وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه واشنگتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و در موقعیتی نیست که در این باره به ایران اتهام بزند، تصریح کرد: موشک های ما قابل مذاکره نیست.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه قطری «الجزیره» ضمن رد اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران، درباره برنامه موشکی تهران و ادعاهای مقامات آمریکا در این باره پاسخ داد.

خبرنگار الجزیره در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه از ظریف سوال کرد که نظر شما درباره اینکه دولت «ترامپ» ایران را به دلیل آزمایش‌‌های موشک بالستیک به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم کرده است، چیست؟

وزیر خارجه در پاسخ گفت: اول از همه اینکه، موشک‌‌های ایران، برای دفاع هستند و ما به آنها برای بازدارندگی نیاز داریم. ما در منطقه‌‌ بسیار کمتر از هر کشوری برای هزینه‌های نظامی منابع صرف می‌‌کنیم و به همین جهت از همان اول هم گفتیم که موشک‌های ما قابل مذاکره نیستند.

ظریف تاکید کرد: موضوع دوم آن که آمریکا با خروج از برجام، به صراحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و در نتیجه آنها در موقعیتی نیستند که بخواهند درباره آن قطعنامه حرف بزنند، چراکه تلاش کردند این قطعنامه را از بین ببرند، اما به‌رغم تلاش‌های آنها این قطعنامه همچنان پابرجا است.

وی افزود: نکته سوم، قطعنامه 2231، ایران را از آزمایش کردن موشک‌ها منع نمی‌‌کند، بلکه از آزمایش موشک‌‌هایی که برای حمله کلاهک هسته‌ای باشد منع کرده است، درحالی‌که به گواه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای اهداف صلح‌آمیز است.

ظریف درباره اقدامات یک سال اخیر دولت آمریکا علیه ایران گفت: ترامپ به هر دلیلی تصمیم به خروج از برجام گرفته و اگر حالا می‌‌خواهد با ایران مذاکره داشته باشد، این گفت‌‌وگوها باید هدف مشخصی را دنبال کند.

وی در ادامه با کنایه به مذاکرات رئیس‌‌جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی گفت: ما صرفا برای فرصت عکس گرفتن (با یکدیگر) و امضای یک سند دو برگی گفت‌وگو نمی‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش مجری این نشست که در حال مطرح کردن سوالی با مضمون «مداخله ایران در اوضاع کشورهای منطقه» بود، بلافاصله گفت: مداخله چه کسی؟ این آمریکاست که در امور منطقه مداخله می‌‌کند. کشور ما در منطقه واقع شده است.

مجری برنامه تلاش کرد با تغییر نوع سوال خود، وزیر خارجه را با مطرح کردن «حضور نیروهای ایران در خارج از این کشور» تحت فشار بگذارد، اما ظریف در پاسخ گفت: «این منطقه ما است و هر کجا که ما نیرویی مستقر داریم و یا مستشار نظامی‌ اعزام کرده‌‌ایم،‌ این اقدام کاملا با درخواست مستقیم دولت آن کشور صورت گرفته است. آیا آمریکا می‌‌تواند ادعای مشابهی داشته باشد؟

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع یمن نیز گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها با موشک‌های آمریکایی و انگلیسی یمن را به جهنم تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: نیروهای حوثی (انصارالله) از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که آن‌ها را در دوران حکومت علی عبدالله صالح از عربستان خریداری کرده بودند. 

هجدهمین نشست بین‌المللی دوحه دیروز شنبه با حضور مقامات کشورهای مختلف در دوحه پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.

این نشست به مدت دو روز در چهار محور اساسی امنیت، صلح، میانجیگری، پیشرفت اقتصادی و تحولات منطقه برگزار می‌شود و آینده انرژی و تحولات منطقه مهم‌ترین محور آن را تشکیل می‌دهد؛ همچنین در این نشست سیاست‌گذاری‌ها و تبعات آن بر ملت‌ها بررسی می‌شود.

در این نشست شخصیت‌های بین‌المللی ازجمله محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و محمد جواد ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.