تیمی که دیگر خسته نیست!

پس از پایان محرومیت نقل و انتقالاتی، پرسپولیس هنوز یک مسابقه رسمی را پشت سر نگذاشته است اما نمایش آنها در دیدارهای دوستانه در قطر، کاملا امیدوارکننده به نظر می‌رسد. علیرضا بیرانوند و احمد نوراللهی در اردوی تیم ملی هستند و طاهرخانی و حسین‌پور نیز به تیم امید ملحق شده‌اند اما نکته مهم این است که پرسپولیس دیگر در همان «ترکیب همیشگی» خلاصه نمی‌شود و حالا برانکو گزینه‌های زیادی برای قرار دادن در ترکیب تیمش دارد. او این روزها در جست‌وجو برای پیدا کردن ترکیب ثابت تیم برای درخشیدن در نیم‌فصل دوم لیگ و البته فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا به سر می‌برد.

 آریا رهنورد

با وجود همه جنجال‌هایی که این روزها در رابطه پرنوسان تیم ملی و پرسپولیس شکل گرفته، اردوی این تیم در اوج آرامش برگزار می‌شود. قرمزها در کمپ اسپایر به خوبی تمرین کرده‌اند و حالا دوباره به ایران برگشته‌اند تا سایر جلسات تمرینی قبل از شروع لیگ برتر را در تهرانسر دنبال کنند. سفر به قطر، ایده خوبی برای این باشگاه بود. اگرچه رقبا باور داشتند که پرسپولیس در این اردوی تمرینی بیشتر درگیر «سلفی با سلبریتی‌ها» و خوش و بش با چهره‌های سرشناس خارجی بوده اما عملکرد این تیم در دیدارهای دوستانه نشان می‌دهد که آنها با اشتیاق زیادی برای پایان تعطیلات و شروع بازی‌های‌شان آماده می‌شوند. نفرات تازه‌وارد، انگیزه‌های متفاوتی را نیز به تیم‌شان اضافه کرده‌اند و حالا دوباره بازار رقابت در تیم داغ شده است. برای مدت‌ها، «رقابت» گمشده بزرگ پرسپولیس به شمار می‌رفت. نفرات این تیم با هر کیفیتی در ترکیب قرار می‌گرفتند و برانکو چاره‌ای به جز استفاده همیشگی از یک ترکیب قابل حدس نداشت. دست این مربی حتی روی نیمکت نیز بسته بود و او به هیچ قیمتی نمی‌توانست روی مهره‌های تعویضی حساب ویژه‌ای باز کند. حالا اما رقابت دوباره به خطوط مختلف پرسپولیس برگشته است. پروفسور با گادوین منشا و احسان علوان‌زاده وداع کرده اما به جای این نفرات، نفراتی مثل مهدی شیری، محمد نادری، سروش رفیعی و ماریو بودیمیر را به خدمت گرفته است. مهدی شریفی که از ابتدای فصل با تیم تمرین می‌کند، حالا بالاخره اجازه بازی در دیدارهای رسمی را نیز دارد و مهدی ترابی نیز پس از حضور در اردوی تیم ملی برای جام ملت‌ها، به پرسپولیس ملحق خواهد شد تا قرمزها یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ‌شان را مهیای حضور در نیم‌فصل دوم لیگ برتر کنند.

پروفسور با گادوین منشا و احسان علوان‌زاده وداع کرده اما به جای این نفرات، نفراتی مثل مهدی شیری، محمد نادری، سروش رفیعی و ماریو بودیمیر را به خدمت گرفته است

نتیجه دیدار تدارکاتی با الشحانیه قطر شاید اهمیت زیادی نداشته باشد اما درخشش مهره‌های جدید و انگیزه آنها برای نمایش توانایی‌های‌شان در پرسپولیس، نتایج مثبت این جدال هستند. مهدی شریفی هم به عنوان وینگر و هم به عنوان مهاجم، درخشش قابل توجهی در اردوی تدارکاتی پرسپولیس داشته است. او البته مدت‌ها دور از فوتبال بوده اما حالا با پاس‌ها، فرارها و ضربات دقیقش برای همه مدافعان لیگ خط و نشان می‌کشد. مهدی شیری نیز در سمت راست خط دفاعی تیمش فراتر از حد انتظار نشان داده و با این روند نگرانی‌ها در مورد پست دفاع راست در تیم برانکو را به حداقل می‌رساند. شوت مهلک و فوق‌العاده سروش رفیعی به دروازه الشحانیه، ثابت می‌کند که این بازیکن دوران ناامیدکننده بازگشت به فولاد را پشت سر گذاشته و حالا دست به هر کاری می‌زند تا دوباره به همان سروش محبوب هوادارها تبدیل شود. بودیمیر نیز در نبرد با حریف قطری با یک پاس پشت پای استثنایی به علی علیپور، نشان داده که توانایی‌هایش تنها به گل‌زنی خلاصه نمی‌شود. برای قضاوت این نفرات، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد. آنها باید در دیدارهای دشوار و حساس لیگ، جام حذفی و آسیا به میدان بروند و مورد آزمایش قرار بگیرند و زیر فشار، توانایی واقعی‌شان را بروز بدهند. با این وجود به نظر می‌رسد تیم برانکو، پتانسیل بسیار زیادی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در این فصل خواهد داشت. تیمی که حالا دیگر از فقر بازیکن رنج نمی‌برد و در این زمینه، کاملا ثروتمند شده است!

تغییرات زیاد در ترکیب پرسپولیس، چالش تازه‌ای را برای مرد کروات به وجود خواهد آورد. برای مد‌ت‌ها او نه برای انتخاب ترکیب با «سرگیجه» روبه‌رو بود و نه در استفاده از نیمکت‌نشین‌ها به تفکر پیچیده‌ای نیاز داشت. در واقع در یک سال و نیم اخیر، همواره این محرومیت از نقل و انتقالات بود که برای برانکو تصمیم می‌گرفت و وظایف این مربی تنها در انتخاب تاکتیک برای هر مسابقه خلاصه می‌شود. حالا اما برانکو باید این نفرات را به بهترین شکل در کنار هم قرار بدهد، به بهترین نحو از آنها بازی بگیرد، مهره‌های آماده‌تر را فیکس کند و موجبات رضایت نفرات نیمکت‌نشین را فراهم بیاورد. البته که دست او حالا کاملا باز شده اما این اتفاق، مسئولیت‌های خاص خودش را برای این مربی به همراه خواهد آورد. ایوانکوویچ حالا مجموعه‌ای جدید از بازیکنان خوب را در اختیار دارد که بازی دادن به همه آنها ممکن نخواهد بود. از حالا به بعد انتخاب ترکیب و تعویض‌های پروفسور، بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین خواهند رفت و در معرض قضاوت قرار خواهند گرفت. او نسبت به گذشته تیم بهتری را در اختیار دارد و باید با انتظارات به مراتب بیشتری نیز دست و پنجه نرم کند.