نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه عصر دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

نیکول پاشینیان و حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز صبح دیروز با یکدیگر دیدار و درباره روابط دو جانبه گفت وگو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این دیدار دو یادداشت تفاهم و همکاری میان وزیران خارجه دو کشور ایران و ارمنستان به امضا رسید.

رئیس‌جمهوری در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه، صمیمی و تاریخی ایران و ارمنستان بر ضرورت تلاش برای استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه، تقویت و تحکیم هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌های همه جانبه تهران- ایروان تاکید کرد.

حسن روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه ایران و ارمنستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط و همکاری‌های خود با کشورهای همسایه بویژه ارمنستان بوده و این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند. رئیس‌جمهوری تحولات ارمنستان را مسالمت‌آمیز و در مسیری دموکراتیک ارزیابی کرد و افزود: این سفر موجب استحکام بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توسعه روابط مردمی بین دو ملت خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه امروز اراده سیاسی و انگیزه کافی برای توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در دو دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم سطح مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری را تا رسیدن به نقطه مطلوب و مورد انتظار دو کشور ارتقا دهیم.

رئیس‌جمهوری توافق ایران با اتحادیه اوراسیا و موافقتنامه تجارت ترجیحی را موجب ایجاد شرایطی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران و ارمنستان می‌توانند همکاری‌های خود در بخش انرژی از جمله در حوزه گاز و برق به صورت دوجانبه و با سایر کشورهای منطقه و همچنین ایجاد پالایشگاه توسط ایران در ارمنستان را گسترش دهند.

روحانی افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در بخش‌های گوناگون کشاورزی از جمله دامپروری، کشت محصولات و ایجاد شرکت‌های کشت و‌صنعت وجود دارد که باید در راستای تسهیل شرایط برای گسترش همکاری‌های مشترک در این زمینه تلاش کنیم.

رئیس‌جمهوری توسعه روابط بانکی را در گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان تاثیر گذار و حائز اهمیت دانست و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه روابط با ارمنستان در بخش های مختلف پزشکی، درمانی، گردشگری سلامت، صنعت و معدن، صادرات محصولات ICT، فناوری‌های نوین، حمل و نقل، ترانزیت کالا، علمی و گردشگری و همکاری‌های زیست محیطی در حوزه ارس است.

روحانی خاطرنشان کرد: مسئولان دو ‌کشور باید با تلاش و برنامه‌ریزی مناسب در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ارمنستان شرایط لازم را برای توسعه همه‌جانبه مناسبات فی‌مابین فراهم کنند.

 توسعه همکاری  اتحادیه اوراسیا با ایران 

نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست با تقدیر از مهمان‌نوازی و استقبال گرم ایران از هیات رسمی ارمنستان در سفر به تهران، گفت: ایران همسایه و دوست نزدیک ارمنستان است.

نیکول پاشینیان با اشاره به اینکه باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعددی که در اختیار داریم برای افزایش دوستی‌ها و همکاری‌ها به خوبی استفاده کنیم، افزود: علاقه‌مند به توسعه و تعمیق روابط همه جانبه و ارتقای سطح همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون، اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، حمل و نقل و ارتباطات و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

پاشینیان تاکید کرد: توسعه همکاری اتحادیه اوراسیا با ایران و تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی در پارلمان‌های کشورهای عضو، تحول بزرگی برای منطقه خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان با تشریح تحولات سیاسی اخیر در این کشور، گفت: هیچ نیروی خارجی در تحولات و انقلاب مردمی و بدون خشونت ارمنستان دخالت نداشته و این یک اصل اساسی در این کشور است.

وی با تقدیر از دولت و ملت ایران برای ایجاد شرایط بسیار خوب برای شهروندان ارمنی مقیم ایران، پیوند دو ملت را عامل مهمی در تحکیم مناسبات و همکاری‌ها عنوان کرد.