خط پایان!

چند نتیجه خاص در هفته بیست و نهم، می‌توانست هفته پایانی لیگ برتر را به هفته‌ای کاملا تشریفاتی تبدیل کند اما هنوز هم همه معماها سر جای خودشان هستند و نبرد برای قهرمانی، سهمیه و بقا ادامه داد. در پایان این ماراتن جذاب و نفس‌گیر، یک تیم از بین پرسپولیس و سپاهان زودتر از خط پایان عبور خواهد کرد. مبارزه برای رسیدن به سهمیه میان سپاهان، استقلال، پدیده و تراکتور دنبال می‌شود و سپیدرود و نفت مسجدسلیمان نیز تنها برای عبور از خط پایان و حذف نشدن از لیگ برتر، به دویدن ادامه می‌دهند.

آریا رهنورد

جام در جم یا نصف جهان؟

پس از تساوی در جدال هفته گذشته با ماشین‌‌سازی تبریز، پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی لیگ برتر حالا تنها به یک نتیجه مساوی در زمین پارس جنوبی نیاز دارند. برای تیمی که در طول این فصل تنها یک بار طعم شکست را چشیده، باختن نتیجه‌ای دور از ذهن به نظر می‌رسد اما اضطراب و التهاب هفته پایانی، ممکن است تیم برانکو را به دردسر بیندازد. پرسپولیس تا امروز همه قهرمانی‌های گذشته‌اش در لیگ برتر را در ورزشگاه آزادی جشن گرفته و امشب می‌تواند برای اولین بار جشن قهرمانی را در یکی از شهرستان‌ها برگزار کند. سرخ‌های پایتخت تا امروز در تاریخ فوتبال ایران، هرگز قهرمان سه دوره متوالی لیگ نبوده‌اند و حالا برای نخستین بار به دنبال چنین تجربه‌ای هستند. علیرضا بیرانوند پس از یک جلسه محرومیت دوباره به جمع هم‌تیمی‌ها برگشته و برخلاف تصور اولیه، مهدی ترابی نیز از حضور در مسابقه امشب محروم نیست. غایب سرشناس پرسپولیس در این جدال، بشار رسن خواهد بود که به تازگی جراحی شده و برای مدتی دور از میادین خواهد ماند. تجمع ستاره‌های سابق پرسپولیس در ترکیب و البته روی نیمکت پارس جنوبی، از همین حالا حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این مسابقه به وجود آورده اما بدون تردید مهدی تارتار، محمد نوری و سایر مهره‌های پارس جنوبی با تمام توان در این مسابقه حاضر خواهند شد. پرسپولیس در هر چهار دیدار گذشته‌اش در لیگ مساوی کرده و حالا تکرار این نتیجه، این تیم را به قهرمانی لیگ می‌رساند. آخرین پیروزی پارس جنوبی در این فصل، به جدال هفته بیست و چهارم با استقلال خوزستان برمی‌گردد. آنها در 11 هفته گذشته تنها یک بار زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده‌اند و در نیم‌فصل دوم به جز نساجی و استقلال خوزستان، هیچ حریف دیگری را شکست نداده‌اند. دو تیم تا امروز تنها یک بار در جم با هم روبه‌رو شده‌اند و نتیجه این مسابقه در فصل گذشته، پیروزی لحظه آخری شاگردان پروفسور با گل حساس شایان مصلح بود. سرنوشت قهرمانی این فصل، هنوز کاملا در دست ستاره‌های پرسپولیس است اما اگر آنها در هفته پایانی لیگ شکست بخورند، سپاهان با کنار زدن استقلال خوزستان قهرمانی لیگ را از آن خود خواهد کرد. تیم ژنرال در نیم‌فصل اول، دو امتیاز را در جدال با مهره‌های جوان استقلال خوزستان از دست داد اما حالا دیگر سقوط آبی‌های اهواز به دسته پایین‌تر قطعی شده و بعید به نظر می‌رسد که این تیم انگیزه‌ای برای جدال پایانی فصل داشته باشد. سپاهانی‌ها هفته گذشته به کمک واکنش‌های خیره‌کننده پیام نیازمند، در کورس قهرمانی باقی ماندند و مشهد را با یک امتیاز ترک کردند. پیروزی در جدال نه‌چندان دشوار امروز با حریف جنوبی، حتی اگر این تیم را به قهرمانی لیگ برتر نرساند، رتبه دوم لیگ و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را برای طلایی‌ها قطعی خواهد کرد. آنها پیش از شروع دیدارهای این هفته، سه امتیاز عقب‌تر از پرسپولیس هستند و شکست قرمزها در کنار پیروزی خودشان، تنها سناریو برای رسیدن این تیم به قهرمانی لیگ برتر هجدهم خواهد بود.

سرخ‌های پایتخت تا امروز در تاریخ فوتبال ایران، هرگز قهرمان سه دوره متوالی لیگ نبوده‌اند و حالا برای نخستین بار به دنبال چنین تجربه‌ای هستند. علیرضا بیرانوند پس از یک جلسه محرومیت دوباره به جمع هم‌تیمی‌ها برگشته و برخلاف تصور اولیه، مهدی ترابی نیز از حضور در مسابقه امشب محروم نیست

در جست‌وجوی آسیا

با هر نتیجه‌ای در هفته پایانی، صعود پرسپولیس به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده و تیم‌های دیگر باید برای سه سهمیه باقی‌مانده رقابت کنند. اگر سپاهان مطابق پیش‌بینی‌ها دیدار با استقلال خوزستان را با پیروزی پشت سر بگذارد، حضور این تیم در آسیا نیز به عنوان سهمیه دوم لیگ قطعی خواهد شد. استقلال با 54، پدیده با 53 و تراکتورسازی با 51 امتیاز، برای ایستادن روی سکوی سوم و رسیدن به آسیا رقابت می‌کنند. آبی‌های پایتخت در چهارمین تجربه مربیگری فرهاد مجیدی، روبه‌روی سپیدرود رشت قرار می‌گیرند. فرهاد به جز استقلال خوزستان، حریف دیگری را شکست نداده و امیدوار است روبه‌روی یک حریف ته جدولی دیگر، تیمش را به مسیر پیروزی برگرداند. استقلال در صورت بردن این مسابقه بدون توجه به نتایج رقبا راهی لیگ قهرمانان خواهد شد. آنها حتی این شانس را دارند که با ناکامی احتمالی سپاهان در دیدار پایانی، به رده دوم جدول برسند. شانسی که البته چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. پدیده مشهد، فصل را در زمین ماشین‌سازی به پایان می‌رساند. تیمی که بدون تردید برای کمک به آسیایی‌ شدن تراکتورسازی با پدیده مبارزه می‌کند. با توجه به تفاضل بهتر تراکتورسازی، اگر پدیده این هفته شکست بخورد و تراکتورسازی در دیدار خارج از خانه با فولاد به برتری برسد، تراکتور روی سکوی چهارم لیگ خواهد ایستاد. چهارم شدن در این فصل از این جهت اهمیت زیادی دارد که در صورت قهرمانی سپاهان و یا پرسپولیس در رقابت‌های جام حذفی، تیم چهارم لیگ نیز می‌تواند خودش را به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا برساند. تراکتورسازی با لیکنز در چهار هفته گذشته هرگز برنده نبوده و گفته می‌شود این آخرین بازی مرد بلژیکی به عنوان سرمربی تراکتورسازی خواهد بود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که دستیار سابق او در تیم ملی بلژیک، اخیرا به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شده است. رسیدن به آسیا، می‌تواند بهترین پایان ممکن برای یحیی و تیم شگفتی‌سازش در این فصل باشد. تیمی که البته در نیم‌فصل دوم تنها یک بار بیرون از خانه برنده بوده است. اگر پدیده بیرون از مشهد نیز به اندازه بازی‌های خانگی درخشان نشان می‌داد، بدون تردید شانس خوبی برای قهرمانی این فصل رقابت‌های لیگ برتر داشت.

چه کسی زنده می‌ماند؟

سپیدرود رشت در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به جز دیدار جنجالی با تراکتورسازی، در هیچ مسابقه‌ای به برتری دست پیدا نکرده است. آنها دو هفته قبل در آستانه شکست دادن نفت مسجدسلیمان بودند اما برتری‌شان را در نود و هشتمین دقیقه از دست دادند. این گل حساس، سپیدرود را در منطقه سقوط جدول حفظ کرد و به نفت شانس بیشتری برای بقا در لیگ برتر بخشید. یک هفته بعد، رشتی‌ها در آخرین مسابقه خانگی فصل روبه‌روی نساجی مازندران تحقیر شدند. داماش با اشتباه‌های فاحش و بزرگ مهره‌های دفاعی، نتیجه این دیدار حساس و تعیین‌کننده را به نساجی واگذار کرد. تیم فیروز کریمی نیز در بازی همزمان، تا آخرین ثانیه‌ها یک امتیاز از پیکان گرفته بود اما گل لحظات پایانی سعید واسعی به نفت مسجدسلیمان، امید سپیدرودی‌ها را زنده نگه داشت. این هفته قرمزهای رشت در ورزشگاه آزادی با استقلال روبه‌رو خواهند شد. البته که استقلال دیگر امیدی به قهرمانی ندارد اما بدون شک برای رسیدن به سهمیه، این مسابقه را با انگیزه‌های زیادی آغاز خواهد کرد. نفت مسجدسلیمان نیز در خانه با تیم آماده و مهارنشدنی ذوب‌آهن مسابقه می‌دهد. تیم نادر دست‌نشان برای حفظ شدن در لیگ، تنها باید در این بازی به برتری برسد و در انتظار لغزش مسجدسلیمانی‌ها بماند. سپیدرود بدون پیروزی در این جدال، هیچ شانسی برای ماندن در رقابت‌های لیگ نخواهد داشت.

بی‌اثرها

هفته گذشته در دو جدال بی‌تاثیر لیگ برتر هفت گل رد و بدل شد. درست نیمی از تعداد گل‌های رد و بدل شده در 6 مسابقه دیگر هفته بیست و نهم. این موضوع به روشنی نشان می‌دهد که فقدان حساسیت برای نمایش بهتر و بی‌اضطراب‌تر به تیم‌ها کمک می‌کند. این هفته نیز دو مسابقه از هیچ حساسیتی برخوردار نیستند و هیچ موجی در منطقه امن جدول لیگ ایجاد نمی‌کنند. سایپا در آخرین تجربه سرمربیگری ابراهیم صادقی، در خانه از صنعت نفت آبادان پذیرایی می‌کند. صادقی مربی موقت این باشگاه بوده و هدایت نارنجی‌ها در شروع فصل جدید به مربی دیگری سپرده خواهد شد. نساجی نیز در آخرین دیدار خانگی فصل با پیکان مصاف خواهد داد. نبردی میان تیم‌های سابق و فعلی مجید جلالی در لیگ برتر. از شواهد این طور پیداست که جلالی نیز فاصله زیادی با جدایی از نساجی قائمشهر ندارد و احتمالا نیمکت این تیم را در پایان فصل ترک خواهد کرد.