نعمتی و فکر خداحافظی

زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ایران در المپیک ریو که در سال‌های اخیر به عنوان یک پدیده در ورزش ایران و جهان شناخته شده و همزمان در المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ هم شرکت کرده، حالا حرف از خداحافظی می‌زند! این کماندار که سابقه قهرمانی در دو دوره پارالمپیک را دارد، از مدت‌ها قبل درخواست کرده بود به خاطر شرایط خاصی که دارد، از یک مربی واحد برای حضور در مسابقات المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها استفاده کند. حالا در شرایطی که دو ماه دیگر مسابقات کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ آغاز می‌شود، نعمتی از بلاتکلیفی خود صحبت کرده است. این بانوی کماندار درباره شرایط فعلی خود می‌گوید:«نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها گاهی به حدی می‌رسد که به فکر خداحافظی و کنار گذاشتن ورزش قهرمانی می‌افتم. به هر حال از ماه‌ها پیش تمریناتم را آغاز کردم و پیگیر تعیین تکلیفم برای مربی بودم اما تا به امروز که دو ماه به مسابقات توزیع سهمیه المپیک و پارالمپیک باقی مانده هنوز بلاتکلیفم. در مسابقات هلند و در بخش المپیک ۱۸۰ ورزشکار شرکت می‌کنند، اما فقط هشت سهمیه توزیع می‌شود. این موضوع حساسیت مسابقات را نشان می‌دهد و اینکه چقدر باید آماده در آن حضور داشت.» نعمتی در حالی حرف از خداحافظی به میان آورده که در مدت زمان حضورش در کیش از تمریناتش برای رسیدن به بزرگ‌ترین اهداف ورزشی‌اش خبر داده بود. از سوی دیگر اما غلامرضا شعبانی‌بهار بعد از غیبت نعمتی در مسابقات کشوری اعلام کرده بود با این شرایط نمی‌توانند او را به تیم ملی دعوت کنند. در هر حال باید منتظر ماند و دید سرانجام کار نعمتی چه خواهد شد.

    


علی‌حسینی برمی‌گردد

در روزهایی که سعید علی‌حسینی بی‌خبر در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری شرکت نکرد، شائبه اختلاف او با محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی قوت گرفت. او که با توجه به رکوردهایش می‌تواند یکی از مدال‌آوران کاروان ایران در المپیک 2020 باشد، برای از دست ندادن المپیک 2020 و شرکت در گزینشی‌های المپیک به تعداد لازم فقط تا 9 اسفند مهلت دارد که نامش را در لیست قهرمانی آسیا جای بدهد تا این میدان گزینشی را از دست ندهد. در همین راستا علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری هم به علی‌حسینی هشدار داد تا زودتر تکلیفش را مشخص کند. این هشدار کافی بود تا پدر سعید از بازگشت فرزندش به وزنه‌برداری خبر بدهد:«سعید تمریناتش را به صورت شخصی آغاز کرده و خودش را برای مسابقات پیش رو آماده می‌کند. شرایط طوری بود که او نمی‌توانست در جام فجر وزنه بزند. با این حال برای مسابقات قهرمانی آسیا سعید به اردوی تیم ملی اضافه می‌شود. فکر می‌کنم سعید بعد از جام فجر در اردوی تیم ملی حاضر شود.» پدر سعید در حالی خبر از بازگشت فرزندش می‌دهد که فدراسیون گفته بود هیچ خبری از اینکه وزنه‌بردار فوق‌سنگین ایران کجاست، ندارد. فدراسیون یک بار کیانوش رستمی را با این توجیه که نتوانسته پیدایش کند، از حضور در گزینشی قطرکاپ محروم کرد. حال باید دید فدراسیون برای قهرمانی آسیا علی‌حسینی را پیدا و خبردار می‌کند یا نه!

    


اصرار به پر کردن تقویم

پس از لغو رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیای میانه به دلیل استقبال نکردن تیم‌ها از حضور در تهران، حالا فدراسیون دوومیدانی قرار است مسابقات بین‌المللی را روزهای 11 و 12 اسفند با حضور کشورهای همسایه برگزار کند، اما نه نامی از تیم‌ها اعلام شده نه مشخص است که سطح کیفی رقابت‌ها چگونه خواهد بود. اینکه صرفا مسابقاتی برگزار شود که تقویم فدراسیون را پر کند، قطعا چیزی عاید دوومیدانی ایران نخواهد کرد و اگر مسئولان فدراسیون آنقدر مصمم هستند که حتما مسابقه‌ای در تهران برگزار شود، امیدواریم سطح کیفی خوبی داشته باشد. در چند سال گذشته رقابت‌های داخل سالن برگزار شده در تهران سطح خوبی نداشته و بیشتر ورزشکاران خارجی سطح‌شان پایین‌تر از دوندگان کشورمان بوده است.