هفته سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای نمایندگان ایران به رویایی‌ترین شکل ممکن سپری شد. ذوب‌آهن و پرسپولیس در امارات و استقلال در قطر به پیروزی‌های حساسی دست پیدا کردند تا احتمال صعود همزمان هر سه تیم ایرانی از دور گروهی، دیگر محال نباشد. ذوب در این فصل از لیگ قهرمانان به شکل شگفت‌انگیزی عالی ظاهر شده است اما سرخابی‌ها بعد از یک شروع ضعیف، بالاخره توانستند در این مرحله خودی نشان بدهند. حالا سوال اینجاست که دلیل تفاوت زیاد نمایش این دو تیم با دیدارهای گذشته در این فصل از لیگ قهرمانان، چه چیزی بوده است؟  

 سه بازی، سه پیروزی، 7 گل زده، تنها 2 گل خورده و 9 امتیاز. نتایج باشکوه نمایندگان ایران در این هفته از لیگ قهرمانان آسیا در حالی به دست آمد که هر سه مسابقه، بیرون از کشور برگزار شد. ذوب در امارات مهمان الوصل بود و سرخابی‌ها با وجود سپری کردن میزبانی در زمین بی‌طرف، مانعی برای کنار زدن الهلال و الاهلی در مسیرشان احساس نکردند. تیم علیرضا منصوریان که تورنمنت را با یک تساوی در برابر الزورا عراق کلید زده بود در دیدار هفته دوم توانست روبروی صدرنشین مقتدر و پرستاره لیگ برتر عربستان یعنی النصر به پیروزی 3-2 دست پیدا کند. شاهکار این تیم در دور رفت با کنار زدن الوصل در زمین حریف تکمیل شد. تیم اماراتی در دقیقه 15 گل اول را به ثمر رساند اما ذوبی‌ها تنها یک دقیقه بعد کار را به تساوی کشاندند و سپس با زدن دو گل دیگر، نسخه رقیب را پیچیدند. تیم اصفهانی در این فصل چندان پرستاره نیست اما با مهره‌هایی مثل اوساگونا و ارسلان مطهری، کاملا آماده و سرحال نشان می‌دهد. آن‌ها فصل بسیار بدی را سپری کرده‌اند اما در این هفته‌ها توانسته‌اند ورق را برگردانند و دوباره اوج بگیرند. حالا ذوب با 7 امتیاز در صدر جدول گروه دیده می‌شود و کم‌تر از هر تیم دیگری در این گروه گل دریافت کرده است. آن‌ها فاصله زیادی با عبور از این مرحله و صعود به دور حذفی ندارند و در صورت شکست دادن الوصل در دیدار برگشت، در یک قدمی صعود قرار خواهند گرفت. به جز ذوب‌آهن، اوضاع برای پرسپولیس و استقلال نیز به طرف موفقیت متمایل شد. تیم شفر که پس از ناکامی‌های اول سال به شدت تحت فشار قرار داشت به کمک ارسال‌های پاتوسی احیا شد و با دو گل زیرکانه، الهلال عربستان را با تمام ستاره‌هایش میخکوب کرد. حتی اشتباه زکی‌پور در نیمه دوم نیز، نتوانست منجر به ناکامی استقلال در این مسابقه شود. پرسپولیسی‌ها نیز با وجود شروع نه چندان دلگرم‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا، در بهترین موقعیت ممکن الاهلی عربستان را با درخشش شجاع خلیل زاده از پیش رو برداشتند تا مثل استقلال با 4 امتیاز، با دست پرتری نسبت به گذشته برای صعود مبارزه کنند. ماجرا تنها در «نتیجه» بازی‌ها خلاصه نمی‌شود. شاگردان شفر و برانکو بر خلاف دو بازی قبلی، این بار «خوب» بازی کردند و در هیچ لحظه‌ای از مسابقه، طراوت‌شان را از دست ندادند. پاسکاری‌های دقیق و بازی رو به جلو، سلاح هر دو تیم برای رسیدن به نتایج دلخواه بود اما چه اتفاقی رخ داد که تیم‌های آسیب‌پذیر و زخم خورده دو هفته قبلی، ناگهان چنین نمایش‌‎هایی را در زمین پیاده کردند؟ 

فاصله گرفتن از «خستگی» اصلی‌ترین دلیل برای رنسانس قابل توجه سرخابی‌ها در آسیا بود. این تیم‌ها در برنامه به شدت فشرده زمستانی فوتبال ایران با فرم نامطلوبی به لیگ قهرمانان رسیدند. آن‌ها به شدت درگیر رقابت بر سر لیگ برتر بودند و به فاصله هر 4 روز، یک بازی برگزار می‌کردند و یک سفر را پشت سر می‌گذاشتند. سرخابی‌ها حتی نمی‌دانستند که بین لیگ و آسیا باید برای کدام یک اولویت بیشتری قائل شوند و تمرکز اصلی‌شان را برای کدام جام خرج کنند. بعد از مدت‌ها حضور مستمر در زمین اما بالاخره زمان استراحت برای تیم‌ها از راه رسید. ستاره‌ها برای چند روز به تعطیلات رفتند. سه هفته از شروع سال جدید سپری شده و این تیم‌ها تنها 3 مسابقه انجام داده‌اند. موضوعی که به آن‌ها کمک کرده تا طراوت گمشده را دوباره به دست بیاورند و در اوج آمادگی به زمین مسابقه برگردند. شاید اگر برنامه‌ریزی سازمان لیگ به شکل ایده‌آل‌تری برگزار می‌شد، تیم‌های ایرانی از همان شروع تورنمنت نتایج بهتری در آسیا به دست می‌آوردند. 

سازمان لیگ اما به شکل عجیبی برای به اتمام رساندن رقابت‌های لیگ هجدهم «عجله» به خرج می‌دهد و حاصل این عجله، تضعیف‌ تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان است. این هفته همه چیز بر وفق مراد تیم‌های وطنی پیش رفت اما نگرانی بزرگ اینجاست که فشردگی دوباره به تقویم این تیم‌ها برمی‌گردد. اگر برنامه‌ریزی سازمان لیگ تغییر نکند، این تیم‌ها دوباره در محاصره خستگی قرار می‌گیرند و بعید نیست دوباره با نتایج ناامیدکننده‌ای در لیگ قهرمانان روبرو شوند. به نظر می‌رسد رقیب سرخابی‌ها در این فصل از فوتبال آسیا، نه تیم‌های عربستانی، قطری، اماراتی و ازبکستانی، بلکه تیم برنامه‌ریز سازمان لیگ فوتبال ایران هستند!