از آخرین روزهای حضور جلال طالبی روی نیمکت تیم ملی، سال‌های زیادی سپری شده اما ظاهرا آقای مربی دانسته‌های فوتبالی‌اش را از آن مقطع به بعد، دیگر به‌روز نکرده است. او اخیرا در مصاحبه‌ای عجیب مدعی شده که عراق و بحرین جایگاهی در فوتبال آسیا ندارند و تیم ملی ایران باید در اولین مرحله از مقدماتی جام جهانی 2022 به سادگی این حریفان را شکست بدهد. برخلاف آن‌چه این فرضیه القا می‌کند، کار ایران برای عبور از این مرحله هرگز ساده به نظر نمی‌رسد. چراکه حالا دیگر بسیاری از تیم‌ها در قاره آسیا به شدت پیشرفت کرده‌اند و فوتبال در این قاره مثل گذشته فقط از چند قدرت سنتی برخوردار نیست. همین قطر که از نگاه خیلی‌ها حریف ساده‌ای به نظر می‌رسد، در دو دوره گذشته جام ملت‌ها روبه‌روی تیم‌های قدرتمند و پرامید کارلوس کی‌روش بدون شکست مانده است. عراق در جام ملت‌های 2015 ایران را حذف کرد و در مرحله گروهی جام ملت‌های 2019 نیز توانست زمین مسابقه با تیم ملی را با نتیجه تساوی ترک کند. 

آنها با ستاره‌هایی مثل مهند علی، صفا هادی، بشار رسن و طارق همام نسل فوق‌العاده‌ای ساخته‌اند و شناخت بسیار خوبی نسبت به فوتبال ایران دارند. علاوه بر این، بحرین را نیز نباید به هیچ وجه دست‌کم گرفت. این تیم در چند مقطع مختلف، دردسرهای بزرگی برای فوتبال ایران به وجود آورده و ممکن است این کار را دوباره تکرار کند. بازی در کشور بحرین نیز همیشه برای تیم ملی ایران سخت و پرفشار بوده است. تجربه بازی ذوب آهن در عراق، نشان داد هواداران فوتبال در این کشور استقبال چندانی از ایران به عمل نخواهند آورد. در واقع تیم ویلموتس در مرحله گروهی از اولین دور مقدماتی جام جهانی، آزمون‌های بسیار سختی را در دو کشور بحرین و عراق پشت سر می‌گذارد.

با اختلافی قابل توجه، سخت‌ترین گروه ممکن در این رقابت‌ها برای ایران شکل گرفته است. تیم ملی در این مرحله با بهترین تیم از سید دو یعنی عراق و بهترین تیم از سید سه یعنی بحرین همگروه شده و به نسبت سایر مدعیان، کار به مراتب دشوارتری دارد. از هر گروه تنها یک تیم به دور بعد راه پیدا می‌کند و در نهایت برتری تیم‌های دوم نیز از چهار گروه به مرحله بعدی می‌رسند. چالش بزرگ تیم ویلموتس از همین حالا آغاز شده و تیم ملی برای رسیدن به جمع 12 تیم برتر مرحله مقدماتی، باید بیشتر از رقبایی مثل کره، ژاپن، استرالیا و عربستان تلاش کند.