پرسپـولیس تیــمی بـرای نیمه‌‌های دوم

پرسپولیسِ پرفسور بهترین نتایج آسیایی‌اش را در نیمه‌های دوم گرفته و این موضوع به هیچ وجه «اتفاقی» نبوده است. ایوانکوویچ به کمک بدن‌های آماده‌ای که برای مهره‌های تیمش ساخته، این فرصت را دارد که ضربات کاری را در نیمه‌های دوم به تیم‌های رقیب بزند

تماشاگران امروزِ ورزشگاه آزادی بیشتر از هر چیزی، از تیم‌شان یک «گل زودهنگام» می‌خواهند اما تجربه نشان می‌دهد زود به گل رسیدن، تنها راهکار تیم برانکو برای رقم زدن یک نتیجه رویایی نیست. پسران پرفسور همواره به لحاظ بدنی در فرم ایده‌آلی قرار داشته‌اند و تاثیر این موضوع، همیشه در نیمه‌های دوم بازی این تیم مشخص می‌شود. این تیم آماده حتی در صورت تساوی بدون گل نیمه اول مسابقه امروز، در نیمه دوم فرصت کافی برای ضربه زدن به حریف را خواهد داشت. حتی اگر روی مهره‌های تعویضی‌اش حساب چندانی باز نکند. 

پرسپولیسِ برانکو قابلیت‌های فنی انجام کارهای بزرگ را دارد اما بزرگ‌ترین رمز موفقیت این تیم زیر نظر مردِ کروات، قدرت بدنی بازیکنان است. برانکو بیشتر از هر چیزی، به بدنسازی جدی و اصولی در پیش‌فصل اهمیت می‌دهد و هر چقدر زمان بیشتری از شروع فصل سپری می‌شود، «تمایز» شرایط جسمی قرمزها با تیم‌های رقیب بیشتر به چشم می‌آید. پرسپولیسِ پرفسور بهترین نتایج آسیایی‌اش را در نیمه‌های دوم گرفته و این موضوع به هیچ وجه «اتفاقی» نبوده است. ایوانکوویچ به کمک بدن‌های آماده‌ای که برای مهره‌های تیمش ساخته، این فرصت را دارد که ضربات کاری را در نیمه‌های دوم به تیم‌های رقیب بزند. حتی در نبرد امروز، دلیلی برای «عجله» وجود نخواهد داشت. پرسپولیس به ویژه در نیمه اول، باید از هیجان‌زدگی کاذب پرهیز کند. آن‌ها در شرایط عادی به دو گل برای به تساوی کشیدن شرایط مسابقه نیاز دارند اما اگر اسیر ضدحمله‌های حریف شوند و تنها یک گل دریافت کنند، برای قهرمانی نیازمند به ثمر رساندن 4 گل خواهند شد. آن‌ها باید از فرصت‌های گلزنی به خوبی برای به وحشت انداختن رقیب استفاده کنند اما از حملات احساسی بپرهیزند و در انتظار زمان مناسب برای روانه کردن مشت‌هایی به طرف صورت کاشیما بمانند. 

اولین پیروزی آسیایی برانکو روی نیمکت پرسپولیس، با گل به خودی دقیقه 73 مدافع بنیادکار ازبکستان به دست آمد. یک پیروزی ارزشمند که در نیمه دوم رقم خورد و سرخ‌ها را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان سال 2015 عبور داد. تیم برانکو ایوانکوویچ باز هم در نیمه دوم، خوش درخشید و این بار الهلال عربستان را با گل دقایق پایانی‌ از پیش رو برداشت اما در دیدار برگشت، به دست این تیم از لیگ قهرمانان کنار رفت. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2017، باز هم جادوی نیمه دوم به کمک سرخپوشان آمد. پرسپولیس برای رد شدن از این مرحله باید به هر قیمتی الوحده امارات را در ورزشگاه آزادی شکست می‌داد. بازی در نیمه او با تساوی دو-دو تمام شد اما در نیمه دوم، مهدی طارمی دو گل به ثمر رساند تا شکست الوحده حتمی شد و تیم برانکو به مرحله حذفی لیگ قهرمانان برسد. در اولین مسابقه حذفی، پرسپولیس نیمه اول را با یک گل به الاهلی واگذار کرد و در نیمه دوم، گل بعدی را نیز خورد اما با گل‌های شجاع و منشا به بازی برگشت و با بردنِ 45 دقیقه دوم، توانست این جدال را به تساوی بکشاند. آن‌ها در دیدار برگشت با الاهلی عربستان نیز به عنوان تیم برنده به رختکن رفتند اما دقایقی بعد از شروع نیمه دوم، غافلگیر شدند. به ثمر رساندن دو گل دیگر در این نیمه، تیم پرفسور را راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان کرد. این تجربه، در حساس‌ترین روزهای این فصل لیگ قهرمانان نیز تکرار شده است. پرسپولیس در دیدار برگشت با الدحیل، بازنده نیمه اول شد اما در نیمه مربیان با زدن 3 گل، کار حریف‌اش را تمام کرد. آن‌ها در مرحله نیمه‌نهایی، نیمه اول را به السد واگذار کردند و باز هم در 45 دقیقه دوم، با گل تماشایی سیامک نعمتی راه خروج از لیگ قهرمانان را به ژاوی هرناندز نشان دادند. 

تیم برانکو برای نیمه‌های دوم ساخته شده و دلیلی ندارد تا این تیم، نگرانِ گل زدن در نیمه اول دیدار برگشت فینال باشد. در مسابقه رفت، کاشیما تنها به چند دقیقه زمان برای بر هم زدن نظم و آرامش دفاعی نماینده ایران نیاز داشت و این اتفاق تنها ظرف چند دقیقه از نیمه دوم، برای سرخ‌ها قابل جبران خواهد بود. حتی اگر هیچکدام از مهره‌های نیمکت‌نشین آمادگی لازم برای حضور در این میدان بزرگ را نداشته باشند، بدن‌های شلاق‌خورده ستاره‌های پرسپولیس این تیم را در بازی حفظ خواهد کرد. معجزه این تیم می‌تواند درست از آغاز خستگی مهره‌های حریف، کلید بخورد.