دوست مارادونا  در تهران!

اخراج از باشگاه القطر در سال ۲۰۱۷، آخرین خبری بود که پیش از نزدیک‌ شدن به باشگاه پرسپولیس درباره گابریل کالدرون شنیده شد. این مربی آرژانتینی در چند سال گذشته، انتخاب‌های موفقیت‌آمیزی نداشته اما در کارنامه مربیگری او، افتخارات آسیایی قابل توجهی دیده می‌شود. مردی که یک بار به فینال آسیا رسیده و در دیدار نهایی شکست خورده، حالا به تیمی ملحق می‌شود که بازنده آخرین فینال لیگ قهرمانان بوده است. شاید آنها در کنار هم، به آرزوی دیرینه قهرمانی در آسیا پایان بدهند.

آریا رهنورد

گزینه مدنظر مدیران باشگاه برای هدایت پرسپولیس، حالا در یک قدمی پیوستن به این باشگاه قرار دارد. نام «گابریل کالدرون» در جریان مذاکره‌های هتل حیات ریجنسی استانبول مطرح نشد اما او از اولین روزهایی بعد از جدایی برانکو، یکی از گزینه‌های مدنظر باشگاه بود و در نهایت به خاطر مبلغ مناسب‌تر دستمزدش نسبت به سایر گزینه‌ها، مورد تایید قرار گرفت. کالدرون به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا قراردادش را با پرسپولیس رسمی کند. شهرت او در فوتبال آرژانتین، به سال‌های بازی برای تیم ملی برمی‌گردد. او با یک نسل طلایی از آلبی سلسته به فینال جام جهانی جوانان رسید و به عنوان مدافع ثابت تیم ملی در عصر مارادونا، به جام جهانی 1982 اسپانیا رفت. کالدرون در جریان قهرمانی جام جهانی 1986 مکزیک، بخشی از فهرست تیم ملی نبود اما با این تیم به جام جهانی 1990 ایتالیا رفت و طعم حضور در فینال رقابت‌ها را چشید. این مدافع-هافبک یک متر و 80 سانتی‌متری، فوتبال حرفه‌ای را از 16 سالگی در باشگاه ال‌پورونیر شروع کرد. او در راسینگ، لانوس و ایندیپنته آرژانتین نیز توپ زد و سرانجام در سال 1983 با اولین پیشنهاد اروپایی، راهی باشگاه رئال بتیس اسپانیا شد. پس از چهار سال موفق در باشگاه بتیس، کالدرون به پی‌اس‌جی پیوست و برای سه سال نیز در عضویت این باشگاه قرار داشت. کان فرانسه، سیون و لوزان سوئیس، آخرین باشگاه‌های دوران بازی گابریل کالدرون محسوب می‌شدند. او در سال 1994 برای همیشه زمین بازی را ترک کرد.

الوصل و القطر، آخرین تیم‌های تحت هدایت این مربی پیش از نزدیک شدن به نیمکت پرسپولیس بودند. کالدرون پس از ترک لیگ عربستان، دیگر موفقیتی در کارنامه‌اش ندارد و حالا در 59 سالگی، امیدوار است به روند ناکامی در کشورهای مختلف، پایان بدهد

سه سال بعد از اعلام رسمی بازنشستگی، کالدرون در باشگاه کان فرانسه به عنوان سرمربی مشغول به کار شد. چند سال بعد، او به عنوان سرمربی یکی دیگر از باشگاه‌های سابقش یعنی لوزان اسپورت برگزیده شد اما تنها پس از پنج هفته در پی کسب نتایج ضعیف، شغلش را از دست داد. شهرت او در دوران بازی، در این نقطه به کارنامه مربیگری‌اش کمک بزرگی کرد. عربستانی‌ها در سال 2004 دست به ریسک بزرگی زدند و کالدرون را روی نیمکت تیم ملی‌شان نشاندند. این اتفاق در حالی رخ داد که او در جایگاه سرمربی، به موفقیت چندانی نرسیده بود. گابریل، عربستان را به جام جهانی 2006 رساند و این تیم را به تنها تیمی تبدیل کرد که بدون شکست در دور مقدماتی، جواز حضور در جام جهانی را تصاحب کرده بود. با این حال مدیران فدراسیون فوتبال عربستان یک سال قبل از برگزاری جام جهانی، کالدرون را به خاطر نتایج ضعیف در مسابقه‌های غرب آسیا و شکست برابر قطر، از کار برکنار کردند. مرد آرژانتینی سپس به عمان رفت و تیم جنگنده‌ای برای این کشور ساخت. تیمی که در جام ملت‌های 2007، در دور گروهی از استرالیا و قهرمان رقابت‌ها یعنی عراق امتیاز گرفت اما نتوانست به مرحله حذفی راه پیدا کند. در پایان این تورنمنت، کالدرون عمان را ترک کرد و به عنوان سرمربی الاتحاد عربستان انتخاب شد. قهرمانی لیگ عربستان و صعود به فینال لیگ قهرمانان با کام‌بک‌های خارق‌العاده، محبوبیت زیادی برای کالدرون به وجود آورد اما این مربی پس از دو فصل، الاتحاد را ترک کرد و پس از مدتی، به تیم رقیب یعنی الهلال ملحق شد. او الهلال را بدون حتی یک شکست، قهرمان لیگ عربستان کرد و با این تیم به قهرمانی جام پادشاهی نیز رسید. با این وجود او پس از یک فصل حضور در الهلال، از این باشگاه نیز جدا شد و به بنی‌یاس امارات رفت و به سرعت از این تیم اخراج شد. او در تیم ملی بحرین نیز موفق نبود اما ناگهان با پیشنهاد رئال بتیس روبه‌رو شد. کالدرون پس از چند ماه، از رئال بتیس نیز برکنار شد و به الوصل در لیگ امارات رفت. الوصل و القطر، آخرین تیم‌های تحت هدایت این مربی پیش از نزدیک شدن به نیمکت پرسپولیس بودند. کالدرون پس از ترک لیگ عربستان، دیگر موفقیتی در کارنامه‌اش ندارد و حالا در 59 سالگی، امیدوار است به روند ناکامی در کشورهای مختلف، پایان بدهد.

نام کالدرون در دوران مدیریت رویانیان نیز در اطراف پرسپولیس به گوش رسید اما باشگاه در آن مقطع ترجیح داد به سراغ مانوئل ژوزه برود. از دوران اوج مربیگری این چهره، حدود یک دهه سپری شده است. او پس از شکست‌های متعدد و عوض‌کردن متوالی تیم‌ها، حالا پس از دو سال دوری از فوتبال با انگیزه بسیار زیادی به مستطیل سبز برمی‌گردد. او برای نجات دادن اعتباری که در آسیا برای خودش ساخته، حالا یک آزمون بزرگ در پیش خواهد داشت. دوران برانکو، انتظار هواداران پرسپولیس از تیم‌شان را از همیشه بالاتر برده و کالدرون، ابدا کار ساده‌ای برای راضی کردن هواداران باشگاه جدیدش پیش رو ندارد.