آریا رهنورد

«بدون جانشین» بودن، ویژگی مشترک بسیاری از ستاره‌های این فصل پرسپولیس است. محرومیت از نقل و انتقالات و جدایی چند بازیکن ثابت از این تیم در تابستان، تاثیر غیبت هر بازیکن اصلی در ترکیب پرسپولیس را به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش می‌دهد. هواداران باشگاه از شروع این فصل دائما در اضطراب محرومیت و مصدومیت بازیکنان‌شان بوده‌اند و حالا در نبرد با السد، ترکیبی از هر دو اتفاق را تجربه خواهند کرد. پروفسور تا قبل از نیم‌فصل و اضافه شدن مهدی شیری، چهار گزینه ابهام‌برانگیز برای پر کردن جای خالی حسین ماهینی دارد اما در دوئل این هفته با السد، انتخاب او برای این بخش از زمین تنها از بین سه بازیکن صورت خواهد گرفت.

شاهین عباسیان

برانکو قبل‌تر برای پر کردن جای خالی محسن ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاعی و همچنین جبران غیبت کمال کامیابی‌نیا در ترکیب تیمش، از دو بازیکن کاملا غیرتخصصی استفاده کرده است. قرار دادن فرشاد احمدزاده در پست دفاع چپ و به زمین فرستادن حسین ماهینی در میانه میدان اما تجربه‌های کاملا ناموفقی برای این مربی بوده‌اند. اگر مرد کروات تصمیم به استفاده از «بازیکن تخصصی» در پست دفاع راست بگیرد، شاهین عباسیان در پرسپولیس فیکس خواهد شد. عباسیان که محصول آکادمی فولاد خوزستان است، فصل گذشته به سرخپوشان ملحق شد اما زیر سایه سنگین حسین ماهینی و صادق محرمی، حتی یک دقیقه نیز برای تیمش به میدان نرفت. ایوانکوویچ در لیگ هجدهم نیز از شاهین رونمایی نکرد. این بازیکن در آغاز فصل جدید در لیست نهایی زلاتکو کرانچار قرار گرفت و با تیم ملی امید راهی بازی‌های آسیایی جاکارتا شد اما در این تیم نیمکت‌نشین بود تا همچنان هواداران فوتبال در ایران تصوری از شیوه بازی‌اش نداشته باشند. بی‌تجربگی، مهم‌ترین دلیل علیه بازی کردن عباسیان مقابل السد خواهد بود اما او حتی اگر در دوحه نیمکت‌نشین باشد، باز هم این شانس را دارد که در ادامه فصل فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست بیاورد.

آدام همتی

برانکو ایوانکوویچ در جلسه‌های تمرینی پیش‌فصل، آدام همتی را به عنوان یکی از گزینه‌های بازی در پست دفاع راست در نظر گرفت و این ماجرا را زمانی با رسانه‌ها در میان گذاشت که شائبه‌های بازگشت رامین رضاییان تقویت شده بودند. سرمربی کروات پرسپولیس در رد علاقه به جذب دوباره رامین، اعلام کرد که در این بخش از زمین حسین ماهینی و آدام همتی را در اختیار دارد. ماهینی تا مدت‌ها دیگر در حوالی ترکیب تیم آفتابی نخواهد شد اما شاید آدام همتی برای اولین بار حضور فیکس در یکی از دیدارهای پرسپولیس را در قطر تجربه کند. آدام هم مثل شاهین عباسیان، جوان و کم‌تجربه است اما حداقل چند بار برای سرخپوشان به میدان رفته و سابقه گل‌زنی با پیراهن این تیم را دارد. به زمین فرستادن همتی در دربی، ثابت کرد که برانکو حالا اعتماد زیادی به این بازیکن دارد اما نباید فراموش کرد که او هرگز در یک بازی مهم و رسمی، دفاع راست نبوده و تجربه اولین بازی در این پست مقابل مهاجمان حریص و آماده السد قطر، یک ریسک بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

امید عالیشاه

هواداران پرسپولیس، امید عالیشاه را همیشه به عنوان وینگر و یا هافبک چپ تماشا کرده‌اند اما دفاع راست، اولین پست دوران فوتبال او بوده است. امید در تیم ملی نوجوانان به عنوان یک مدافع راست به فوتبال ایران معرفی شد و حتی برای مدتی در باشگاه راه‌آهن در همین پست به میدان می‌رفت اما به مرور زمان ترجیح داد به فوتبالیست هجومی‌تری تبدیل شود و در خط هافبک و حمله به میدان برود. عالیشاه در پرسپولیس هرگز مدافع نبوده اما با بازی کردن در این بخش از زمین چندان هم غریبه نیست. تجربه او به مراتب بیشتر از عباسیان و همتی است. این بازیکن، در دیدارهای زیادی از لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس بازی کرده و شرایط خاص این تورنمنت را درک می‌کند. او در این فصل در نزدیکی محوطه جریمه حریف، موفق نبوده و هنوز نتوانسته هیچ گلی به ثمر برساند. عالیشاه در دربی نیز نیمکت‌نشین شد اما شاید بازی در پست جدید، خطر نیمکت‌نشینی او را نیز به حداقل برساند.

شجاع خلیل زاده

در روز غیبت حسین ماهینی مقابل سپیدرود، این شجاع خلیل‌زاده بود که در سمت راست خط دفاعی قرار گرفت. شجاع حتی در ۳۰ دقیقه پایانی بازی با الدحیل نیز مدافع راست سرخپوشان محسوب می‌شد. همین اتفاق در دربی نیز تکرار شد و خلیل‌زاده بعد از خروج ماهینی دوباره مدافع راست شد. او کم‌خطر‌ترین گزینه برای این بخش از ترکیب به شمار می‌رود و در این چند بازی نیز عملکرد خوبی در پست غیرتخصصی‌اش داشته اما نکته مهم اینجاست که شجاع در دیدار با السد، نمی‌تواند جانشین حسین ماهینی شود. پرسپولیس در دیدار رفت با حریف قطری، محمد انصاری را نیز در اختیار ندارد. در واقع اگر شجاع نیز به سمت راست متمایل شود، دیگر هیچ زوجی برای سیدجلال در این تیم وجود نخواهد داشت. شجاع در قطر مدافع راست سرخپوشان نخواهد شد اما احتمالا در ادامه لیگ، اصلی‌ترین انتخاب برای پر کردن جای ماهینی خواهد بود.