از سال ۲۰۰۲ که لیگ قهرمانان آسیا از تلفیق جام باشگاه‌های آسیا و جام‌ در جام به وجود آمد، طی ۱۶ دوره برگزاری این رقابت‌ها فقط در پنج دوره شاهد صعود تیم‌های ایرانی به مرحله نیمه‌نهایی بوده‌ایم. اولین بار در سال ۲۰۰۷ تیم سپاهان با هدایت لوکا بوناچیچ به مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها رسید. این همان سالی است که استقلال مدارک بازیکنانش را دیر به AFC ارسال کرد و از حضور در رقابت‌ها بازماند. اما سپاهان از گروه خودش بالا رفت و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم کاوازاکی ژاپن را در ضربات پنالتی شکست داد.

حریف سپاهان در نیمه‌نهایی الوحده امارات بود که در بازی رفت سه بر یک مغلوب شد و در بازی برگشت هم طرفین به تساوی بدون گل رضایت دادند. سپاهان با این پیروزی به‌عنوان اولین باشگاه ایرانی راهی فینال آسیا شد اما در فینالی که به‌صورت رفت‌وبرگشت برگزار می‌شد در مجموع سه بر یک مغلوب اوراواردز ژاپن شد. بازی رفت دو تیم یک-یک مساوی شد و بازی برگشت را سپاهان دو بر صفر باخت.

رکورد اصفهانی

ذوب‌آهن دومین تیم ایرانی بود که به نیمه‌نهایی آسیا رسید و اتفاقا این تیم هم مثل سپاهان به فینال رقابت‌ها صعود کرد. ذوب‌آهن در سال ۲۰۱۰ در گروهی که بنیادکار ازبکستان و الاتحاد عربستان هم در آن حضور داشتند اول شد و به یک‌هشتم نهایی رسید. در این مرحله تیم مس کرمان انتظار ذوب‌آهن را می‌کشید و تک‌بازی دو تیم ایرانی با برتری یک بر صفر اصفهانی‌ها تمام شد. ذوب‌آهن که منصور ابراهیم‌زاده را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت داشت در یک‌چهارم نهایی پوهانگ استیلرز را حذف کرد تا در نیمه‌نهایی به الهلال عربستان برسد. دو برد یک بر صفر در دو بازی رفت و برگشت ذوب‌آهن را راهی فینال کرد تا در تک‌بازی فینال با نتیجه سه بر یک مقابل سئونگنام کره شکست بخورد و نایب‌قهرمان شود. بازی فینال در توکیو برگزار شد.

پشت قلعه‌ فینال

بعد از دو تیم اصفهانی که به نیمه‌نهایی و فینال آسیا رسیدند، بالاخره تهرانی‌ها هم دست‌به‌کار شدند و ابتدا استقلال بود که در سال ۲۰۱۳ طعم حضور در نیمه‌نهایی را چشید. استقلال با امیر قلعه‌نویی بعد از صدرنشینی در گروه خود و برتری مقابل الشباب امارات و بوریرام تایلند به نیمه‌نهایی رسید تا در این مرحله حریف اف.سی.سئول کره‌جنوبی باشد. بازی رفت دو تیم در سئول دو بر صفر به سود میزبان تمام شد و در ورزشگاه آزادی هم استقلال در غیاب دو ستاره خط میانی‌اش (تیموریان و نکونام) مقابل حریف به تساوی دو-دو رسید و حذف شد. این تیم بعد از آن دیگر رنگ نیمه‌نهایی را ندید چون یک بار در یک‌هشتم مقابل العین و یک بار در یک‌چهارم مقابل السد شکست خورد.

ناکامی سرخ

پرسپولیس چهارمین تیم ایرانی بود که به نیمه‌نهایی رسید اما سرخپوشان هم در این مرحله شکست خوردند تا مشخص شود این مرحله فقط برای تیم‌های اصفهانی قابل عبور است نه برای تهرانی‌ها! پرسپولیس در همین فصل گذشته لخویا از قطر و الاهلی از عربستان را در مرحله حذفی برد و در نیمه‌نهایی به الهلال رسید.

بعد از اتفاقات تلخی که قبل از بازی برای سرخپوشان رخ داد این تیم در بازی رفت شکست سنگین چهار بر صفر را متحمل شد و تساوی دو-دو در بازی برگشت هم تاثیری در حذف این تیم نداشت. پرسپولیس امسال هم برای دومین سال متوالی به نیمه‌نهایی رسیده و برخلاف سال گذشته بازی رفت را هم با برد پشت سر گذاشته تا شانس زیادی برای رسیدن به فینال داشته باشد.