سه‌شنبه فراموش‌نشدنی

ستاره‌های پرآوازه السد قبل از مسابقه امروز، تنها به دنبال پیروزی نیستند. آنها تصمیم دارند در همین ۹۰ دقیقه، کار صعود به فینال را تمام کنند اما پرسپولیس برانکو، به سادگی مقابل این تیم تسلیم نخواهد شد. قرمزها برای دومین سال متوالی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیده‌اند و با وجود همه مشکلاتی که در مسیرشان قرار گرفته، تنها یک رویا در سر دارند. صعود به اولین فینال و تجربه اولین قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ باشگاه. برای فینالیست‌ شدن، آنها باید بازی امروز را با امیدواری ترک کنند و در آزادی، نقشه قتل السد را به اجرا دربیاورند. پرسپولیس اولین بار در سال ۱۹۹۷ به نیمه‌نهایی آسیا رسید و در این مرحله که به صورت تک‌بازی در مالزی برگزار می‌شد، نتیجه را به پوهانگ واگذار کرد. یک سال بعد آنها باز هم راهی نیمه‌نهایی شدند و این بار مقابل دالیان چین زانو زدند

آریا  رهنورد

هواداران پرسپولیس هیچ‌وقت تصور نمی‌کردند روزی از راه برسد که در آن، خبر سرماخوردگی بازیکنان تیم تا این اندازه هراس‌آور باشد. محرومیت کمال کامیابی‌نیا و محمد انصاری و مصدومیت شدید حسین ماهینی، برانکو را برای کنار هم قرار دادن 11 فوتبالیست به دردسر انداخته است. پرسپولیس دیگر هیچ مهره‌ای برای از دست دادن ندارد و بازیکنان این تیم حتی در صورت مصدومیت و بیماری، باید در دوحه به میدان بروند. اردوی قرمزها در دوحه، پر از مهره‌های جوانی است که حتی سرسخت‌ترین هواداران باشگاه نیز نام بعضی از آنها را نمی‌دانند. شاید اتفاقات بازی، موجب شد چند نفر از این بازیکنان نیز برای پرسپولیس به میدان بروند. روی کاغذ، السد شانس بیشتری برای برنده ‌شدن در این جدال دارد اما معادله‌های زمین فوتبال، گاهی غیرقابل ‌پیش‌بینی و میخکوب‌ کننده هستند.

السد و پرسپولیس در مرحله گروهی همین فصل از لیگ قهرمانان آسیا، به مصاف هم رفتند. دیدار فینالیست‌های غرب آسیا در قطر به سود میزبان تمام شد و در تهران، به نفع تیم برانکو به پایان رسید. در نهایت، این پرسپولیس بود که در صدر جدول گروه قرار گرفت اما اگر همان دو نتیجه در این مرحله نیز تکرار شوند، تیم فریرا راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. قبل از این برخورد، دو تیم تنها در یک دیدار دوستانه در دهه 50 با هم روبه‌رو شده‌ بودند. تیم قطری در 15 تقابل رسمی با رقبای ایرانی در آسیا، پنج پیروزی، پنج تساوی و پنج شکست را پشت سر گذاشته است. پرسپولیس نیز در 17 بازی با حریفانی از کشور قطر، هشت پیروزی و پنج شکست در کارنامه دارد.

پرسپولیس با 13 و السد با 12 امتیاز، از مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2018 آسیا عبور کردند. سرخپوشان در مرحله بعد با الجزیره روبه‌رو شدند و بعد از شکست نزدیک سه بر دو در بازی رفت، دیدار برگشت را با گل دیرهنگام سیدجلال حسینی به سود خودشان تمام کردند و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شدند. این مرحله برای پرسپولیس با شکست خفیف یک بر صفر مقابل الدحیل آغاز شد و در دیدار برگشت، تیم برانکو با یک بازگشت باشکوه همه چیز را تغییر داد و با مات کردن حریف، به دیدار نیمه‌نهایی رسید. السد برای رسیدن به این مرحله، ابتدا الاهلی عربستان را در مجموع با نتیجه سه بر دو شکست داد. آنها در یک‌چهارم نهایی در ورزشگاه آزادی به پیروزی سه بر یک مقابل استقلال دست پیدا کردند و با تساوی در دیدار برگشت، توانستند مسیرشان را به طرف نیمه‌نهایی هموار کنند. پرسپولیس و السد به عنوان بهترین باشگاه‌های غرب آسیا در شرایط فعلی، امروز برای صعود به فینال با هم مبارزه خواهند کرد.

سرخپوشان پایتخت در دو رویارویی با السد، با یک طلسم مهم برخورد خواهند کرد. این تیم «بازنده همیشگی» نیمه‌نهایی‌های جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا بوده و این بار تصمیم دارد برای فینالیست‌ شدن دست به هر کاری بزند. پرسپولیس اولین بار در سال 1997 به نیمه‌نهایی آسیا رسید و در این مرحله که به صورت تک‌بازی در مالزی برگزار می‌شد، نتیجه را به پوهانگ واگذار کرد. یک سال بعد آنها باز هم راهی نیمه‌نهایی شدند و این بار مقابل دالیان چین زانو زدند. پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های 2000 به جوبیلوایواتا و در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های 2001 به سوون سامسونگ باخت و فرصت فینالیست‌ شدن را از دست داد. تیم برانکو سال گذشته هم به نیمه‌نهایی رسید و در حالی که اولین نیمه‌نهایی رفت و برگشتی تاریخش را تجربه می‌کرد، در نبرد با الهلال عربستان تسلیم شد. قرمزها حالا برای ششمین بار در نیمه‌نهایی آسیا حضور دارند تا شاید یک طلسم بزرگ را برای همیشه پشت سر بگذارند.

پرسپولیس در حالی برای بازی امروز آماده شده که موجی از مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها، این تیم را کاملا تحت‌تاثیر قرار داده است. آنها در دوحه باید برای گل نخوردن تلاش کنند اما ترکیب دفاعی‌شان در غیاب محمد انصاری، حسین ماهینی و کمال کامیابی‌نیا، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. بیرو در درون دروازه، ماموریت سخت و مهمی دارد. سیدجلال و شجاع در قلب خط دفاع توپ می‌زنند و احتمالا عالیشاه و مصلح نیز در دو سمت خط دفاعی قرار می‌گیرند. احمد نوراللهی به عنوان تنها هافبک دفاعی تیم باید دونده‌تر از همیشه باشد. بشار رسن و سیامک نعمتی و آدام همتی نیز در خط هافبک به میدان می‌روند تا علیپور و منشا دو مهاجم این تیم در دوحه باشند. پرسپولیس در دوحه به یک نمایش دفاعی نیاز دارد اما ابزار این تیم کاملا هجومی هستند و روی نیمکت نیز گزینه‌ای برای تغییر شرایط بازی وجود ندارد. برای به سلامت عبور کردن از این شرایط جهنمی، همه بازیکنان این تیم باید بهترین نمایش دوران فوتبال‌شان را سپری کنند. آنها باید با همه وجودشان بر سر هر توپ بجنگند و اعتماد به نفس را از ساق‌های ستاره‌های پرشمار حریف بگیرند.