حمله، دفاع و دوباره حمله!

پرسپولیس که در شروع سال جدید هیچ گلی از رقبا دریافت نکرده بود، این بار برابر سایپا دو بار دروازه‌اش را باز شده دید اما با زدن سه گل توانست همه امتیازهای این نبرد را از آن خود کند. به نظر می‌‌رسد پروفسور برای قهرمانی لیگ، تدابیر هجومی‌تری را برای تیمش در نظر گرفته و پرسپولیس دوباره به همان تیم جذاب و هجومی لیگ پانزدهم تبدیل شده است. تیمی که برابر پیکان، الاهلی و سایپا موقعیت‌های بسیاری ساخت، فرصت‌های گل‌زنی زیادی را از دست داد و در نهایت در این سه جدال هفت گل به ثمر رساند.

 آریا رهنورد

ترکیب پرسپولیس برای رویارویی با تیم علی دایی، هجومی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. در غیاب مهدی شیری، سیامک نعمتی در سمت راست خط دفاعی قرار داشت و مدام به طرف دروازه حریف نفوذ می‌کرد. در سمت چپ خط دفاعی نیز محمد نادری با قدرت بالای حمل توپ و دریبلینگ، بارها توپ را به یک‌سوم دفاعی حریف برد. در خط هافبک همانند همه دیدارهای این فصل کمال تنها هافبک دفاعی تیم به شمار می‌رفت و حضور همزمان بشار رسن و سروش رفیعی در خط هافبک، نشان می‌داد که مرد کروات روی خلاقیت وسط زمین برای کنار زدن سایپا حساب ویژه‌ای باز می‌کند. سروش و بشار در میانه میدان کمک زیادی به بازی هم کردند. بشار توانست بالاخره اولین گلش با پیراهن پرسپولیس را به ثمر برساند و سروش بهترین نمایشش از زمان بازگشت به جمع پسران پروفسور را در زمین پیاده کرد. اس آر سون نیم‌فصل اول ناامیدکننده‌ای را در فولاد پشت سر گذاشته بود و در بازگشت به پرسپولیس نیز چندان آماده نشان نمی‌داد اما برابر سایپا بالاخره به مرز آمادگی مطلوب برانکو و هوادارها رسید. او بارها با فرارهای رو به جلو، نظم دفاعی تیم شهریار را به هم ریخت و چند بار با پاس‌های تماشایی‌اش، به شکل‌گیری موقعیت‌های کلیدی برای پرسپولیس کمک کرد. رفیعی چند بار نیز شوت‌های محکمی را به طرف دروازه فلاح‌زاده فرستاد اما هیچ‌کدام از این شوت‌ها تبدیل به گل نشدند. اضافه شدن مهدی ترابی به این دو بازیکن، در نیمه دوم برتری محسوسی به قرمزها بخشید. حضور همزمان بشار، سروش و ترابی می‌تواند در دیدارهای دیگر نیز مورد استفاده برانکو قرار بگیرد. پیش از این همواره یکی از این سه نفر روی نیمکت قرار داشتند اما آنها در کنار هم می‌توانند سکوها را به وجد بیاورند و رقبا را در معرض تهدیدهای جدی قرار بدهند. علی علیپور نیز در نبرد با سایپا یکی از بهترین نمایش‌های فصل را به اجرا درآورد و با باز کردن دروازه رقیب، به تنهایی در صدر جدول گل‌زنان قرار گرفت. بودیمیر نیز با وجود تحرک کم در زمین، باز هم با ارسال پاس‌های موثر به حرکات هجومی قرمزها در زمین کمک کرد. با این ترکیب، سایپا هیچ شانسی برای دفاع کردن مقابل تیم پروفسور نداشت!

تیمی که با یک هافبک دفاعی در میانه میدان متولد شده بود، به مرور زمان از دو هافبک دفاعی همزمان در ترکیبش بهره برد و ترجیح داد برای مدت زیادی به فوتبال اقتصادی روی بیاورد و در هیچ نبردی بی‌گدار به آب نزند

پرسپولیس برانکو اساسا به واسطه تاکتیک‌های هجومی و جذابش به محبوبیت رسید. آنها در لیگ برتر پانزدهم هیچ جامی به دست نیاوردند اما با هر نمایش جذاب و پرگل، علاقه تماشاگرها به خودشان را بیشتر کردند. با این وجود مرد کروات به مرور زمان کمی محافظه‌کارتر شد و تصمیم گرفت با نقشه‌های دفاعی‌تر روبه‌روی تیم‌های رقیب قرار بگیرد. آنها دیگر به اندازه گذشته شورانگیز فوتبال بازی نمی‌کردند اما فوق‌العاده نتیجه می‌گرفتند و جام‌ها را یکی پس از دیگری به دست می‌آوردند. تیمی که با یک هافبک دفاعی در میانه میدان متولد شده بود، به مرور زمان از دو هافبک دفاعی همزمان در ترکیبش بهره برد و ترجیح داد برای مدت زیادی به فوتبال اقتصادی روی بیاورد و در هیچ نبردی بی‌گدار به آب نزند. حالا در این فصل آنها دوباره تغییر عقیده داده‌اند و با یک هافبک دفاعی به مصاف تیم‌های حریف می‌روند. کمال کامیابی‌نیا تنها هافبک دفاعی این تیم به شمار می‌رود و احمد نوراللهی نیز به عنوان یکی از هافبک‌های کناری برای این تیم توپ می‌زند. این تیم به جای بازی با یک مهاجم، حالا با دو مهاجم مرکزی توپ می‌زند و برای بردن بازی‌ها بیشتر از گل نخوردن، روی گل زدن تاکید دارد.

تیم پروفسور از فصل هجومی اما بدون جام به فصل‌های تدافعی اما پر از جام رسید. حالا اما به نظر می‌‌رسد تیم او قصد دارد هم زیبا بازی کند و هم به بلوغی برسد که با وجود زیبا بازی کردن و فلسفه هجومی، جام‌های قهرمانی را به دست بیاورد. آنها در پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر، 54 امتیاز تصاحب کرده‌اند و این آمار به جز دو فصل گذشته، از همیشه فوق‌العاده‌تر بوده است. پرسپولیس تا پایان هفته بیست و پنجم در لیگ‌های منجر به قهرمانی اول و هفتم، امتیازهای به مراتب کم‌تری از این فصل برای خودش جمع کرده بود. رسیدن به جام قهرمانی در این فصل با توجه به رقابت فشرده لیگ برتر، دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد اما پسران برانکو امیدوارند با ادامه همین نمایش‌های سرگرم‌کننده، برای سومین فصل پیاپی قهرمان فوتبال ایران لقب بگیرند.