آریا طاری

پنجمین نبرد آبی‌ها در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، امروز در مقابل الدحیل قطر برگزار خواهد شد. آن‌ها در مسابقه رفت، شکست سنگینی را در برابر نماینده قطر تجربه کرده‌اند و حالا با سرمربی جدید به دنبال انتقام گرفتن از این رقیب هستند. شرایط استقلال در این گروه چندان جالب به نظر نمی‌رسد. آن‌ها تنها با دو پیروزی متوالی می‌توانند به صعود امیدوار باشند اما حتی این احتمال وجود دارد که در صورت رسیدن به 6 امتیاز در این دو مسابقه، باز هم این تیم شانسی برای صعود به مرحله بعد پیدا نکند.

وقتی آبی‌ها در هفته چهارم لیگ قهرمانان در زمین بی‌طرف به مصاف الهلال عربستان رفتند، هنوز وینفرد شفر و زوران مامیچ روی نیمکت دو تیم دیده می‌شدند. در فاصله هفته‌های چهارم و پنجم لیگ قهرمانان اما هر دو تیم سرمربی‌شان را عوض کردند. تغییر سرمربی البته به معنای شرایط مشابه دو تیم در آسیا نیست. چرا که الهلال با 9 امتیاز، هنوز هم شانس اصلی صعود از این گروه به شمار می‌رود. استقلال امروز باید به مصاف اولین حریف‌اش در این فصل از رقابت‌های آسیایی برود. آن‌ها در هفته اول، در زمین الدحیل به میدان رفتند و با وجود ارائه یک نمایش خوب در نیمه اول، در 45 دقیقه دوم 3 گل دریافت کردند و در مقابل این حریف تسلیم شدند. استقلال در 4 مسابقه گذشته‌اش در آسیا مجموعا 4 امتیاز تصاحب کرده و با میانگین 1 امتیاز در هر بازی، کار دشواری برای رسیدن به مرحله حذفی دارد. در این گروه الهلال با 9 امتیاز صدرنشین است و الدحیل با 7 امتیاز در رده دوم دیده می‌شود. با توجه به قوانین ای.اف.سی و اهمیت بیشتر بازی رو در رو نسبت به تفاضل گل، استقلالی‌ها حتی در صورت شکست دادن الدحیل با نتایجی مثل یک بر صفر یا دو بر صفر، شانسی برای رسیدن به رده دوم جدول گروه ندارند. در واقع آن‌ها باید الدحیل را با نتیجه‌ای مشابه یا بهتر از جدال رفت دو تیم از پیش رو بردارند تا جای این تیم را در جدول بگیرند. آبی‌ها در صورت کنار زدن الدحیل، در جدول به این تیم خواهند چسبید و آنوقت باید امیدوار باشند که در روز پایانی، تیم قطری به الهلال امتیاز بدهند و آن‌ها با کنار زدن العین در امارات، جواز صعود به دور بعد را به دست بیاورند. روی کاغذ، ماموریت استقلال به شدت سخت و پیچیده به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که این گروه از همان روز اول نیز، پیچیدگی‌های خاص خودش را داشته است. اگر این تیم در نبرد امروز کیفیتی همانند دیدار رفت با الهلال عربستان را از خودش بروز بدهد، پیروزی و در نهایت صعود در دسترس خواهد بود.

نبرد استقلال و الدحیل، نبرد دو سرمربی جوان و پرانگیزه خواهد بود. یک طرف این جدال، روی فاریا ایستاده که پس از چندین سال دستیاری ژوزه مورینیو، حالا هدایت باشگاه قطری را بر عهده گرفته است. فاریا نتایج نسبتا خوبی با تیمش به دست آورده اما هنوز نتوانسته الدحیل را به قدرت مدنظر مالکان باشگاه برساند. او به خوبی می‌داند که ناکامی در صعود از این گروه، پرونده کاری‌اش در الدحیل قطر را به سرعت خواهد بست. در نقطه مقابل، فرهاد مجیدی به عنوان «سرمربی موقت» هدایت استقلال را بر عهده دارد. چهره‌ای که از چند ماه قبل به عنوان دستیار وینفرد شفر مشغول به کار بود و حالا پس از برکناری مرد آلمانی، نفر اول نیمکت استقلال شده است. فرهاد در اولین تجربه سرمربیگری روبروی استقلال خوزستان، سیستم بازی آبی‌ها را عوض کرد و تیمش را با دو مهاجم به زمین فرستاد. در این جدال برای اولین بار در فصل، استفلال با حضور همزمان ایسما و تبریزی در مرکز خط حمله به میدان رفت. البته که احتمالا چنین نقشه‌ای، به دلیل ضعف تیم رقیب انتخاب شده و بعید به نظر می‌رسد مجیدی در مقابل تیم پرستاره الدحیل، دست به چنین ریسک بزرگی بزند. شکست یا تساوی در این جدال، عملا شانس صعود آبی‌های پایتخت به مرحله بعد را به صفر خواهد رساند. الدحیل به تازگی لیگ قطر را پشت سر السد در رده دوم به پایان رسانده است. همه جوایز مهم لیگ ستارگان نیز به السد رسیده تا الدحیل با انگیزه‌ای مضاعف به دنبال موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا باشد. استقلالی‌ها نیز در لیگ برتر شانس زیادی برای قهرمانی ندارند و به همین خاطر بیشتر تمرکزشان را در هفته‌های پایانی، روی نبردهای آسیایی خواهند گذاشت.

در مرحله گروهی لیگ قهرمانان، استقلال تنها دو مسابقه را در ورزشگاه آزادی پشت سر می‌گذارد. نبرد امروز، دومین و آخرین نبرد مرحله گروهی آن‌ها در استادیوم خانگی‌شان خواهد بود. آبی‌ها در این جدال بیشتر از همیشه به حضور پررنگ هواداران‌شان در ورزشگاه نیاز دارند. هوادارانی که به خوبی می‌دانند صعود آسیایی، آخرین امید تیم‌شان برای فاصله گرفتن از یک فصل تماما کابوس‌وار خواهد بود. استقلال در جام حذفی به هدف‌اش نرسیده و در لیگ برتر، همه طرفداران‌اش را راضی نکرده اما عبور از گروه مرگ لیگ قهرمانان، یک انگیزه جدی برای ادامه فصل این باشگاه خواهد بود.