درحالی که اقدامات اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران، با استقبال ناشران حرفه‌ای روبه‌رو شده، طی ۲ عملیات ضربتی دیگر، ۱ کتابفروشی و ۲ انبار کتاب قاچاق در حوالی خیابان‌های دماوند و خاوران کشف شد.

 در ادامه فعالیت‌های کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در برخورد با کتاب‌های قاچاق که در ماه‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است، در روزهای منتهی به آخر هفته جاری، چندین انبار از کتاب‌های قاچاق، کشف و ضبط شد .

در یک مورد از این اقدامات، شامگاه سه‌شنبه اول آبان ۱۳۹۷، کار گروه یادشده با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یک باب مغازه کتاب‌فروشی و یک انبار کتاب قاچاق را در محدوده خیابان دماوند کشف و توقیف کرد.

کتاب‌های ضبط شده از این مغازه و انبار که در حجمی حدود  پنج وانت‌نیسان بود، با دستور قضایی، توقیف و انبار و مغازه مذکور، تخلیه و پلمپ شد و صاحب مغازه و انبار تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

چندین سال است عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب مبادرت به چاپ و نشر غیرقانونی کتاب‌های ناشران و پدیدآورندگان می‌کنند و آن‌ها را در اختیار کتابفروشان و خریدارانی که مطلع نیستند قرار می‌دهند.

 از آن‌جا که برخورد با قاچاقچیان عرصه نشر کتاب و حفظ و صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان علاوه بر نهادها و سازمان‌های مربوط، به عهده تمام همکاران صنعت نشر و نیز خریداران است، شایسته است عموم همکاران به‌ویژه اعضای اتحادیه (اعم از ناشر، کتابفروش و توزیع کننده) به  هشدارها توجه کنند تا بتوان ضمن پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی، با توان و اثربخشی بیشتر دست افراد سودجو و خلافکار را از دامن اهل فرهنگ و صاحبان قلم و شاغلان این صنف شریف کوتاه کرد.