رئیس‌جمهوری گفت: سفیران ایران در کشورهای خارجی وظیفه دارند، تلاش و جدیتی مضاعف برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران با دیگر کشورها در بخش‌های مختلف داشته باشند و بخش خصوصی باید پیشتاز روابط اقتصادی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی سه‌شنبه در دیدار سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، سیرالئون، کویت، رومانی و بنگلادش؛ سفیران جمهوری اسلامی در دیگر کشورها را نمایندگان ملت، تاریخ و فرهنگ متعالی ایران دانست و آنان را به تلاش فراوان برای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی کشورمان در عرصه بین‌المللی توصیه کرد.

وی بیان کرد: امروز بدخواهان ملت ایران از هیچ توطئه و اقدام ضد انسانی برای ضربه زدن به انقلاب و اعمال فشار علیه مردم دریغ نمی‌کنند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به اولویت توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری از سوی سفیران، گفت: برنامه‌ریزی سفیران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت همکاری‌های مشترک شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با شرکت‌های کشورهای محل مأموریتشان، بسیار حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز آمریکا بواسطه خروج غیرقانونی از برجام، در صحنه جهانی و حقوقی منزوی شده و این اقدام آنان بجز چند کشور معدود از سوی هیچ کشوری مورد حمایت قرار نگرفته است، عنوان کرد: باید با توسعه همکاری ها و روابط ایران با دیگر کشورهای خارجی تهدید و فشار دولت آمریکا علیه ملت ایران را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهوری همچنین سفیران جمهوری اسلامی ایران را به برقراری ارتباطی نزدیک با ایرانیان مقیم خارج توصیه کرد و یادآور شد: سفارتخانه ایران باید برای ایرانیان خارج از کشور محلی سرشار از آرامش و امید، و پشتوانه اطمینان بخش آنان باشد.

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، «اکبر خسروی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون، «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، «محمدرضا نفر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش و «مرتضی ابوطالبی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه‌های مختلف بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری‌های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

 حکم لاهه بر رفتارهای آمریکا تأثیرگذار باشد 

رئیس‌جمهور دیروز همچنین با «ژاک لویی ورنر»، سفیر جدید هلند در تهران، دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر»، سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با امستردام برای تهران بسیار حائز اهمیت است، گفت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقا داد.

وی روابط ایران و هلند را دیرینه و صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقمند هستیم در روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها بویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در راستای منافع دو ملت رقم بخورد. 

رئیس‌جمهور با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، ازجمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

روحانی در ادامه ، مبارزه همه جانبه با تروریسم را مورد تأکید قرارداد و گفت: امروز تروریسم نه تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل شده و ازاین‌رو لازم است همگان با درک خطرات این معضل بزرگ نسبت به مقابله با آن، اهتمام جدی داشته باشند.

رئیس‌جمهور با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است.

ژاک لویی ورنر، سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقا داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، آثار سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

سفیر جدید هلند خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

لوی ورنر همچنین با بیان اینکه دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند، گفت: ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.