دادستان تهران گفت: مردم از موضوع گران‌فروشی رنج می‌برند؛ چرا که در طول 40 سال پس از انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل‌توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.

به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در اولین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی در دادستانی تهران، در رابطه با علت ورود دستگاه قضایی به موضوع مقابله با گران‌فروشی، گفت: مطابق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، گران‌فروشی کلان از موارد اخلال در نظام اقتصادی است و در این زمینه در شعب ویژه نیز به عنوان اولین پرونده، موضوع گران‌فروشی تلفن همراه به نحو سازمان یافته رسیدگی شده است که حکم محکومان در حال اجرا است.

دادستان تهران با اشاره به تشکیل تیم‌های مشترک بازرسی با حضور معاونان دادستان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تعزیرات در دادستانی تهران گفت: از همه مراکز بزرگ توزیع بازدید و شیوه‌های توزیع مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که نمایندگان تام‌الاختیار، مسئولیت‌پذیر و با تدبیر را برای حضور در این اکیپ‌ها معرفی کنند.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر تأثیرگذار بودن استفاده از ظرفیت دادستانی در مبارزه با گران‌فروشی، گفت: بازدید‌های هدفمند و هوشمندانه تأثیرگذار خواهد بود و موجب خواهد شد تا متخلفان بدانند که اخلال در توزیع اقلام اساسی و ضروری مردم پیگیری و حسب مورد قابل تعقیب قضایی خواهد بود.

وی افزود: هدف از تشکیل تیم‌های مشترک، برخورد انتظامی - امنیتی با گران‌فروشی نیست؛ بلکه فرصتی است که ظرفیت دادستانی‌ها در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد و شرط لازم موفقیت، به میدان آوردن تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تجربه موفق دادستانی و پلیس در برخورد با فروش ارز در معابر، تاکید کرد: نسبت به برخورد با قاچاق و گران‌فروشی نیز باید همین‌گونه اقدام شود.

وی با تاکید بر این که اگر دستگاه‌های دولتی در بحث گران‌فروشی و گرانی همکاری نکنند، اقدامات دادستانی مؤثر نخواهد بود، فلسفه تشکیل این جلسه را استفاده از ظرفیت‌های مردمی، دستگاه‌های اجرایی و همکاری با دولت دانست و یادآور شد: علاوه بر همکاری، هماهنگی بین دستگاه‌های متولی نیز ضروری است.

دادستان تهران با تاکید بر این که در مرحله اول، در مورد گرا‌ن‌فروشی اقلام گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و میوه ورود خواهد شد، گفت: بازرسی و مقابله با گران‌فروشی را باید از مراکز بزرگ عرضه و توزیع کالا، فروشگاه‌های بزرگ، میادین عرضه میوه و و انبار‌هایی که کالا را احتکار کرده و عرضه نمی‌کنند آغازمی‌ شود.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله اصناف، اتحادیه‌ها، دولت و مردم، اظهار داشت: مردم نشانی مراکز گران‌فروشی‌های کلان را به پلیس، دادستانی و تعزیرات اعلام کنند.

دادستان تهران با تاکید بر این که در صورت عدم برخورد با گران‌فروشی، گرانی‌ها تشدید و مردم ناامید خواهند شد، افزود: در این زمینه باید اقدامات هدفمند و هماهنگ صورت گیرد تا مردم بدانند که در حوزه مقابله با گران‌فروشی، اتفاق جدیدی در حال بروز و ظهور است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این که گرانی امری اقتصادی است که بیشتر در حوزه اقتصادی و اقدامات دولت قابل بررسی است؛ ولی گران‌فروشی بیشتر مرتبط با حقوق عامه است، به عنوان مصداق، گران کردن خودرو‌ها توسط شرکت‌های خودرو سازی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دولت باید این قبیل موضوعات را مدیریت کند؛ چرا که گران کردن کالا در شرایطی که با گران‌فروشی مبارزه می‌شود، کار را مشکل می‌کند.

وی توجه به گران‌فروشی کلان را در اولویت قرار داد و در ذکر برخی سؤال‌های بی‌جواب که جامعه با آن مواجه است گفت: افکار عمومی در خصوص گرانی گوشت قرمز و این که چرا دام زنده قاچاق می‌شود، سوال می‌کنند و مسئولان نیز در پاسخ، موضوعاتی از قبیل: این که نمی‌توان جلوی قاچاق دام را گرفت مطرح می‌کنند؛ در حالی که واژه نمی‌توانیم برای مردم قابل درک نیست.