پوست موز زیر پای قهرمان!

رسیدن پرسپولیس به جام قهرمانی، محتمل‌ترین سناریوی هفته پایانی لیگ برتر هجدهم خواهد بود اما هنوز دو تیم، می‌توانند این سناریو را عوض کنند. «پارس جنوبی» در صورت کنار زدن پرسپولیس، این تیم را در معرض یک خطر بزرگ قرار می‌دهد و در چنین شرایطی «سپاهان» با شکست دادن استقلال خوزستان، به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس قهرمان لیگ برتر خواهد شد. قرمزها به هیچ وجه نمی‌خواهند برای دومین بار در عصر برانکو، قهرمانی لیگ را به خاطر تفاضل از دست بدهند. مرور آن‌چه در هفته‌های پایانی لیگ‌های اول و هشتم برای استقلال و ذوب آهن رقم خورده، به پرسپولیسی‌ها ثابت می‌کند که نباید خودشان را از همین حالا قهرمان لیگ برتر بدانند.

آریا رهنورد

ضربه سر احمد نوراللهی به دروازه سیدمهدی رحمتی، ردای قهرمانی را روی دوش پرسپولیس قرار داد. تا پیش از دربی برگشت، تردیدهای زیادی در مورد تیم پروفسور وجود داشت و تصور می‌شد آنها در قیاس با رقبا، به اندازه کافی برای قهرمانی آماده نیستند. شکست در شهرآورد، می‌توانست تیر خلاص پسران شفر به شاگردان برانکو باشد اما برخلاف آن‌چه در هفته‌های پیش از دربی سپری شده بود، استقلال در این مسابقه حرف زیادی برای گفتن نداشت و این پرسپولیسی‌ها بودند که با سه امتیاز از زمین خارج شدند. اگر ضربه سر احمد، برگ برنده این فصل پرسپولیس بود، پنالتی چیپ فرشید اسماعیلی نیز به نقطه عطف فصل آبی‌ها تبدیل شد. آنها پس از شکست برای مدت‌ها با حواشی دست و پنجه نرم کردند و هرگز نتوانستند کیفیت پیش از شهرآورد را به دست بیاورند. این حاشیه‌ها، سرانجام منجر به برکناری وینفرد شفر از نیمکت استقلال شد. در واقع پرسپولیس یکی از جدی‌ترین رقبا را با پیروزی در مسابقه مستقیم، کنار زد و با پیروزی در دو دیدار متوالی بعدی، قدم‌های بلندی به طرف قهرمانی برداشت. قرمزها برای تزلزل و سقوط رقبا، صبر کردند و این صبر کاملا نتیجه‌بخش بود. محسن فروزان، اردوی تراکتورسازی را به هم ریخت و امیدهای قهرمانی این باشگاه را نابود کرد. مدیران تراکتور آنقدر پرتجربه نبودند که تیم‌شان را از چنین باتلاقی بیرون بکشند. سپاهان نیز امتیازهای حساسی را از دست داد و پدیده با شکست خوردن در چند مسابقه، از کورس قهرمانی فاصله گرفت. حالا در آستانه هفته پایانی، پرسپولیس سه امتیاز بیشتر از تیم ژنرال دارد اما این برتری سه امتیازی، تضمینی برای قهرمانی تیم پروفسور نخواهد بود. پیش از این در لیگ‌های برتر اول و هشتم، صدرنشین هفته پایانی با یه امتیاز برتری، جام قهرمانی را به تیم دوم جدول واگذار کرده است.

 اگر ضربه سر احمد، برگ برنده این فصل پرسپولیس بود، پنالتی چیپ فرشید اسماعیلی نیز به نقطه عطف فصل آبی‌ها تبدیل شد. آنها پس از شکست برای مدت‌ها با حواشی دست و پنجه نرم کردند و هرگز نتوانستند کیفیت پیش از شهرآورد را به دست بیاورند

«مجید جلالی خیلی مرده!». این یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جمله‌های تاریخ لیگ برتر است. جمله‌ای از سوی امیر قلعه‌نویی پس از قهرمانی دراماتیک و باورنکردنی استقلال در لیگ برتر هشتم که بازتابنده اتفاقات بازی همزمان بین ذوب آهن و فولاد خوزستان در اهواز بود. ذوبی‌ها با سه امتیاز برتری نسبت به استقلال، در صدر جدول قرار داشتند و با یک تساوی در جنوب، قهرمانی را تصاحب می‌کردند. تیم منصور ابراهیم‌زاده، به قهرمانی اطمینان داشت و حتی در تدارک جزئیات برگزاری یک جشن بزرگ در اصفهان بود اما سرنوشت، درس بزرگی به ذوبی‌ها داد. درست مثل این فصل، تیم دوم جدول باید مقابل یک تیم ته جدولی مسابقه می‌داد و تیم اول باید در یک دیدار خارج از خانه به جنوب سفر می‌کرد. در روزی که آرش برهانی پنالتی‌اش را مقابل پیام مشهد هدر داد، فابیو جانواریو تنها گل استقلال را وارد دروازه حریف کرد. برای تبدیل شدن این گل به گل قهرمانی، ذوب باید در خانه فولاد شکست می‌خورد و در نهایت این اتفاق رخ داد. تیم مجید جلالی در یک نبرد باورنکردنی، چهار بار توپ را از خط دروازه سفید و سبزها عبور داد. بعدها حرف و حدیث‌های زیادی در مورد نمایش عیسی اندوی در این مسابقه شکل گرفت اما جام به شکل غیرمنتظره‌ای سهم آبی‌های پایتخت شده بود. قهرمانی‌های لحظه‌ آخری البته همیشه برای استقلال خوشایند نبوده است. آنها در هفته پایانی اولین فصل از رقابت‌های لیگ برتر، با سه امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس علی پروین راهی ا‌نزلی شدند. استقلال با یک امتیاز در جدال با ملوان نیز، می‌توانست قهرمانی را از آن خود کند اما بی‌دقتی مهره‌های هجومی برای این تیم گران تمام شد. آنها روی یک اتفاق با گل بابک پورغلامی روبه‌رو شدند و در بازی همزمان، پرسپولیس به سختی فجر سپاسی را از دست داد تا در روزی که حتی ورزشگاه آزادی برای دیدار تیم پروین پر نشده بود، جشن عجیب قهرمانی را برگزار کند. فوتبال، همیشه آماده میخکوب‌ کردن دیگران است و حالا این روایت، می‌تواند در دیدارهای هفته پایانی لیگ برتر نیز تکرار شود.

درست یک دهه قبل، امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال جام قهرمانی را در آخرین روز لیگ از ذوب‌آهن دزدید. مرد قهرمان لیگ هشتم، دست به هر کاری می‌زند تا این اتفاق را در لیگ برتر هجدهم نیز تکرار کند. آنهایی که تصور می‌کنند همه چیز تمام شده و پرسپولیس قهرمانی لیگ را از آن خود کرده، چیز زیادی از فوتبال و معجزه‌هایش نمی‌دانند! در هفته آخر لیگ، هیچ چیز به اندازه اطمینان از قهرمانی برای پرسپولیسی‌ها خطرناک و مرگبار نخواهد بود.