آقای گل‌ها

در جدول برترین گل‌زنان لیگ برتر، دو بازیکن پنج گله حضور دارند که اغلب به‌ عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌روند و لقب ذخیره‌های طلایی قطعا شایسته آنهاست. یونس شاکری (پدیده) و عیسی آل‌کثیر (پیکان) به ترتیب فقط سه و چهار بار در ترکیب اصلی قرار گرفتند و در سایر بازی‌ها به‌ عنوان بازیکن جانشین به زمین آمدند. طی 15 بازی نیم‌فصل اول، یونس شاکری جمعا 430 دقیقه برای پدیده بازی کرد و دقایق بازی آل‌کثیر هم از 509 دقیقه بیشتر نشد. اما طی همین دقایق، هر کدام از آنها پنج گل و یک پاس گل برای تیم‌شان به ثبت رساندند. با این حساب آل‌کثیر هر 102 دقیقه یک گل و شاکری هر 86 دقیقه یک گل زده‌اند. البته سایپا هم یک گل‌زن با آماری تقریبا مشابه شاکری دارد. محمدرضا سلیمانی -تعویض همیشگی علی دایی- 11 بار به‌ عنوان بازیکن جانشین به زمین آمده، جمعا 247 دقیقه بازی کرده و سه بار هم موفق به گل‌زنی شده است. یعنی هر 82 دقیقه یک گل.


با دقت

اطلاعات و آمارهای به دست آمده در سایت متریکا نشان می‌دهد در جمع تمامی بازیکنان لیگ برتر احمد عبدا...زاده هافبک نساجی قائمشهر بیشترین دقت پاس را در نیم‌فصل اول داشته است. این هافبک جنوبی که زمانی توسط کی‌روش به تیم‌ ملی نیز دعوت می‌شد و حتی در بازی‌های دوستانه هم بازی کرد با آمار 89/9 درصدی در زمینه دقت پاس، بالاتر از تمامی بازیکنان لیگ در صدر قرار گرفته است. پشت سر او و با فاصله‌ای ناچیز به اسامی مهدی مهدی‌پور (تراکتورسازی) و روزبه چشمی (استقلال) می‌رسیم. 89/6 درصد از پاس‌های مهدی‌پور سالم به مقصد رسیده و این آمار برای روزبه چشمی دقیقا 89/4 درصد بوده است. همچنین آمار لمس توپ در بازی‌های دور رفت نشان می‌دهد محسن مسلمان (ذوب‌آهن) و علی کریمی (استقلال) فعال‌ترین بازیکنان نیم‌فصل اول در این زمینه بوده‌اند. مسلمان به‌طور میانگین در هر بازی 81/1 بار توپ را لمس کرده و علی کریمی نیز 80/4 لمس توپ در هر بازی داشته است.


پرواز استنلی

موفق‌ترین بازیکن لیگ‌برتر در نبردهای هوایی کیست؟ شاید در میان تمامی آیتم‌های فنی، حدس زدن بهترین بازیکن در این آیتم آسان‌ترین کار ممکن باشد. چراکه استنلی کی‌روش با قامت 195 سانتی‌متری‌ خود به شکلی واضح و آشکار در تمامی بازی‌های لیگ برتر آسمان را در اختیار خودش می‌گیرد. سبک بازی سپاهان و سانترها و پرتاب‌های بی‌شمار روی سر کی‌روش هم به این بازیکن فرصت می‌دهد تا آمار پروازهای موفقش را بالا و بالاتر ببرد. مهاجم برزیلی سپاهان و برترین بازیکن دور رفت، به‌طور متوسط در هر بازی 11/4 نبرد هوایی را با پیروزی پشت سر گذاشته است. بعد از او و در رتبه دوم به نام آرمان رمضانی سرزن موفق سایپا می‌رسیم که در هر بازی به‌طور میانگین 8/9 بار نبردهای هوایی را برده است. سومین پرنده موفق لیگ در نیم‌فصل اول نیز محمدحسین مرادمند، مدافع پدیده بود که در هر بازی 6 نبرد هوایی را با موفقیت پشت سر گذاشت.