زخمی اما زنده!

استقلالی‌ها جهنم یادگار را با دست خالی ترک کردند اما این به معنای پایان تلاش این تیم برای قهرمانی در لیگ برتر نیست. شکست استقلال نتیجه چندان عادلانه‌ای برای این مسابقه نبود اما آبی‌ها حالا دیگر مجالی برای متوقف ‌شدن و افسوس‌خوردن ندارند. آنها تا امروز در لیگ هجدهم به اندازه کافی لغزیده‌اند و برای امیدوار ماندن به قهرمانی لیگ، نباید در دام لغزش‌های دیگری بیفتند. استقلال، تبریز را با زخم‌های به جا مانده از یک شکست ترک کرد اما ضربان قلب تیم وینفرد شفر در لیگ هجدهم، هنوز هم متوقف نشده است.

آریا طاری

نبوغ اشکان دژاگه، همه تفاوت استقلال و تراکتورسازی در یادگار امام بود. نیمه اول این جدال حساس و نزدیک، کاملا تحت‌ تاثیر جو سکوها و حساسیت شکل گرفته میان دو تیم قرار داشت و پسران شفر و شاگردان لیکنز در این 45 دقیقه، حتی یک شوت درون چارچوب نیز به نام خودشان ثبت نکردند. در شروع نیمه دوم اوضاع کمی متفاوت‌تر شد و دو تیم تا حدودی با شرایط مسابقه کنار آمدند و با خارج شدن از لاک احتیاط، تلاش کردند فوتبال بازی کنند. تراکتورسازی پس از چند حمله خفیف، با حرکت تماشایی اشکان دژاگه به گل رسید و تا پایان مسابقه این گل را حفظ کرد. وینفرد شفر که ترکیب اولیه تیمش را تقریبا دفاعی چیده بود، با چند تعویض هجومی برای جبران گل خورده تلاش کرد اما توپ‌ ستاره‌های استقلال درون دروازه قرار نگرفت و در نهایت این تیم میزبان بود که همه امتیازهای این نبرد تعیین‌کننده را از آن خودش کرد تا جایگاهش را در رده چهارم جدول مستحکم کند. این شکست با همه تلخی‎هایش اما نباید به تنهایی معیار قضاوت تیم وینفرد شفر باشد. درست همان‌طور که پیروزی سنگین نیم‌فصل اول مقابل تبریزی‌ها همه حقایق را در مورد استقلال بیان نمی‌کرد، این باخت در یادگار امام نیز روایت کننده همه حقایق در مورد استقلالی‌ها نیست. آنها در نیم‌فصل اول پس از کنار زدن تراکتور با یک نتیجه درخشان، به زمین پارس جنوبی رفتند و به سادگی مقابل این حریف زانو زدند. این تیم در نیم‌فصل دوم نیز می‌تواند شکست مقابل حریف تبریزی را با بردن پارس جنوبی جبران کند. یکی از مشکلات بزرگ استقلال در این فصل، ناکامی در شکست دادن رقبای صاحب‌نام بوده است. آنها در پنج مسابقه با تراکتورسازی، پرسپولیس، سپاهان و پدیده، تنها یک پیروزی در کارنامه دارند. آبی‌های پایتخت در چهار مسابقه از این پنج جدال هیچ گلی به ثمر نرسانده‌اند و این موضوع برای هواداران این باشگاه نگران‌کننده به نظر می‌رسد. مشکل گل‌زنی بیشتر از هر زمان دیگری در دیدارهای بزرگ گریبان استقلال را گرفته و این تیم را متوقف کرده است.

یکی از مشکلات بزرگ استقلال در این فصل، ناکامی در شکست دادن رقبای صاحب‌نام بوده است. آنها در پنج مسابقه با تراکتورسازی، پرسپولیس، سپاهان و پدیده، تنها یک پیروزی در کارنامه دارند

غیبت فرشید باقری در تبریز، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر برای استقلال بود. این هافبک در لیگ برتر هجدهم به یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیمش تبدیل شده است. او هم وظایف دفاعی‌اش را به خوبی انجام می‌دهد، هم توپ را در زمین حریف برای استقلال به گردش درمی‌آورد و هم در گل‌زنی کاملا موفق بوده است. در غیاب فرشید، زوج امید نورافکن و علی کریمی به عنوان هافبک دفاعی روز درخشانی را در ترکیب استقلال سپری نکردند. شاید اگر باقری این مسابقه را از دست نمی‌داد، سرنوشت طور دیگری رقم می‌خورد و شفر و تیمش یادگار امام را حداقل با یک امتیاز و شاید با همه امتیازها ترک می‌کردند. ضربه بعدی برای استقلال، گل خوردن بعد از مدت‌ها کلین‌شیت بود. تیمی که بسته ماندن دروازه‌اش از 600 دقیقه نیز عبور کرده بود، ناگهان مقابل اشکان دژاگه و حرکت فردی‌اش تسلیم شد. ترک عادت کلین‌شیت برای مهره‌های این تیم دشوار به نظر می‌رسید و آنها درست مثل تیم ملی بعد از گل خوردن از ژاپن در جام ملت‌های 2019، برای دقایقی تمرکزشان را از دست دادند. با این حال هرچه به پایان بازی نزدیک شدیم، استقلال بیشتر خودش را جمع و جور کرد و به طرف تساوی گام برداشت اما عصر جمعه در تبریز، توپ‌ها و دروازه‌ها با این تیم مهربان نبودند. مرد آلمانی برای عوض کردن شرایط بازی، از منشا و ایسما استفاده کرد اما به نظر می‌رسد این دو بازیکن برای خو گرفتن با شرایط باشگاه، هنوز زمان بیشتری می‌خواهند. منشا باید در تاکتیک شفر جا بیفتد و ایسما نیز باید از اضافه وزن فاصله بگیرد و خودش را به شرایط مطلوب جسمی برساند. در این صورت آنها می‌توانند یک زوج درخشان در خط حمله آبی‌ها باشند.

برنامه استقلال در پایان لیگ، ساده‌تر از تیم‌های رقیب به نظر می‌رسد. اگر آنها قبل از رسیدن به آن مقطع از فصل اختلاف‌شان با صدرنشین‌ها را جبران کنند، شانس سبقت ‌گرفتن از رقبا در آخرین قدم‌های لیگ را خواهند داشت. هنوز هیچ چیز برای استقلال تمام نشده و حتی با وجود این شکست، این تیم هنوز موقعیت رسیدن به موفقیت در این فصل را دارد. درگیر شدن با لیگ قهرمانان آسیا، تقویم این تیم را فشرده‌تر می‌کند اما در کوران مسابقات، ستاره‌های آبی‌پوش نیز بیشتر تحت ‌فشار قرار می‌گیرند و آمادگی بیشتری به دست می‌آورند. برای ناامید شدن از سرنوشت این تیم، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد.