خبر توافق نهایی تراکتورسازی با «جان توشاک»، برای هواداران این باشگاه و حتی سایر هواداران فوتبال در ایران شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید. توشاک با محبوبیت زیاد، رزومه‌ای فوق‌العاده و سابقه کار کردن در باشگاه‌های بزرگ، به لیگ برتر ایران اضافه شد و روی نیمکت تراکتورسازی نشست. مالکان باشگاه با منفجر کردن بمب‌های متعدد نقل و انتقالاتی، پرستاره‌ترین ترکیب تاریخ تراکتور را برای توشاک فراهم آوردند اما نتایج مربی ولزی از شروع فصل چندان امیدوارکننده نبود و کنار رفتن از جام حذفی در اولین قدم، ضربه‌ای بزرگ به اهداف این فصل باشگاه زد. جان توشاک بعد از شکست دردناک در آبادان، از حضور در جلسه‌های تمرینی باشگاه منع شده و قرار است تراکتور در مورد سرنوشت او تصمیم بگیرد. به نظر می‌رسد اختلاف نظر با چند ستاره گرانقیمت و کلیدی، سرمربی اسبق رئال مادرید را به بن‌بست در تبریز نزدیک کرده است. آیا جان توشاک، به فهرست همه مربیان بزرگی اضافه خواهد شد که با ناکامی، فوتبال ایران ترک کردند؟

رولند کخ

اوایل دهه 80 شعار «مربی آلمانی نمی‌خواهیم» برای چند ماه به اصلی‌ترین شعار هواداران استقلال تبدیل شد. انتظارها از تیم پرستاره رولند کخ بسیار بالا بود و این تیم نتوانست انتظار طرفدارانش را برآورده کند. تیم کخ که فصل را با یک پیروزی مقتدرانه مقابل پاس تهران آغاز کرده بود، در دو هفته بعدی شکست خورد و از همان شروع فصل با بحران درگیر شد. شکست در جدال با برق شیراز در هفته بیستم، سند اخراج کخ را امضا کرد و جواد زرینچه جایگزین موقت این مربی در استقلال شد. آبی‌ها در نهایت در رده نهم جدول ایستادند و از جام حذفی نیز کنار رفتند. مرد آلمانی پیش از پیوستن به نیمکت آبی‌ها، به عنوان دستیار در باشگاه‌های کلن، بشیکتاش و لورکوزن کار کرده بود.

لیت‌بارسکی

مربیان آلمانی معمولا در فوتبال ایران موفق نمی‌شوند. «پیر لیت‌بارسکی» شاهد دیگری برای این ادعا به شمار می‌رود. ستاره تکنیکی سال‌های دور فوتبال آلمان، پس از کار کردن در استرالیا و ژاپن، مورد توجه باشگاه سایپا قرار گرفت و با نارنجی‌ها قرارداد امضا کرد. شکست‌های پرگل و وحشتناک سایپا با این مربی، موجب شد او تنها بعد از چهار ماه از این تیم جدا شود. شکست پنج بر یک سایپا برابر بنیادکار و باخت عجیب 6 بر سه به ذوب‌آهن، در دوران همین مربی اتفاق افتاد. مردی که پست بازی بسیاری از مهره‌های تیم را تغییر داده بود و با بازیکنان سایپا رابطه ایده‌آلی نداشت.

مانوئل ژوزه

«فرگوسن مصر» با هیاهوی بسیار زیادی به پرسپولیس پیوست اما بعد از یک نیم‌فصل، هیچ‌کس در باشگاه علاقه‌ای به ادامه همکاری با این مربی جدی و عبوس نداشت. مرد پرتغالی سال‌های سال در فوتبال مصر افتخار کسب کرده بود اما در ایران اوضاع ابدا مطابق میل او پیش نرفت. اختلاف نظر جدی با کی‌روش، اولین حاشیه بزرگ مانوئل در لباس قرمز بود. ژوزه بعد از مدتی با علی کریمی نیز به مشکل خورد و این بازیکن را برای چند هفته از فهرست نفرات تیمش خارج کرد. بعد از جدایی ژوزه، یحیی گل‌محمدی سرمربیگری پرسپولیس را بر عهده گرفت.

آری‌هان

آری‌هان یکی از بزرگ‌ترین نام‌هایی بود که برای هدایت پرسپولیس به فوتبال ایران ملحق شد. سرمربی سابق اشتوتگارت و تیم ملی چین، در دوران محمدحسن انصاری‌فرد با قراردادی سنگین به پرسپولیس پیوست. او با قرمزها به فینال جام حذفی رسید اما دیدار فینال چند ماه عقب افتاد و قبل از برگزاری این مسابقه، مدیران باشگاه حکم برکناری هان را امضا کردند. مرخصی‌های طولانی، بی‌نظمی‌های مکرر و البته بازیکنان عجیبی که توسط آری هان به فوتبال ایران اضافه شده بودند، از دلایل اخراج او به شمار می‌رفتند.

نلو وینگادا

شکست سنگین پنج گله مقابل الغرافه قطر، در دوران مربیگری نلو وینگادا در باشگاه اتفاق افتاد. او در لیگ هشتم پس از افشین قطبی و افشین پیروانی، سرمربی سرخپوشان شد و در این باشگاه یک ناکام واقعی بود. وینگادا با تجربه سال‌ها مربیگری در آسیا، در حضور صد هزار تماشاگر مقابل بنیادکار ازبکستان شکست خورد. او چند سال بعد برای مدتی کوتاه به کادر فنی کی‌روش ملحق شد و ناکامی بزرگ‌ترش در فوتبال ایران، با تیم ملی امید رقم خورد. تیمی که حتی از مرحله گروهی بازی‌های آسیایی به دور حذفی صعود نکرد.

ژوروان ویه‌را

یک سال بعد از موفقیت خیره‌کننده در تیم ملی عراق، ژوروان ویه‌را هدایت باشگاه سپاهان را پذیرفت. این مربی برزیلی توانسته بود با عراق، قهرمان غیرمنتظره جام ملت‌های 2007 آسیا شود. انتظار می‌رفت انتخاب ویه‌را، سپاهان را در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار بدهد اما دوران حضور او در اصفهان حتی 6 ماه نیز طول نکشید. سپاهان با ویه‌را قهرمانی لیگ را در آخرین ثانیه‌ها به پرسپولیس واگذار کرد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز در همان مرحله گروهی حذف شد. غش کردن در کنار زمین در عربستان، فراموش‌نشدنی‌ترین خاطره از مربی برزیلی در فوتبال ایران به شمار می‌رود.