تعویض‌های سرمربی استقلال از شروع فصل، بارها سوژه انتقاد هواداران باشگاه شده بودند. این مربی به ویژه در جریان دو شکست حساس و تاثیرگذار تیمش در جدال با السد قطر و پارس جنوبی جم به خاطر تعویض‌هایش نقد شد اما حالا به نظر می‌رسد که اوضاع برای این مربی تغییر کرده است. وینفرد شفر در دو هفته گذشته، دو تعویض کاملا موثر انجام داده است. او هفته قبل اللهیار صیادمنش را به ترکیب تیمش اضافه کرد و از انگیزه فوق‌العاده این بازیکن بهره برد. صیادمنش، گل سوم بازی را با یک ضربه چیپ تماشایی، وارد دروازه نفت آبادان کرد و به تعویض موفقیت‌آمیزی برای شفر تبدیل شد. این روند در مسابقه با سپیدرود نیز برای رضا آذری جوان تکرار شد. این هافبک جوان که در دقایق کوتاه بازی در این فصل نمایش نسبتا خوبی ارائه کرده بود، با گل زدن به سپیدرود به خودباوری بیشتری رسید. حالا شفر و تیمش در هر دو بازی گذشته، به برتری رسیده‌اند و دو مهره جوان و آینده‌دار این تیم نیز توانسته‌اند دروازه تیم‌های رقیب را باز کنند. به نظر می‌رسد سرمربی آبی‌ها، حالا به شناخت کاملی از داشته‌های این فصل استقلال رسیده و تاکتیکش را بر اساس همین داشته‌ها انتخاب کرده است. شاید این مربی تنها به «زمان» نیاز داشت تا استقلال مطلوبش را خلق کند و ظاهرا تعطیلات لیگ زمان کافی برای این کار را در اختیار او قرار داده است.

مرد اول نیمکت استقلال، تیمش را با سه هافبک و سه مهاجم به مصاف سپیدرود رشت فرستاد. زوج روزبه و محمد دانشگر باز هم در قلب خط دفاع شکل گرفتند. وریا غفوری به سمت راست خط دفاعی برگردانده شد و میلاد زکی‌پور نیز همانند دیدارهای گذشته در سمت چپ قرار گرفت. تغییر بزرگ اما در میانه میدان رخ داده است. جایی که شفر به جای استفاده همزمان از دو هافبک دفاعی این هفته‌ها تصمیم گرفته از یک هافبک تدافعی استفاده کند. علی کریمی تنها هافبک دفاعی استقلال در ساختار جدید مرد آلمانی به شمار می‌رود. فرشید باقری کمی جلوتر رفته و توانسته به کمک این تغییر، احیا شود و نقش مهمی در شکل دادن به برنامه‌های هجومی استقلال داشته باشد. طارق همام نیز به خط هافبک ملحق شده و در این بخش از زمان، توانسته نمایش‌های قابل قبولی ارائه کند. فرشید اسماعیلی و روح‌ا... باقری، ضلع‌های ثابت خط حمله استقلال به شمار می‌روند و شفر هر هفته از یک بازیکن به عنوان ضلع سوم این مثلث استفاده می‌کند. از شروع فصل زمان نسبتا زیادی سپری شده اما مرد آلمانی بالاخره چینش ایده‌آل نفراتش را در زمین  پیدا کرده است. شاید اگر این اتفاق کمی زودتر رخ می‌داد، استقلال می‌توانست همین حالا برای قهرمانی نیم‌فصل مبارزه کند اما بازگشت تیم به فرم مطلوب، حداقل زودتر از دو فصل گذشته رقم خورده و هنوز وقت کافی برای درخشش بزرگ در لیگ برتر وجود دارد. این تیم برای رسیدن به موفقیت، دیگر نباید هیچ لغزشی را تجربه کند و هیچ فرصتی را به سادگی از دست بدهد.

در مورد تیم وینفرد شفر، هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد و پرسش‌هایی مطرح است که در جریان لیگ به آنها پاسخ داده خواهد شد. آیا ادامه روند چرخشی استفاده از گلرها، در نهایت به سود تیم خواهد بود؟ آیا بهتر نیست وریا غفوری یک پست ثابت در زمین داشته باشد و مدام محل بازی‌اش تغییر نکند؟ آیا روزبه چشمی و محمد دانشگر روبه‌روی تیم‌های بزرگ و خط حمله‌های سریع و زهردار نیز به همین اندازه نفوذناپذیر خواهند بود؟ آیا فرشید باقری در جدال با غول‌های لیگ برتر می‌تواند همین‌طور آزادانه به حمله ملحق شود و برای تیمش گل‌زنی کند؟ جدال این هفته با پدیده به بخشی از این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد. با وجود رفت و آمدهای زیاد در تابستان، خط حمله استقلال هنوز به اندازه کافی قدرتمند نشده و این موضوع حالا یک دغدغه بزرگ برای وینفرد شفر به شمار می‌رود. از هشت گلی که این تیم در دو بازی گذشته به ثمر رسانده، حتی یک گل نیز سهم مهاجمان نوک استقلال نبوده است. روح‌ا... باقری با وجود فصل خوبی که پشت سر گذاشته، هنوز موقعیت‌های گل‌زنی را به سادگی از دست می‌دهد. مرتضی تبریزی که یکی از گرانقیمت‌ترین خریدهای فصل باشگاه بوده، هنوز فرم مطلوبش را پیدا نکرده و در سطحی پایین‌تر از دوران حضور در ذوب‌آهن فوتبال بازی می‌کند. الحاجی گرو نیز ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد و بعید نیست خیلی زود در فهرست خروجی‌های باشگاه قرار بگیرد. بعد از سپری شدن یک نیم‌فصل، هواداران آبی‌ها هنوز نشانه‌ای از مرتضی آقاخان ندیده‌اند و این مهاجم هنوز هم نتوانسته دوران مصدومیت را به طور کامل سپری کند. استقلال برای ترمیم ضعف‌های باقی‌مانده، می‌تواند روی پنجره نقل و انتقالات حساب کند اما قبل از باز شدن این پنجره، آنها باید پدیده را شکست بدهند و ثابت کنند که سزاوار تقویت ‌شدن هستند. شکست در این مسابقه، شاید استقلال را در معرض تغییرات بزرگ‌تری قرار بدهد. آنها این اواخر به خوبی امتیازها را پشت سر هم جمع کرده‌اند و حالا نباید فرصت بزرگ ضربه زدن به پدیده لیگ را به سادگی از دست بدهند.