از سومیِ با جام، به سومیِ بی‌جام!

فصل برای استقلال به طور رسمی در امارات به پایان رسید. آبی‌ها در آخرین جدال این فصل، العین را شکست دادند و حالا بیشتر حسرت خوردند که چرا در مسابقه قبلی، گل پیروزی‌شان برابر الدحیل را حفظ نکرده‌اند. استقلال، فصل سخت و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و در نهایت این فصل را بدون بردن جام و بدون صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان به انتها رساند. آنها در طول فصل، با حواشی بسیار زیادی دست و پنجه نرم کردند و سرانجام ترکیب نیمکت‌شان را نیز تغییر دادند. از همین حالا مشخص به نظر می‌رسد که استقلال برای فصل آینده نیز با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

آریا طاری

اواخر فصل گذشته، استقلال وینفرد شفر به نقطه اوج رسیده بود. آنها قهرمان جام حذفی شدند، در لیگ برتر نتایج نسبتا خوبی به دست آوردند و در لیگ قهرمانان آسیا نیز از مرحله یک‌هشتم نهایی عبور کردند. به نظر می‌رسید این تیم با حفظ نفرات اصلی، می‌تواند مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر هجدهم باشد اما در تابستان، اوضاع اصلا مطابق میل هواداران باشگاه پیش نرفت. وینفرد شفر که در آلمان مشغول کارشناسی بازی‌های جام جهانی بود، کمی دیر به تیمش ملحق شد و جلسه‌های تمرینی پیش‌فصل را مدتی دیرتر از رقیب سنتی کلید زد. درخشش ستاره‌هایی مثل مجید حسینی و امید ابراهیمی در جام جهانی نیز بیشتر از آن‌که به نفع استقلال باشد، به ضرر این باشگاه تمام شد. این دو بازیکن ملی‌پوش، تیم را ترک کردند. ضربه سخت‌تر اما با جدایی مامه‌تیام و سرور جپاروف رقم خورد. استقلالی‌ها در دفاع، خط میانی و خط حمله، بازیکنانی بسیار مهم را از دست دادند و پروژه بازسازی ترکیب با خریدهایی مثل گرو و نویمایر، شکست خورد. استقلال در پنج هفته اول لیگ، تنها یک بار به عنوان تیم برنده از زمین خارج شد و نگرانی‌ها را در مورد خودش به بیشترین حد رساند. پس از سپری شدن این پنج هفته، آبی‌ها در ورزشگاه آزادی سه گل از السد دریافت کردند تا دیگر عملا شانسی برای صعود به نیمه نهایی آسیا نداشته باشند. دو تساوی برابر نساجی و پرسپولیس پس از دو جدال با السد، بحران بزرگی در استقلال به وجود آورد و این تیم را از صدر جدول لیگ دور کرد. این تیم با دو پیروزی متوالی مقابل نفت مسجدسلیمان در جام حذفی و لیگ و البته شکست دادن سایپا در هفته نهم فصل، جان دوباره‌ای گرفت اما باخت به سپاهان در خانه و البته حذف شدن از جام حذفی به دست سایپا در ورزشگاه آزادی، اتفاقاتی نبود که هوادارها به سادگی با آن کنار بیایند. با این وجود روزهای بهتری نیز از راه رسید و استقلال با سه پیروزی و دو تساوی در پنج هفته پایانی لیگ، به اوضاع خودش سروسامان داد. پس از برد پرگل برابر پیکان، آبی‌ها در تبریز قافیه را به تراکتور و اشکان دژاگه واگذار کردند اما دوباره با قدرت برگشتند و پنج پیروزی را در لیگ جشن گرفتند. درگیر شدن با لیگ قهرمانان آسیا اما برای این تیم کمی آزاردهنده به نظر می‌رسید. در فشردگی وحشتناک بازی‌ها، آنها از دو بازی اول با الدحیل و العین فقط یک امتیاز گرفتند. برخلاف آسیا، استقلال در لیگ وضعیت نسبتا خوبی داشت و پس از کنار زدن نساجی، به رده دوم جدول رسیدند. تیم شفر در صورت پیروزی در دربی، صدرنشین لیگ می‌شد و به طرف قهرمانی حرکت می‌کرد. حالا دیگر همه چیز به دربی برگشت بستگی داشت.

همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا این تیم خودش را به صدر جدول برساند اما وقتی پنالتی چیپ فرشید به آرامی از بالای دروازه بیرو به بیرون رفت، انگار پرنده خوشبختی نیز شانه‌های استقلال را ترک کرده بود

تقویت استقلال در نیم‌فصل دوم، کاملا جواب داد. آنها با خرید پاتوسی صاحب یکی از بهترین هافبک‌های لیگ شدند، با خرید ایسما و منشا در خط حمله جان تازه‌ای گرفتند و امید نورافکن نیز دوباره به باشگاه برگشت. همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا این تیم خودش را به صدر جدول برساند اما وقتی پنالتی چیپ فرشید به آرامی از بالای دروازه بیرو به بیرون رفت، انگار پرنده خوشبختی نیز شانه‌های استقلال را ترک کرده بود. یک هفته بعد آنها به سایپا هم امتیاز دادند تا در فاصله هفت امتیازی صدر قرار بگیرند. پیروزی برابر الهلال و البته برد لحظه آخری برابر سپاهان، فرم خوبی برای تیم شفر به وجود آورد اما همین تیم دیدار برگشت را به الهلال واگذار کرد و در زمین پدیده مشهد شکست خورد تا برای مرد آلمانی دیگر آینده‌ای روی نیمکت استقلال وجود نداشته باشد. حتی با وجود این شوک و انتخاب فرهاد به عنوان سرمربی، استقلال در نهایت قهرمان لیگ نشد و در آسیا نیز از گروهش صعود نکرد. آنها رتبه سوم فصل گذشته را تکرار کردند و این بار، دیگر جام حذفی را نیز به دست نیاوردند.

برای فصل آینده، چالش‌های زیادی پیش روی استقلال خواهد بود. تسویه حساب با شفر، پرداخت جریمه پروپییچ و البته جذب یک مربی خارجی، می‌تواند این تیم را با دردسرهای زیادی روبه‌رو کند. آنها این بار دیگر نباید به هیچ قیمتی ستاره‌های مهم‌شان را از دست بدهند. استقلال برای موفقیت به کمی «ثبات» نیاز دارد. حفظ نفرات اصلی و مهره‌های کلیدی تیم، یک قدم بلند برای حفظ ثبات در استقلال خواهد بود. تیمی که فصل گذشته، قربانی تغییرات تابستانی و شروع دیرهنگام جلسه‌های تمرینی شد.