دست شفر پر شد

برخلاف آن‌چه در اطراف باشگاه استقلال شنیده می‌شد، قرارداد گادوین منشا با این باشگاه هنوز امضا نشده است. با این وجود آبی‌ها همچنان ترکیب پرستاره‌ای در اختیار دارند و آماده‌اند تا نیم‌فصل دوم را خوب شروع کنند. این تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر هجدهم، امتیازهای زیادی را از دست داد و تا مدت‌ها به خاطر همین اتفاق، از رده‌های بالای جدول لیگ دور بود. آنها به خوبی می‌دانند که یک شروع بد دیگر در نیم‌فصل دوم، شانس قهرمانی لیگ را از این تیم خواهد گرفت.

آریا طاری

استقلال در هیچ مقطعی از تاریخ لیگ برتر به اندازه لیگ برتر هجدهم دست به خرید بازیکن نزده است. آنها در نیم‌فصل اول از اعتماد به گرو و نویمایر ضرر کردند و حالا امیدوارند این تجربه تلخ با دو خارجی تازه‌وارد تکرار نشود. حتی اگر پاتوسی و ایسما درخشش چندانی در این باشگاه نداشته باشند، باز هم نفراتی مثل مرتضی تبریزی آماده درخشیدن در استقلال هستند اما به نظر می‌رسد شفر همواره ترجیح می‌دهد استراتژی‌هایش را بر اساس مهره‌های خارجی انتخاب کند. در نیم‌فصل دوم «رقابت» در همه نقاط زمین بین بازیکنان استقلال برای فیکس ‌شدن اوج خواهد گرفت. موضوعی که شاید این باشگاه را به حضور در کورس قهرمانی لیگ برتر امیدوار کند. اگر نفرات تازه‌وارد فرصت کافی برای هماهنگی با ترکیب تیم را داشته باشند، تیم شفر می‌تواند دست به کارهای بزرگی بزند و حتی تا قهرمانی پیش برود. مروری بر فهرست نفرات استقلال برای نیم‌فصل دوم این موضوع را بهتر نشان می‌دهد.

دروازه

خط دروازه استقلال، همچنان به سیدمهدی رحمتی تعلق دارد. حسینی برخلاف انتظار از باشگاه جدا نشده و قصد ترک آبی‌ها را ندارد اما هنوز هم گلر پرتجربه‌تر، انتخاب اول سرمربی آلمانی به شمار می‌رود. بدون تردید حسینی نیز در طول فصل فرصت‌هایی برای بازی خواهد داشت اما در شروع نیم‌فصل دوم، سیدمهدی رحمتی سنگربان اصلی استقلال به شمار می‌رود. فراموش نکنیم با جدایی کارلوس کی‌روش از فوتبال ایران، رحمتی انگیزه‌های خاصی برای بازگشت به تیم ملی دارد و شاید همین مساله به نفع استقلالی‌ها و به ضرر حسینی تمام شود! البته حسینی هم با از دست دادن یک‌ جام‌ جهانی و یک‌ جام‌ ملت‌ها به خاطر نیمکت‌نشینی، انگیزه‌های زیادی برای رقابت با رحمتی خواهد داشت و این همان چیزی است که شفر می‌خواهد.

در نیم‌فصل دوم «رقابت» در همه نقاط زمین بین بازیکنان استقلال برای فیکس ‌شدن اوج خواهد گرفت. موضوعی که شاید این باشگاه را به حضور در کورس قهرمانی لیگ برتر امیدوار کند

دفاع

در قلب خط دفاعی استقلال احتمالا از زوج پژمان منتظری و روزبه چشمی استفاده خواهد شد. این دو مدافع پس از نیمکت‌نشینی در جام‌ ملت‌ها به لیگ برمی‌گردند و انگیزه‌های زیادی برای اثبات توانایی‌های‌شان دارند. استقلالی‌ها روی نیمکت هم محمد دانشگر و آرمین سهرابیان را خواهند داشت که ذخیره‌هایی مطمئن به حساب می‌آیند. با توجه به اعتقاد شفر به سهرابیان، هیچ بعید نیست این بازیکن پس از گذشت چند هفته از نیم‌فصل دوم فیکس شود و جای منتظری باتجربه را بگیرد. وریا بهترین انتخاب برای سمت راست خط دفاعی به شمار می‌رود و امید نورافکن می‌تواند به سمت چپ دفاع آبی‌ها سر و سامان ببخشد. زکی‌پور و میثم تیموری، گزینه‌های ذخیره شفر در پست دفاع چپ هستند و فرشاد محمدی‌مهر و خسرو حیدری هم ذخیره‌های این مربی در پست دفاع راست به حساب می‌آیند. البته خسرو مدت زیادی است به دلیل مصدومیت از میادین دور مانده و بعید است به این زودی‌ها به کار شفر بیاید.

هافبک

به نظر می‌رسد وینفرد شفر تصمیم دارد در نیم‌فصل دوم تیمش را با سیستم 3-3-4 به زمین مسابقه بفرستد. اگر سیستم او در دیدارهای دوستانه به نبردهای رسمی نیز منتقل شود، این مربی احتمالا از علی کریمی به عنوان تنها هافبک دفاعی استقلال استفاده خواهد کرد تا فرشید باقری و داریوش شجاعیان جلوی این هافبک به میدان بروند. با مصدومیت کریمی در تعطیلات نیم‌فصل، پیش‌بینی می‌شود باقری تنها هافبک دفاعی استقلال در آغاز نیم‌فصل دوم باشد و شجاعیان و فرشید اسماعیلی جلوی او بازی کنند. بدون شک با اضافه شدن پاتوسی که استقلالی‌ها حسابی ویژه روی او باز کرده‌اند، شفر باید یک ‌جای خالی برای او باز کند. به این نکته هم باید اشاره داشت که محسن کریمی هم درست مثل شجاعیان پس از مدت‌ها به فوتبال برگشته و انگیزه‌های زیادی برای اثبات توانایی‌هایش دارد. مهدی قائدی را هم به جمع هافبک‌های استقلال اضافه کنیم که یک‌ ذخیره طلایی برای شفر به حساب می‌آید. فراموش نکنیم شفر طارق را هم هنوز در اختیار دارد، بازیکنی که در جام ‌ملت‌ها آسیب دیده و برای مدتی از میادین دور شده است.

حمله

استقلالی‌ها در نیم‌فصل اول مشکلات زیادی در خط حمله داشتند اما پیش‌بینی می‌شود در نیم‌فصل دوم شرایط تغییر کند. مرتضی تبریزی، روح‌ا... باقری و اللهیار صیادمنش که در نیم‌فصل اول مهاجمان استقلال بودند، در جمع آبی‌ها مانده‌اند و حالا گونگالوس با کارنامه‌ای درخشان به جمع آنها اضافه شده است. استقلالی‌ها که از خرید گرو خیری ندیدند، امید زیادی دارند گونگالوس جای خالی تیام را پر کند!