آریا طاری

ستاره‌های حاضر در اردوی تیم ملی در امارات، تنها مهره‌های غایب استقلال در جلسه‌های تمرینی این روزها نیستند. سرمربی آلمانی این باشگاه با موج تازه‌ای از آسیب‌دیدگی مهره‌های تیمش روبه‌رو شده تا نگرانی‌های زیادی برای شروع نیم‌فصل دوم داشته باشد. آبی‌ها دیگر هیچ فرصتی برای لغزش ندارند و باید نیم‌فصل دوم را با بهترین فرم ممکن آغاز کنند تا به جنگیدن برای قهرمانی لیگ امیدوار باشند. مصدومیت ستاره‌های آبی اما حالا به یک دغدغه بزرگ برای مرد اول نیمکت این باشگاه تبدیل شده است. از دست دادن مرتضی آقاخان تا پایان فصل، اتفاق تلخی بود که هواداران استقلال انتظارش را نداشتند. آقاخان در تابستان از پیکان به جمع آبی‌ها ملحق شد اما تا پایان نیم‌فصل اول نتوانست برای این باشگاه به میدان برود. او در تیم سابقش نشان داده بود که یک مهاجم آماده و گل‌زن است و در یک باشگاه بزرگ‌تر، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او استیل بدنی فوق‌العاده‌ای داشت و در قیاس با بسیاری از مهره‌های لیگ برتر، به لحاظ جسمی برتر به نظر می‌رسید. همه چیز آماده بود تا مرتضی در شروع نیم‌فصل دوم به ترکیب تیم شفر ملحق شود و یکی از مهاجمان اصلی این تیم در ادامه راه لیگ هجدهم باشد اما حضور در اردوی خارجی آبی‌ها برای این فوتبالیست خوشایند نبود. او که به تازگی از چنگال مصدومیت رها شده بود، دوباره آسیب دید تا اولین فصل حضور در استقلال را بدون انجام بازی رسمی پشت سر گذاشته باشد. استقلال به تازگی یک مهاجم خارجی به خدمت گرفته اما از دست دادن آقاخان شاید جذب یک مهاجم دیگر را در دستور کار این تیم قرار بدهد. آنها البته ستاره‌هایی مثل مرتضی تبریزی و روح‌ا... باقری را نیز در اختیار دارند اما حداقل تبریزی در ماه‌های اول حضور در استقلال، در حد و اندازه انتظارها ظاهر نشده است. پایان زودهنگام کار آقاخان در لیگ هجدهم، اولین ضربه بزرگ مصدومیت‌ها به استقلال در زمستان است اما این مهاجم، تنها ستاره آسیب‌دیده این روزهای باشگاه آبی‌پوش پایتخت به شمار نمی‌رود.

دیدار تدارکاتی با نساجی مازندران، برای وینفرد شفر عصبانی‌کننده به نظر می‌رسید. او از سبک خشن بازی نفرات تیم روبه‌رو شکایت داشت و بارها با برافروختگی این نارضایتی را به درون زمین منتقل کرد. مرد آلمانی نگران بود تا در این بازی سخت و جدی که ظاهرا وجه «تدارکاتی»اش فراموش شده بود، مهره‌های دیگری را نیز به دلیل مصدومیت از دست بدهد. شروع نیم‌فصل دوم برای وینفرد شفر اهمیت بسیار زیادی دارد. تیم این مربی در هفت هفته اول نیم‌فصل نخست لیگ برتر، فقط یک بار پیروزی را تجربه کرد و این موضوع در هفته‌های پایانی نیم‌فصل برای او گران تمام شد. شفر برای حمله به رده‌های بالایی جدول، باید برنده‌ شدن را از نبرد با پیکان آغاز کند و این روحیه را تا هفته‌های پایانی لیگ در تیمش نگه دارد. وینفرد در تابستان، نگران مهره‌های جدا شده استقلال بود و حالا بیشتر از هر چیزی، نگران ستاره‌های مصدوم باشگاه است. به جز آقاخان که فصل را از دست داده، مهدی قائدی نیز در جدال با نساجی مصدوم شد. این احتمال وجود دارد که قائدی چند مسابقه ابتدایی نیم‌فصل دوم را از دست بدهد. طارق همام نیز در دیدار تیم ملی کشورش با قطر در جام ملت‌های آسیا آسیب دید و گفته می‌شود حداقل تا اوسط اسفندماه، از ترکیب استقلال دور خواهد بود. علی کریمی درست مثل همیشه آسیب دیده است. 

او که حالا به نوعی به «جک ویلشر» وطنی تبدیل شده، گاهی میان مصدومیت‌ها فوتبال بازی می‌کند و اتفاقا خوب هم بازی می‌کند. درست وقتی تیم به این بازیکن وابسته می‌شود اما آسیب‌دیدگی دیگری برای او رخ می‌دهد. فرشید باقری، خسرو حیدری و میثم تیموری، دیگر ستاره‌های مصدوم این روزهای استقلال هستند. نفراتی که البته احتمالا از شروع نیم‌فصل دوم در ترکیب تیم قرار خواهند گرفت اما در شرایط فعلی آسیب‌دیدگی موجب می‌شود که نتوانند پا به پای سایر نفرات، تمرین‌های بدنسازی را پشت سر بگذارند. باران مصدومیت در ترکیه، تهران و البته امارات بر سر استقلال می‌بارد. آنها صاحب یکی از بهترین کادرهای پزشکی فوتبال ایران هستند و انتظار می‌رود بتوانند این بحران را دور بزنند. شفر به خوبی می‌داند که اگر یک شروع رویایی را در نیم‌فصل دوم تجربه نکند، تیمش دوباره در معرض فروپاشی روحی قرار خواهد گرفت. مرد آلمانی این روزها با آسیب‌دیدگی‌های ریز و درشت مهره‌های تیمش روبه‌رو شده و ممکن است در جدال با پیکان، نتواند ترکیب مدنظرش را در زمین قرار بدهد. در طول لیگ هجدهم بارها گفته می‌شد که استقلال دیر بسته شده و شفر فرصت زیادی برای آماده کردن مهره‌های تیم به لحاظ جسمی نداشته است. حالا اما فرصت کافی در اختیار این مربی بوده که شاگردانش را به مرز آمادگی برساند. با این وجود او حالا نگرانی‌های زیادی در مورد مصدومیت مهره‌های استقلال دارد و تا زمان برطرف‌ نشدن این نگرانی، به ترکیب ایده‌آلش برای نیم‌فصل دوم نخواهد رسید. در ادامه لیگ هجدهم، روزهای سختی در انتظار استقلال خواهد بود. آسیب‌دیدگی، آخرین چیزی است که آنها در مسیر ترمیم تیم، انتظارش را می‌کشند.