وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ساخت دومین ماهواره دانشگاه امیرکبیر با دقت ۴۰ برابر بیشتر نسبت به ماهواره پیام خبر داد و گفت: علاوه بر آن ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت تا شهریورماه و ماهواره «ناهید ۲» نیز تا خردادماه سال آینده تحویل داده خواهند شد.

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی در اولین همایش «ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این‌که این همایش در کاربرد فناوری فضایی در زندگی روزمره تاکید دارد، اظهار کرد: مثلاً در حال حاضر کشور با بحران‌هایی چون خشکسالی، کم‌آبی و لزوم مدیریت منابع آب مواجه است و شرایط به گونه‌ای است که باید بتوان از طریق پیشرفت علم و فناوری با پدیده خشکسالی سازگاری را بوجود آورد. وی با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت کشاورزی با بیان این‌که یک محصول آنقدر کاشته می‌شود که ارزش آن در بازار کاهش می‌یابد و یک محصول دیگر نایاب می‌شود، خاطر نشان کرد: کشور با چالش‌های زیست‌محیطی بسیاری مواجه است، در حالیکه به این نکته توجه نمی‌شود که محیط‌زیست یک میراث میان‌نسلی است و باید در حفظ آن یکایک مردم کوشا باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در حال حاضر کشور از حالت پژوهش در بخش صنعت فضایی خارج شده است، ادامه داد: بر این اساس میان وزارت ارتباطات همکاری‌هایی با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها آغاز شده است که امید است با همکاری‌های صورت گرفته، نتایج کاربردی نیز در بخش‌های مختلف صنعت حاصل شود.   آذری جهرمی پایش شش محصول استراتژیک با استفاده از فناوری فضایی را از جمله این دستاوردها نام برد و یادآور شد: بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط‌زیست به منظور پایش آتش‌سوزی در پارک گلستان آغاز شده است و این طرح در حال پیاده‌سازی است. وی با تاکید بر تقویت رویکرد بهره‌مندی از فناوری فضایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، یادآور شد: یکی از موضوعات در دستور کار وزارتخانه توسعه کسب‌وکارهای فضایی است که در این زمینه تلاش‌های جدی صورت گرفته تا بخش خصوصی از منابع در دسترس استفاده کنند و از آن در راستای خدمات‌دهی به جامعه بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ کشور در ماه گذشته تجربه ناموفق پرتاب ماهواره «پیام» را پشت‌سرگذاشت، اما از فردای آن روز دست‌اندر‌کاران وزارت ارتباطات، فعالیت خود را با محققان دانشگاه امیرکبیر برای ساخت ماهواره دیگری با دقت ۴۰ برابری نسبت به ماهواره «پیام» آغاز کردند 

راه‌اندازی اولین پارک فناوری فضاپایه در استان مازندران‌

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اولین پارک فناوری فضاپایه در استان مازندران خبر داد و گفت: در هفته فضایی پارک فناوری فضایی به عنوان اولین مرکز توسعه کسب‌وکارهای فضایی در استان مازندران ایجاد می‌شود و در آن کلیه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های فضاپایه مستقر خواهند شد. آذری جهرمی همچنین با اشاره به دستاوردهای محققان کشور در حوزه‌های ماهواره، اظهار کرد: کشور در ماه گذشته تجربه ناموفق پرتاب ماهواره «پیام» را داشت، هرچند که فرجام این پروژه بسیار تلخ بود، ولی نتایج آن غیرقابل انتظار نیست؛ از این‌رو تمام دست‌اندر‌کاران وزارت ارتباطات از فردای پرتاب ماهواره «پیام»، فعالیت خود را با محققان دانشگاه امیرکبیر برای ساخت ماهواره دیگری با دقت ۴۰ برابری نسبت به ماهواره «پیام» آغاز کردند. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره دوم دانشگاه امیرکبیر نسبت به ماهواره «پیام» از  دقت یک متر برخوردار است.

ماهواره «دوستی» به‌زودی پرتاب می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از پرتاب ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف خبر داد و گفت: این ماهواره به زودی پرتاب خواهد شد. آذری جهرمی با تاکید بر این‌که بر اساس اعلام محققان دانشگاه علم و صنعت ماهواره «ظفر» در شهریورماه سال آینده تحویل داده می‌شود، ادامه داد: این ماهواره در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد که طول عمر آن ۲.۵ تا سه سال می‌باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رزولوشن تصاویر این ماهواره را ۱۵ متر دانست و ادامه داد: بعضاً در خصوص هزینه‌بر بودن طراحی و ساخت ماهواره به ما گلایه‌هایی می‌شود، ولی باید اعلام داشت که هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو در مدت ۱۰ سال بوده است که در مقابل هزینه‌های میلیاردی که در کشور هزینه می‌شود، بسیار ناچیز است.

آذری جهرمی: در 20 سال گذشته دولت در تلاش بوده است تا ماهواره‌ مخابراتی خود را در مدار قرار دهد و با اینکه بنا به دلایل متفاوتی در شرایط سخت به سر می‌برد، باز هم توانست بامحدودیت‌های موجود، دستاورد‌های قابل‌توجهی در عرصه فضایی کسب کند

اطلاع از کشت ۷۰ هکتار خشخاش در پایش هوایی

وی با اشاره به کاربرد فناوری‌های فضایی در بخش کشاورزی، یادآور شد: همکاران بخش ارتباطات و فنتوری در این پایش متوجه شدند که در قلب کشور در زمینی با وسعت ۷۰ هکتار خشخاش کاشته می‌شود که کسی از آن اطلاعی نداشته است و این مسئله در حالی است که اگر آدمی نسبت به پیرامون خود خبری نداشته باشد، نمی‌تواند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند. آذری جهرمی با بیان این‌که در استان دیگری، ۷۸ هزار هکتار برنج کاشته شده است، اظهار کرد: حوزه ارتباطات و فناوری داده‌های دریافت شده را در اختیار مسئولان به منظور پیگیری قرار داده است و  امید است پیگیری‌های لازم هر‌چه زودتر صورت بپذیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که ماهواره «ناهید یک» به پایان رسیده است، گفت: همکاران ما در بخش ارتباطات و فناوری قرار است فرآیند اجرایی و قرار گرفتن این ماهواره را در دستور کار خود قرار دهند. وی با تاکید بر این‌که مراحل طراحی ماهواره «ناهید ۲» به پایان رسیده است، ادامه داد: نمونه پروازی این ماهواره به‌زودی آماده می‌شود. این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی در لایه لئو با طول عمر دو تا ۲.۵ سال است. آذری جهرمی همچنین با تاکید بر این‌که ساخت ماهواره «ناهید ۲» اولین گام کشور در جهت ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو است، تاکید کرد: در خردادماه سال آینده ماهواره «ناهید ۲» به صورت عملیاتی تحویل داده می‌شود. این ماهواره جزو ماهواره‌های مخابراتی محسوب می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در بخش‌های طراحی و پرتاب ماهواره، گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر کشور موفق شده است تا مالکیت مداری را که تاکنون نگاه حاکمیتی بر آن می‌شد، در اختیار بخش خصوصی قرار دهد؛ بر‌این‌اساس با این اقدام گروه‌های مختلف زیادی در حال مذاکره هستند تا در بخش طراحی و ساخت ماهواره وارد شده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. آذری جهرمی با بیان این‌که از ۲۰ سال گذشته دولت در تلاش است تا ماهواره مخابراتی خود را در مدار قرار دهد، ادامه داد: خوشبختانه با وجود آنکه در طول این مدت کشور بنا به دلایل متفاوتی در شرایط سخت به سر می‌برد، باز هم توانست بامحدودیت‌های موجود، دستاورد‌های قابل توجهی در عرصه فضایی کسب نماید که برخی از دلایل آن مربوط به آرایش ساختاری است، ولی جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا ماهواره مخابراتی خود را در لایه ژئو برای ارائه خدمات تصویری و تلفنی قرار دهد.