فروزان؛ متهم یا قربانی؟

خبر دستگیری محسن فروزان، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. حالا دیگر واضح به نظر می‌رسد که این خبر «شایعه» نیست و سنگربان سابق تراکتورسازی به همراه همسرش، در زندان به سر می‌برند. در بیانیه منتشر شده در خصوص این دستگیری از احراز «شرط‌بندی» و «تبانی» فروزان صحبت شده اما اگر چنین مدرک شفافی وجود دارد، چرا با هواداران فوتبال در میان گذاشته نمی‌شود؟ چرا به جای کمیته‌های فدراسیون فوتبال، نهادهای دیگری به این پرونده ورود کرده‌اند؟

آریا رهنورد

«عمدی ‌بودن» اشتباه‌های محسن فروزان برابر سپیدرود رشت، فرضیه مطرح شده از سوی مدیران باشگاه پس از شکست غیرمنتظره تیم لیکنز بود. مرد شماره یک دروازه تبریزی‌ها پس از هفت کلین‌شیت متوالی، با اولین اشتباه‌ها از تیم «اخراج» شد اما حتی این اخراج، به معنای پایان کار تراکتورسازی با او نبود. در فرودگاه تبریز، هواداران عصبانی قصد تنبیه این گلر را داشتند اما موفق نشدند فروزان را پیدا کنند. این دروازه‌بان به گفته خودش برای چند روز از خانه‌اش در تبریز خارج نشد تا با هجوم هواداران عصبانی روبه‌رو نشود. جالب اینکه مالک باشگاه در یک گفت‌وگوی تلفنی با تلویزیون، تاکید کرد که مدرکی از فروزان نبود و «مطمئن» نیست که او مرتکب شرط‌بندی شده باشد. با این وجود در رفتار باشگاه با این سنگربان تغییری ایجاد نشد. خیلی زود یکی از کانال‌های تلگرامی تصاویر کاملا خصوصی محسن فروزان را در دسترس عموم قرار داد. البته که یک دروازه‌بان حرفه‌ای هرگز نباید ریسک ایستادن در چنین قاب‌هایی را بپذیرد و محسن فروزان بارها نشان داده که به حریم خصوصی توجهی ندارد اما اینکه این رسانه مجازی چطور به این تصاویر دست پیدا کرده و با چه انگیزه‌ای این تصاویر را به انتشار رسانده، می‌تواند محل سوال باشد. آیا شخصی در باشگاه تراکتور، این تصاویر را برای این رسانه ارسال کرده است؟ دلیل دستگیری فروزان و همسرش در اولین قدم، انتشار همین عکس‌ها عنوان شد اما کمی بعد از احراز تبانی وشرط‌بندی برای این گلر نام برده شد. آیا او به چیزی اعتراف کرده است؟ آیا مدرکی در این زمینه وجود دارد؟ اگر چنین مدرکی هست، چرا با هواداران فوتبال در میان گذاشته نمی‌شود تا تردیدها در خصوص این دروازه‌بان تمام شود؟ اگر او با باشگاه سپیدرود تبانی کرده و دلیل کافی برای اثبات این ادعا وجود دارد، چرا نتیجه مسابقه این تیم با تراکتورسازی تغییر نمی‌کند؟

زنوزی به عنوان ثروتمندترین مالک باشگاهی در فوتبال ایران، چقدر به قانون معتقد است؟ اگر او به قانون پایبند باشد، باید همین حالا قید مالکیت مشترک دو باشگاه در فوتبال ایران را بزند. با این وجود ظاهرا حتی زور روسای فدراسیون فوتبال نیز به این مالک متمول نمی‌رسد

مهم نیست که محسن فروزان در همه سال‌های گذشته چه شخصیتی از خودش نشان داده باشد. موضوع این پرونده تنها این دروازه‌بان نیست و ممکن است به تدریج بازیکنان دیگری نیز در این موقعیت گرفتار شوند. در این فصل گلرهای زیادی مرتکب اشتباه‌های بزرگ شده‌اند اما آیا همه آنها اقدام به شرط‌بندی یا تبانی کرده‌اند؟ اگر فروزان سنگربان تیمی به جز تراکتورسازی تبریز بود، باز هم چنین ماجراهایی برای او رخ می‌داد یا نمایندگان محترم مجلس، دیگر حساسیت چندانی به ماجرا نشان نمی‌دادند؟ اینکه در روزهای انفجار قیمت‌ها و گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو، داستان فروزان دغدغه چند نماینده مجلس باشند و آنها 24 ساعته بدون توقف درباره این داستان اظهارنظر کنند، حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. طبیعتا مردم از نمایندگان انتخابی‎شان انتظار دیگری دارند و نمی‌خواهند آنها را در چنین جایگاهی ببینند. زنوزی به عنوان ثروتمندترین مالک باشگاهی در فوتبال ایران، چقدر به قانون معتقد است؟ اگر او به قانون پایبند باشد، باید همین حالا قید مالکیت مشترک دو باشگاه در فوتبال ایران را بزند. با این وجود ظاهرا حتی زور روسای فدراسیون فوتبال نیز به این مالک متمول نمی‌رسد. اگر قرار است نماینده‌های مجلس پیگیر دستگیری یک فوتبالیست باشند و در نهایت نهادهای دیگر حکم به دستگیری یک بازیکن بدهند، بهتر است مهدی تاج همین حالا کمیته‌ انضباطی و کمیته اخلاق را برای همیشه تعطیل کند. مگر افراد حاضر در این کمیته‌ها برای چنین روزهایی حقوق دریافت نمی‌کنند؟ این حقوق «حلال» است وقتی چنین پرونده‌ای در فدراسیون رسیدگی نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد تنها فیفا می‌تواند محسن فروزان را از وضعیت فعلی‌ خارج کند و خواهان شفافیت در این پرونده شود. چراکه این دخالت آشکار غیرفوتبالی‌ها در امور فوتبالی است. سکوت گروهی از رسانه‌ها در این مورد، حتی از خبر دستگیری این سنگربان نیز هولناک‌تر به نظر می‌رسد.

بازیکنانی که از فصل آینده قصد پیوستن به تراکتورسازی تبریز را دارند، باید شرایط ستاره‌های امروز این تیم را به خوبی مد نظر قرار بدهند. آنها در صورت بد بازی کردن از تماشاگران باشگاه سیلی خواهند خورد و در صورت انجام اشتباه، با دستبند و زندان روبه‌رو خواهند شد. از حالا به بعد مهم نیست که زنوزی برای به خدمت گرفتن یک بازیکن چقدر هزینه می‌کند. چراکه با اتفاقات این فصل، تراکتور دیگر یک مقصد جذاب برای هیچ فوتبالیستی به شمار نمی‌رود. باشگاهی که بازیکنانش را بعد از هر خطا به صلیب بکشد، به هیچ وجه نمی‌تواند تیمی دلخواه برای ستاره‌ها تلقی شود. شاید همین رفتار، اصلی‌ترین دلیل سپری شدن یک فصل بدون جام برای تیمی تا این اندازه گرانقیمت است.