تـاوان!

اعلام اولین خروجی‌های پرسپولیس در فهرست مازاد گابریل کالدرون، واکنش‌های متفاوتی را از سوی هواداران باشگاه به دنبال داشت. به نظر می‌رسد طرفداران باشگاه پرسپولیس مشکل چندانی با خروج شایان مصلح از فهرست تیم ندارند اما هضم مازاد بودن سروش رفیعی برای آنها کمی سخت به نظر می‌رسد. شاید پرسپولیسی‌ها هنوز هم خواهان ماندن رفیعی در تیم‌شان باشند اما اگر در این ماجرا تنها یک نفر حق اعتراض نداشته باشد، آن یک نفر سروش رفیعی است. چراکه خود او نیز یک بار در شرایط مشابه، تصمیم به جدایی از پرسپولیس گرفت.

آریا رهنورد

از زمان شروع تمرین‌های پیش‌فصل پرسپولیس با گابریل کالدرون، زمزمه‌هایی در مورد تذکر جدی او به سروش رفیعی شنیده می‌شد. ظاهرا مرد آرژانتینی علاقه چندانی به مهره‌های فانتزی ندارد و آمادگی بدنی برایش از هر چیز دیگری مهم‌تر است. او نمی‌خواهد سروش را در بین نفرات تیمش برای لیگ نوزدهم داشته باشد و ترجیح می‌دهد جای این بازیکن را با مهره‌های دیگری پر کند. سروش در واکنش به خط خوردن از پرسپولیس، به جای انتقاد از کالدرون، مدیران باشگاه را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. این انتقاد اما حداقل از طرف او، چندان پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. سروش رفیعی تا امروز تنها دو نیم‌فصل را در پرسپولیس گذرانده و هرگز نتوانسته بهترین بازی‌های ممکن را در این تیم به نمایش بگذارد. او در نیم‌فصل دوم لیگ برتر شانزدهم و در حالی که به مراتب آماده‌تر از این روزها بود، برای تیم برانکو بازی کرد. پرسپولیسی‌ها برای روحیه دادن به این ستاره، پیراهن شماره هفت علی پروین را از بایگانی خارج کردند و او از اولین مسابقه، در ترکیب ثابت تیم پروفسور قرار گرفت. سروش تا پایان فصل یکی از مهره‌های فیکس تیم بود و دونده‌تر از همیشه فوتبال بازی می‌کرد. با این وجود او با اولین پیشنهاد قطری وسوسه شد و تنها پس از چند ماه، تصمیم به ترک باشگاه گرفت. رفیعی البته صادقانه اعلام کرد که این تصمیم را به خاطر خانواده‌اش گرفته اما شاید اگر او در تیم می‌ماند و همانند بسیاری از مهره‌های باشگاه پیشرفت می‌کرد، امروز می‌توانست با یک قرارداد بهتر راهی فوتبال اروپا شود و پول به مراتب بیشتری هم به دست بیاورد. او همیشه یک استعداد درخشان برای فوتبال ایران بوده اما چند اتفاق بزرگ، مانع پیشرفت این ستاره شده است. ماجرای باطل‌ شدن معافیت‌های سربازی گروهی از بازیکنان فوتبال، این فوتبالیست را حداقل برای دو سال از نقشه‌هایش عقب انداخت. او ناچار شد فولاد را به مقصد تراکتورسازی ترک کند و دو فصل را در این باشگاه پشت سر بگذارد. رفیعی در پرسپولیس به روزهای خوب گذشته نزدیک شد اما الخور قطر، انتخابی در خور او نبود و یک عقب‌گرد بزرگ در مسیر زندگی ورزشی‌اش قرار داد. اگر سروش راهی فوتبال قطر نمی‌شد، امسال در انتظار چهارمین فصل متوالی حضور در پرسپولیس بود و یکی از مهره‌های باتجربه این باشگاه به شمار می‌رفت. یک بار او با تصمیمی سرنوشت‌ساز باشگاه را تنها گذاشت و راه خودش را انتخاب کرد و حالا نوبت باشگاه بود که یک تصمیم حرفه‌ای بگیرد و با سلیقه مربی به این همکاری پایان بدهد. انتقاد از پر شدن فهرست 18 نفره و ورود خریدهای جدید، تنها پاک کردن صورت مساله است. چراکه کالدرون می‌توانست با همین صراحت به همکاری با هر کدام از خریدهای جدید تیم نیز خاتمه بدهد و در صورت آمادگی سروش، این بازیکن را در تیمش حفظ کند.

رفیعی در پرسپولیس به روزهای خوب گذشته نزدیک شد اما الخور قطر، انتخابی در خور او نبود و یک عقب‌گرد بزرگ در مسیر زندگی ورزشی‌اش قرار داد. اگر سروش راهی فوتبال قطر نمی‌شد، امسال در انتظار چهارمین فصل متوالی حضور در پرسپولیس بود

شاید اگر مدیران باشگاه و یا هواداران برای پرسپولیس تصمیم می‌گرفتند، سروش رفیعی حداقل برای یک فصل دیگر در تیم باقی می‌ماند. کالدرون چیز زیادی از گذشته رفیعی نمی‌داند و مثل هر مربی خارجی دیگری، او را با کیفیت فعلی‌اش می‌سنجد. قرار گرفتن این بازیکن در فهرست مازاد، نشان می‌دهد که کالدرون اقتدار کافی را برای تصمیم گرفتن در تیم دارد و برای تصمیم‌های کلیدی و مهم، به مدیران باشگاه نگاه نمی‌کند و از واکنش احتمالی هوادارها نیز نمی‌ترسد. شاید سروش نسبت به بعضی از بازیکنان باقی‌مانده در ترکیب، بازیکن بهتری باشد اما به نظر می‌رسد فهرست مازاد کالدرون، چند نام دیگر را نیز در خود جای خواهد داد. در صورت اضافه شدن یک مهاجم به پرسپولیس، مهدی شریفی باید تیم دیگری را برای خودش انتخاب کند و در صورت اضافه شدن دو خرید به باشگاه، حسین ماهینی نیز به احتمال فراوان باشگاه را ترک خواهد کرد. مرد آرژانتینی پرسپولیس را بر اساس سلایق مربیگری و داشته‌های فنی‌اش می‌سازد. چراکه فردا خود او باید برای هر نتیجه و هر ترکیبی، پاسخگو باشد.

داستان پرسپولیس و سروش رفیعی، برای دومین بار به پایان رسیده است. رفیعی در روزهای باقی‌مانده تا شروع لیگ، انتخاب‌های زیادی نخواهد داشت. با توجه به نحوه جدایی او از تراکتور، بعید به نظر می‌رسد تبریزی‌ها به سراغ این بازیکن بروند. سپاهانی‌ها نیز در پست هافبک بازیساز نفراتی مثل کومان، محمد کریمی و محسن مسلمان را در اختیار دارند. شاید سروش هم مثل بختیار رحمانی، راهی یک تیم کوچک در لیگ قطر شود. او زمان زیادی برای بازگشت به فرم خوب گذشته ندارد. این استعداد بزرگ برای تباه‌ نشدن، باید همه چیز را از اول شروع کند.