دلیل؛ فعالیت تشنج‌آمیز در فضای مجازی اعلام شد

بازداشت کارگر گروه ملی فولاد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با تایید خبر بازداشت یکی از کارگران گروه ملی فولاد، گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد. به گزارش ایسنا، عباس حسینی‌پویا در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت هشت نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران اظهار کرد: دو نفر از این کارگران روز یکشنبه آزاد شدند و بقیه نیز در روزهای آینده آزاد خواهند شد. وی درباره علت بازداشت یک کارگر گروه ملی فولاد که جدیدا دستگیر شده است نیز گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به‌زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد. حسینی‌پویا با اشاره به شرایط کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران، بیان کرد: کارگران آزادشده همگی با قرار کفالت و فیش کارگری آزاد شده‌اند. بقیه نیز به زودی آزاد می‌شوند.

    


تجمع کارگران راه‌آهن دورود- خرم‌آباد

کارگران راه‌آهن دورود - خرم‌آباد مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، صبح دیروز تعدادی از کارگران راه‌آهن دورود - خرم‌آباد به‌خاطر آنچه عدم پرداخت مطالبات و حقوق چندین ماه، نبود بیمه و... اعلام شده، تجمع کردند. این کارگران، خواستار پیگیری مطالبات و رفع مشکلاتشان از سوی مسئولان شدند. در این زمینه سیامک کیانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گفت: از مجموع مطالبات آنها، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شده و حق و حقوق چندین ماهه ندارند. وی ادامه داد: اگر کسی در راه‌آهن مشغول کار باشد قطعا قرارداد داشته و تحت پوشش بیمه نیز هست، چنانچه مواردی غیر از این وجود داشته باشد، جای تاسف دارد. کیانی بیان کرد: انتظار بر این نیست کسی کار کند و بیمه‌ای نداشته باشند مگر اینکه با او تسویه شده باشد. این مسئول با اشاره به اینکه برخی از این کارگران برحسب شرایط کاری ممکن است امروز باشند و چند ماه دیگر نباشند، بیان کرد: قول می‌دهم مشکلات این کارگران را پیگیری و آنها را رفع کنم. مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گفت: در حال حاضر به علت شرایط مالی کار افت پیدا کرده است، نسبت به سال‌های گذشته که کار طوری بود که بیش از 1000 نفر در کارگاه کار می‌کردند، الان اگر این تعداد افراد بخواهند کار کنند کارکردی ندارند.

    


ادامه واکنش‌ها به ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه

همه چیز از نامه‌ای آغاز شد که اسماعیل بخشی، کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه منتشر کرد و در آن اعلام کرد در زمان بازداشت شکنجه شده است. پیرو این نامه علی‌اکبر گرجی اندرزیانی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش داد. گرجی با تاکید بر اصل ۳۸ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت شکنجه به قصد گرفتن اطلاعات یا اقرار، نوشت: جناب اسماعیل بخشی بهتر است هر چه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهاد‌های صالح تقدیم کند. ما هم در معاونت پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری آمادگی خود را برای مساعدت به ایشان و پیگیری قضیه اعلام می‌کنیم.

موضوع باید در کمیسیون قضایی  مجلس مطرح شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز با بیان اینکه موضوع ادعای اسماعیل بخشی را امروز شنیده، گفت که این موضوع باید در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شود.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادعای بخشی مبنی بر شکنجه وی و شنود مکالمات تلفنی‌اش، اظهار کرد: در پی اعتراضات کارگری، ما همه نمایندگان کارگران را دعوت کردیم و مشکل آقای اسماعیل بخشی هم با نامه و مکاتبه فراکسیون کارگری به کمیسیون اجتماعی حل شد و پیگیری زیادی در این رابطه صورت گرفت.

وی افزود: در زمانی که ما نمایندگان کارگران را دعوت کرده بودیم آقای بخشی نبود، بنابراین ما چنین چیزی را نه از خودش و نه از همکارانش نشنیده بودیم. محجوب افزود: البته ما کمیسیون اجتماعی هستیم و مسائل دیگری را بررسی می‌کنیم. ما طرف دستگاه قضایی نیستیم و چنین ادعایی باید در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شود.