آریا رهنورد

فرشید باقری که به گفته مدیران باشگاه استقلال تا پایان فصل از همراهی این تیم محروم شده بود، پیش از دیدار با الهلال عربستان چراغ سبز بازگشت را دریافت کرد و در جلسه‌های تمرینی تیمش حاضر شد. این اولین بار نیست که شفر حاضر به بخشش یکی از ستاره‌های خاطی تیمش می‌شود. او تا امروز در استقلال یک مربی «انعطاف‌پذیر» بوده و هرگز حاضر نشده آینده فوتبال یک بازیکن را به خاطر یک اشتباه در معرض نابودی قرار بدهد.

پس از چند هفته غیبت در ترکیب استقلال، فرشید باقری دوباره در جمع آبی‌ها ظاهر شده است. او پس از دربی با تصمیم کادر فنی و مدیران باشگاه، از تیم کنار گذاشته شد و چند دیدار متوالی را از دست داد. سال 98 به بدترین شکل ممکن برای هافبک بااستعداد استقلال آغاز شد اما دوران محرومیت این بازیکن بالاخره به پایان رسید و او بالاخره توانست مجوز بازگشت به تمرین را به دست بیاورد. باقری پس از مدتی دوری، جایگاهش را در تمرین به دست آورده اما برای پس گرفتن جایگاهش در ترکیب اصلی تیم مرد آلمانی، هنوز باید تلاش بیشتری نشان بدهد. وینفرد شفر همواره به این بازیکن علاقه‌مند بوده و نقش مهمی در رسیدن او به سطح فعلی فوتبالش داشته است. فرشید باقری در دوران حضور منصوریان روی نیمکت استقلال، روزهای خوبی را در این باشگاه سپری نکرد و در یک قدمی قرار گرفتن در فهرست مازاد باشگاه قرار داشت. ورود شفر اما اوضاع را به سود او تغییر داد. این بازیکن زیر نظر سرمربی جدید استقلال، احیا شد و با سرعت چشمگیری پیشرفت کرد. حالا دیگر همه متوجه شدند که چرا در روزهای اول بازی برای استقلال، برانکو ایوانکوویچ به دنبال جذب این بازیکن بود. لیگ هجدهم، بهترین فصل فوتبالی باقری را رقم زد. او با گل‌های پرشمارش در دیدارهای مختلف به کمک استقلال آمده و مهره موثری برای این تیم بوده است. 

شکست در دربی، بحران بزرگی برای فرشید باقری به وجود آورد اما او حالا با کمک سرمربی تیم، در حال فراموش کردن همه اتفاقات اولین مسابقه سال جدید است. آبی‌ها در روزهای حساس باقی‌مانده از این فصل، به هافبک شماره 14 تیم‌شان نیاز دارند. سیاست وینفرد شفر در همه این ماه‌ها، هرگز طرد کردن ستاره‌ها به خاطر انجام یک اشتباه نبوده است. سرمربی آلمانی استقلال به خاطر «بخشش» فرشید باقری با اتهام «بازیکن‌سالاری» روبه‌رو شده اما اگر قرار باشد همه باشگاه‌ها هر بازیکنی را به خاطر چند لحظه عصبانیت اخراج کنند، دیگر هیچ بازیکنی در هیچ تیمی باقی نمی‌ماند. به اعتقاد شفر، محروم کردن یک بازیکن از حضور در ترکیب تیم، جریمه چندان متناسبی برای این بازیکن نخواهد بود. چراکه فوتبالیست‌ها حتی در روزهای غیبت، حقوق‌شان را دریافت می‌کنند و در عمل، این باشگاه است که از چنین حکمی متضرر می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد باید راه‌های مدرن‌تر و مفیدتری به عنوان جریمه برای فوتبالیست‌ها در نظر گرفته شوند. 

کارلوس کی‌روش در قامت سرمربی تیم ملی، به جز زمان روبه‌رو شدن با چند «سوگلی» در تیم ملی در سایر موارد هیچ انعطافی از خودش نشان نمی‌داد و حاضر به بخشیدن فوتبالیست‌ها نمی‌شد. البته که چنین رفتاری به عنوان سرمربی یک «تیم ملی» تا حدودی توجیه‌پذیرتر است. چراکه در رده باشگاهی چیزی به نام لیست متغیر وجود ندارد و یک باشگاه باید تا قبل از رسیدن پنجره بعدی نقل و انتقالات، به داشته‌هایش اکتفا کند. از طرفی برانکو ایوانکوویچ نیز هرگز به سادگی حاضر به بخشیدن بازیکنان تیمش نمی‌شود. 

آخرین نمونه از تصمیم‌های او به ماجرای امید عالیشاه و وعده افشاگری در پایان فصل برمی‌گردد. امید پس از این وعده مدتی از حضور در تمرین منع شد و سپس در بازگشت به پرسپولیس، به یک نیمکت‌نشین همیشگی تبدیل شد. شاید اگر عالیشاه برای دقایقی در بازی ذوب به بازی گرفته می‌شد، پرسپولیس می‌توانست سه امتیاز آن مسابقه را به دست بیاورد. همان‌طور که بازگشت قائدی از محرومیت به ترکیب استقلال، نتیجه‌اش را در نبرد با ماشین‌سازی نشان داد. البته که قرار نیست نظم و انضباط تیمی در فوتبال، قربانی «نتیجه» شود اما نباید فراموش کرد که فوتبالیست‌ها هم «انسان» هستند و ممکن است در معرض اشتباه قرار داشته باشند. این اشتباه‌ها گاهی آنقدر بزرگ هستند که غیرقابل بخشش به نظر می‌رسند اما اخراج تا پایان فصل، جریمه‌ای مناسب برای یک درگیری ساده در  رختکن نیست.

اصرار مدیران باشگاه استقلال و شخص مدیرعامل برای محروم ماندن فرشید باقری، تا حدود زیادی عجیب به نظر می‌رسد. فتحی و همکارها بهتر است چنین تصمیم‌هایی را به سرمربی پرتجربه تیم‌شان واگذار کنند. شفر سال‌ها در اروپا و آسیا مربیگری کرده و راه و رسم برخورد با فوتبالیست‌ها را بهتر از فتحی و همکارانش بلد است. آبی‌ها تا امروز از تصمیم‌های سرمربی‌شان در مقاطع حساس متضرر نشده‌اند و بهتر است در تعیین سرنوشت ستاره‌های تیم، به مرد اول نیمکت باشگاه اعتماد کنند. مردی که بازیکنان تیمش را از بن‌بست خارج می‌کند و همواره فرصت دوباره‌ای برای آنها در  نظر می‌گیرد.