایر شهرهای این کشور آفریقای شمالی را به تسخیر درآوردند تا یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های نارضایتی عمومی را از زمان جنگ 1954-1962 استقلال از فرانسه رقم زنند.

بوتفلیقه که در سال 1999 در انتخابات پیروز شد، در سال 2013 دچار سکته مغزی شد و از آن زمان کمتر در اماکن عمومی دیده شده است. در تاریخ دهم فوریه، (21 بهمن ماه) وی از قصد خود برای تسخیر پنجمین دوره ریاست‌جمهوری در قالب بیانیه‌ای که از سوی آژانس خبری دولتی منتشر شد،‌ خبر داد. این خبر خشم عمومی را در جامعه الجزایر برانگیخت و منجر به زنجیره‌ای از اعتراضات عمومی شد.

یک باور عمومی مبنی بر این وجود دارد که رئیس‌جمهور به‌طور کل ناتوان است و قدرت در اختیار ارتش و نخبگان مدنی است.

قرار است روز یکشنبه (دوازدهم اسفند ماه) او برای انتخابات آتی به‌طور رسمی ثبت‌نام کند که همین تصمیم منجر به اعتراضات چند روز گذشته شد.

گفته می‌شود گروهی که رئیس‌جمهور را احاطه کرده‌اند و با نام قدرت شناخته می‌شوند، قادر به انتخاب جانشینی که تضمین‌کننده تداوم حیات حزب جبهه آزادی ملی که همان حزب حاکم است، نیستند.

روز جمعه در بین شعارهای معترضان شعارهایی ازجمله «جمهوری؛ نه سلطنت» و «نه به قیومیت پنجم» به گوش می‌خورد و مردم پلاکاردهایی با مضمون «ترک به معنای ترک» را به دست گرفته بودند.

فیلالی بادریدین، مدیر 56 ساله یک شرکت خصوصی که در بین معترضان بود گفت: چرا آن‌ها می‌خواهند رئیس‌جمهوری را به ما اعمال کنند که حتی نمی‌تواند برای مردم سخنرانی کند.

محمد عبدالله 58 ساله نیز گفت:‌ رئیس‌جمهور بیمار است. کل کشور بیمار است.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی اعتراضات این هفته را نشان می‌داد که تصاویر بوتفلیقه را به آتش می‌کشیدند و سوت و فریاد شادی سر می‌دانند.

گفته می‌شود رهبران معترضان بیشتر کهنه‌سربازان جنگ استقلال کشور هستند. حزب حاکم بارها عنوان کرده انتخابات آزاد و شفاف خواهد بود.

احمد اویحیی، نخست‌وزیر الجزیره، روز پنج‌شنبه (نهم اسفند ماه) به خبرگزاری دولتی الجزایر گفت: هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی برگزاری انتخابات آزاد مردم الجزایر برای انتخاب رئیس‌جمهوری را بگیرد.

به نقل از خبرگزاری دولت، روز پنج‌شنبه تعداد نامشخصی از خبرنگاران کشور در حال برگزاری تظاهراتی به‌منظور درخواست آزادی رسانه و اصلاحات سیاسی بازداشت شدند.

در همین حال سرویس‌های امنیتی نسبت به انتشار اخبار دروغ که می‌تواند به افکار عمومی آسیب بزند،‌ هشدار داد.

گزارش شده مقامات اقدام به قطع منطقه‌ای خدمات اینترنت در کشور کرده‌اند. سرویس جهانی نتبلاک از اختلالات اینترنتی در نقاط مختلف الجزیره ازجمله قطعی‌های هدفمند در نقاطی که اعتراضات گسترده در پایتخت رخ داده است خبر داد.