آریا طاری

سکوت چند هفته‌ای امیر قلعه‌نویی تنها به خاطر صحبت علیه چند داور شناخته‌شده شکسته شد. او که در چند هفته گذشته ترجیح می‌داد با رسانه‌ها روبه‌رو نشود، در اهواز پاسخگوی خبرنگارها شد و البته به شدت از چند داور ایرانی انتقاد کرد. سیاست ژنرال در جدال با فولاد، سیاست «فرار رو به جلو» بود. چراکه اهوازی‌ها ابدا از قضاوت داور و سوت‌های کلیدی او به سود حریف راضی به نظر نمی‌رسیدند. امیر در این فصل بارها فوتبال ایران را به «سیرک» تشبیه کرد. حتما در این فوتبال با یک سیرک طرفیم که اشتباه به سود تیم خودی به «رضایت» و اشتباه به ضرر تیم خودی به «جنایت» تعبیر می‌شود! 

بازی افتتاحیه ورزشگاه زیبای فولاد آره‌نا، با تساوی فولاد و سپاهان به پایان رسید. فولاد که در هفته‌های اخیر نتایج ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته بود، این بار آماده‌تر از چند مسابقه گذشته نشان داد و در نهایت توانست از سپاهان مدعی یک امتیاز بگیرد. افشین قطبی و بازیکنانش اما از این نتیجه راضی به نظر نمی‌رسیدند و اعتقاد داشتند که داور در لحظات حساس و تعیین‌کننده بازی، به سود تیم رقیب سوت زده است. سرمربی سپاهان این بار در کنفرانس خبری دیگر به دنبال «عدالت» نمی‌گشت و از عملکرد داور کاملا راضی به نظر می‌رسید. همزمان با اعتراض شدید فولادی‌ها به داور برای اعلام پنالتی به سود رقیب و چند سوت سرنوشت‌ساز دیگر، ژنرال علیه چند داور سرشناس موضع گرفت و آنها را «خاطرات بد» زندگی‌اش معرفی کرد. اینکه امیر در چنین شرایطی ناگهان به یاد خاطرات بد زندگی‌اش افتاده بود، جالب توجه به نظر می‌رسید. درست در شرایطی که چند تیم مختلف از داوری‌های این فصل به سود سپاهان گلایه دارند، قلعه‌نویی از فشار گذاشتن روی داوران ایرانی دست برنمی‌دارد. به نظر می‌رسد اعتراض به عملکرد داوران، تبدیل به تاکتیک همیشگی او در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر شده است. امیر حتی بعد از بردها نیز از این هجمه‌ها دست نمی‌کشد تا خیالش را از قضاوت‌های هفته‌های بعدی راحت کند. او از مدت‌ها قبل به کمک دوستانش پشت ژست‌های «اجتماعی» و نگاهی انتقادی پنهان شده اما مردم چطور می‌توانند به انتقادهای اجتماعی فردی اعتماد کنند که در زمین فوتبال، عادت کرده همه چیز را به نفع خودش تفسیر کند و برای تبرئه‌ شدن در هر جنجال، دست به تحریف حقیقت بزند؟ 

شاید کمک‌داور ویدئویی یک روز در فوتبال ایران نیز مورد آزمایش قرار بگیرد اما بعید به نظر می‌رسد ژنرال آن روز چندان خوشحال باشد. اگر امیر تنها به دنبال عدالت است باید از تکنولوژیک‌ شدن داوری‌های لیگ برتر حمایت کند اما اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، شاید اوضاع چندان به سود سپاهان رقم نخورد. اگر از شروع فصل در لیگ برتر وی.ای.آر وجود داشت، پنالتی استقلالی‌ها در جدال خانگی با سپاهان گرفته می‌شد و تیم شفر می‌توانست گل اول بازی را به تیم قلعه‌نویی بزند. اگر در لیگ برتر هجدهم وی.ای.آر وجود داشت، پرسپولیسی‌ها قبل از رقم خوردن گل اول مسابقه در نقش جهان، صاحب یک ضربه پنالتی می‌شدند. اگر در لیگ برتر وی.ای.آر وجود داشت، پنالتی عجیب و باورنکردنی طلایی‌ها در ثانیه‌های پایانی دیدار با نساجی گرفته نمی‌شد و یک پیروزی بی‌دردسر را به این تیم هدیه نمی‌کرد. شاید بهتر است ژنرال تنها روی اهدافش در این فصل تمرکز کند. چراکه حنای مظلوم‌نمایی او و تیمش در مسائل داوری دیگر رنگی ندارد. آنها از شروع فصل بیشتر از آن‌که روی دیدارهای‌شان در لیگ حساس باشند و روی برنده شدن تمرکز کنند، همه هوش و حواس‌شان را به مسائل داوری گره زده‌اند و در چند مقطع مختلف نیز با انتشار بیانیه‌های مختلف روی داوران فشار گذاشته‌اند. قاعدتا راه قهرمانی لیگ برتر، نباید از «داوری» عبور کند. مگر آن‌که باشگاه سپاهان و سرمربی پرتجربه‌اش، چنین اعتقادی داشته باشند. 

اگر قرار به اعتراض به داوری در فوتبال ایران باشد، سپاهان «آخرین» باشگاهی است که می‌تواند دست به اعتراض بزند. چراکه هیچ باشگاهی به اندازه این تیم از اشتباه‌های «سهوی» داوری بهره‌مند نشده است. البته که در کنار این اشتباه‌های سهوی، پرونده «سکه‌های لای گز» هنوز به طور کامل در فوتبال ایران مختومه نشده و ابعاد پرونده «محسن قهرمانی» و قضاوتش در جدال سپاهان و پرسپولیس، هنوز کاملا روشن به نظر نمی‌رسد. آخرین قهرمانی سپاهان در لیگ برتر چهاردهم اتفاق افتاد. جایی که علیرضا فغانی به اشتباه یک پنالتی به سود تراکتورسازی اعلام نکرد تا در شب توقف تراکتوری‌ها برابر نفت، سپاهان به لطف پیروزی در مسابقه همزمان جام قهرمانی را به دست بیاورد. شاید سپاهانی‌ها به این باور رسیده‌اند که برای قهرمان شدن در لیگ، تنها باید روی اشتباه‌های داوری حساب باز کنند. راه‌های بهتر و سالم‌تری هم اما برای رسیدن به قهرمانی وجود دارد که بد نیست مورد استفاده این باشگاه قرار بگیرند. سپاهان با این بازیکن‌ها، این هوادارها و این کادر فنی، یکی از مدعیان جدی قهرمانی لیگ برتر است. البته اگر تاکتیک بهتری از اعتراض همیشگی به داورها برای رسیدن به موفقیت 

اتخاذ کند.