به گزارش تارنمای سازمان ملل، دبیرکل این نهاد در نامه ای به رئیس بولیویایی شورای امنیت، این شورا را از رای اخیر دیوان لاهه در مورد شکایت ایران در خصوص نقض پیمان مودت دوجانبه سال 1955 به وسیله آمریکا مطلع ساخت.

آنتونیو گوترش در این نامه همچنین نسخه ای از رای دیوان لاهه در مورد رای به تعلیق برخی از تحریم های ضد ایرانی آمریکا را نیز ضمیمه کرده است.

گفتنی است دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می رود، 11 مهر پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم های 15 مرداد آمریکا، با تائید برخی از درخواست های ایران تا صدور رای نهایی، رای به تعلیق تحریم های واشنگتن در حوزه های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.

آراء دیوان لازم الاجرا بوده و غیر قابل فرجام خواهی است. وزارت امور خارجه آمریکا پس از صدور رای دیوان اعلام کرد که پیمان مودت را فسخ می کند. بر اساس بند 3 ماده 23 پیمان مودت، هر یک از طرفین می تواند با دادن اخطار کتبی به مدت یک سال به طرف دیگر این عهدنامه را فسخ کند.

علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند پیشتر در مصاحبه ای تصریح کرده بود: در صورتی که رأی به نفع جمهوری اسلامی صادر شود، شورای امنیت سازمان ملل نقش ضمانت اجرایی دارد و می‌ تواند آمریکا را مجاب به اجرای حکم کند، اما اگر حکم توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شود، از طریق افکار عمومی می‌توان فشار بسیار به آمریکا وارد کرد.