یک فعال حوزه کار معتقد است شرایط فعلی اقتصاد چندان مطلوب نیست، بنابراین باید ضمن ترمیم حقوق کارگران و کارمندان، بازنشستگان هم مدنظر قرار گیرند.

رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا‌ اظهار کرد: قانون کار پس از قانون اساسی کشور قانون مادر است، ولی متاسفانه در حد نوشته باقی مانده و به معنای واقعی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: ماده ۴۱ قانون کار به صراحت اعلام کرده که دستمزد باید به میزان تورم بانک مرکزی و با در نظر گرفتن شرایط معیشت خانوار تعیین شود. چیزی که مشخص است همه افراد در مملکت به ریال کسب درآمد می‌کنند ولی از آن طرف هزینه‌ها به دلار است. با شرایط امروز اقتصاد که هزینه‌ها سه برابر شده و قدرت خرید به یک چهارم تقلیل یافته، طبیعی است که یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق کارگری دیگر کفاف زندگی را نمی‌دهد.

پورموسی افزود: ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده مستمری بازنشستگان را با توجه به بالا رفتن هزینه‌های معیشت، افزایش دهد و لذا افزایش حقوق مستمری‌بگیران باید اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ۹۵درصد کارگران قراردادی هستند، افزود: در حال حاضر بالای سه میلیون و ۴۰۰هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی داریم که ۶۰درصد آنها حداقل‌بگیرند و تنها با حداقل‌های قانون کار زندگی می‌کنند.

به گفته پورموسی، با توجه به بالا رفتن رقم خط فقر، دستمزد یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی بیش از ۴۰۰هزار تومان سال گذشته ارزش ندارد و دولت باید هرچه سریع‌تر برای ترمیم مزد و افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری و بازنشسته چاره‌ای بیاندیشد.