گروهی از ستاره‌های فوتبال از جریان بازی تاثیر می‌گیرند اما گروه دیگری هستند که سرنوشت هر مسابقه را به شیوه خودشان تغییر می‌دهند. مرد شماره 5 استقلال به دسته دوم تعلق دارد. ستاره‌ای که حالا با به ثمر رساندن دیرهنگام‌ترین گل آبی‌ها در تاریخ لیگ برتر، یک پیروزی حیاتی را در نقش‌جهان برای تیمش به دست آورده است. این فصل برای استقلال به قبل و بعد از به خدمت گرفتن پاتوسی خلاصه می‌شود. هافبکی که کیفیت تیم شفر را چند پله ارتقا داده است. 

«پاتوسی» یکی از پرونده‌های ملتهب بازار زمستانی نقل و انتقالات بود. بازیکنی که گفته می‌شد شرایط لازم برای پیوستن به فوتبال ایران را ندارد و باشگاه استقلال نمی‌تواند قراردادش را در سازمان لیگ ثبت کند. مدیران باشگاه تلاش بسیار زیادی انجام دادند تا این بازیکن را حفظ کنند و سرانجام موفق شدند قرارداد نهایی او را به ثبت برسانند. حضور آیاندا در جمع آبی‌ها نه تنها برای این تیم، بلکه حتی برای فوتبال ایران مفید بوده است. در میان انبوه خارجی‌های بی‌کیفیت و یا متوسط، پاتوسی یک استثنای بزرگ برای لیگ به شمار می‌رود. ستاره‌ای که با سانترها، شوت‌ها، پاس‌های کلیدی و تحرک‌اش در زمین، کلاس بازی تیم شفر را ارتقا داده است. هافبک اهل آفریقای جنوبی هم از تکنیک خوبی بهره می‌برد و هم خوب شوت می‌زند. او با سانترهای دیدنی‌اش در زمین الهلال، استقلال را از آغوش یک بحران بزرگ و جدی بیرون کشید و حالا با گل ثانیه‌های پایانی‌اش به سپاهان از زاویه بسته، امیدهای قهرمانی تیم‌اش را حفظ کرد. درست به همان اندازه که مهره‌هایی مثل گرو و نویمایر در نیم فصل اول لیگ به استقلال لطمه زدند و این تیم را از اهداف‌اش دور نگه داشتند، پاتوسی به آبی‌ها کمک کرده و از شفر یک مربی خوشبخت ساخته است. او یک فوتبالیست کامل برای این باشگاه به شمار می‌رود و هر روز غافلگیری‌های بیشتری برای هوادارها دارد. حالا دیگر تصور استقلال بدون پاتوسی برای هواداران باشگاه کابوس‌وار به نظر می‌رسد. اگر او در نیم‌فصل دوم به آبی‌ها اضافه نمی‌شد، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار تیم شفر است. سانترهای پاتوسینیو، حال تیم را عوض کرد و جایگاه این تیم در جدول رده‌بندی را نیز تغییر داد. 

 تاثیر پاتوسی روی نتایج استقلال به شکل معجزه‌آسایی از همان مسابقه اول شروع شد. او در برابر پارس جنوبی جم خیلی زود اولین گل‌اش در این باشگاه را جشن گرفت. این هافبک یک هفته بعد ستاره دیدار تیمش با ذوب بود و دوباره برای تیم شفر گلزنی کرد. سومین گل او برای استقلال نیز در سومین بازی‌اش در برابر فولاد به ثمر رسید تا همه متوجه استعداد شگرف فوتبالیست اهل آفریقای جنوبی شوند. او در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به دومین گلزن برتر فصل آبی‌ها تبدیل شد. او در برابر نفت و نساجی باز هم با سانترهایش ویران‌گر ظاهر شد و در جدال آسیایی با العین با یکی دیگر از کرنرهای موثرش زمینه را برای گلزنی هم‌تیمی‌ها فراهم کرد. دربی مطابق میل پاتوسی پیش نرفت اما او با قدرت برگشت و ستاره اول دو مسابقه استقلال با الهلال و سپاهان شد. دو مسابقه‌ مهمی که امیدهای تیم را در لیگ و آسیا زنده نگه داشتند. آبی‌ها در همین پنجره نقل و انتقالات، دو مهره خارجی دیگر نیز در اختیار گرفتند اما کیفیت پاتوسی با منشا و ایسما قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. پاتو استقلال را متحول کرده و کافی است در تیم حفظ شود تا آبی‌ها فصل آینده را به عنوان یک مدعی جدی برای قهرمانی کلید بزنند. 

به همان نسبت که درخشش پاتوسی در استقلال پررنگ‌تر و ملموس‌تر می‌شود، نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این ستاره نیز افزایش پیدا می‌کنند. هواداران باشگاه به هیچ قیمتی دوست ندارند او نیز به سرنوشت مامه تیام دچار شود و پس از پایان قرارداد در نیم‌فصل، تیم را به مقصد یک باشگاه عربی ترک کند

 به همان نسبت که درخشش پاتوسی در استقلال پررنگ‌تر و ملموس‌تر می‌شود، نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این ستاره نیز افزایش پیدا می‌کنند. هواداران باشگاه به هیچ قیمتی دوست ندارند او نیز به سرنوشت مامه تیام دچار شود و پس از پایان قرارداد در نیم‌فصل، تیم را به مقصد یک باشگاه عربی ترک کند. بدون تردید پاتوسی با این نمایش‌ها، مشتریان زیادی پیدا خواهد کرد و به جز تیم‌های حوزه خلیج فارس، حتی ممکن است به دست تیم‌هایی از لیگ برتر ایران نیز وسوسه شود. مدیران استقلال ابدا نباید زمان را برای تمدید قرارداد با او از دست بدهند. آن‌ها از هواداران باشگاه خواسته‌اند که «نگران» تمدید با پاتوسی نباشند اما چنین صحبت‌هایی پیش از این در مورد تیام نیز مطرح شد و به سرانجام نرسید. استقلال در این فصل جام حذفی را از دست داده و حتی با وجود پیروزی بزرگ در زمین سپاهان، هنوز کار دشواری برای نزدیک‌‌شدن به صدر جدول لیگ برتر دارد.

 از دست دادن دو بازی حساس روبروی پرسپولیس و سایپا، شانس قهرمانی این تیم در لیگ را کاهش داده است. با این وجود آن‌ها هنوز می‌توانند در آسیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و از همین حالا خودشان را برای فصل بعدی آماده کنند. شاید اگر پاتوسی به جای زمستان، پیش از شروع فصل جذب شده بود حالا شرایط باشگاه به مراتب ایده‌آل‌تر بود اما حضور آیاندا، برای امیدوار بودن آبی‌ها به آینده به اندازه کافی متقاعدکننده به نظر می‌رسد.