لغـزش ممنوع!

پرسپولیس در جدول لیگ از صدرنشین فاصله گرفته و حتی با پیروزی در این مسابقه نیز نمی‌تواند امتیازهایش را به پدیده مشهد برساند. البته که تقابل با نساجی به اندازه دیدار با الدحیل سرنوشت‌ساز نیست علیرضا بیرانوند تنها نماینده این باشگاه در فهرست تیم ملی به شمار می‌رود اما بشار رسن نیز به اردوی تیم ملی عراق ملحق شده و از آن‌جایی که دیدار با نساجی به صورت همزمان با فیفادی برگزار می‌شود، در این جدال تیمش را همراهی نخواهد کرد

آریا   طاری

بعد از سه تساوی متوالی با سه تیم جنوبی لیگ برتر، حالا قهرمان دو فصل گذشته لیگ برای عبور از ناکامی‌ها روبه‌روی تیم تازه‌وارد شمالی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد این بازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای هر دو تیم برخوردار باشد. یک طرف دوئل امروز، نساجی ایستاده که حالا برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به میدان می‌رود. بدون تردید همه مهره‌های این تیم انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشش در این جدال دارند. طرف دیگر این دوئل نیز پرسپولیس است که باید به هر قیمتی خودش را از آغوش بحران نجات بدهد. ناکامی در این جدال، برانکو را قبل از بازی حساس با الدحیل در شرایط دشواری قرار خواهد داد.

از هفته دوم لیگ به بعد، پرسپولیس در هیچ مسابقه‌ای به پیروزی نرسیده است. این اتفاق برای هواداران تیم برانکو تا حدود زیادی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. چراکه آنها در چند فصل گذشته به تماشای پیروزی‌های متوالی تیم‌شان خو گرفته‌اند و عادت ندارند برای رسیدن به یک برد، سرگرم جست‌وجویی طولانی شوند. تیم پروفسور فصل را عالی آغاز کرد و بعد از کنار زدن تیم جنگجوی پدیده در مشهد، فولاد را در ورزشگاه آزادی شکست داد. این روزهای شیرین اما در نبرد با تیم‌های جنوبی لیگ برتر تمام شدند. در زمین استقلال خوزستان، با سنگ و شعار از پرسپولیس پذیرایی شد. در آن شرایط جنگی، همین یک امتیاز نیز برای سرخپوشان شبیه به یک غنیمت به نظر می‌رسید. یک هفته بعد، تمام تیرهای تیم برانکو مقابل نفت مسجدسلیمان به سنگ خورد و پرسپولیس باز هم نتوانست طعم پیروزی را بچشد. سومین تساوی پی‌درپی، نگرانی‌ها را در مورد قهرمان دو فصل گذشته لیگ بیشتر کرد. این بار پرسپولیس با گل تساوی علی علیپور از شکست در آبادان گریخت اما انتظار هواداران این تیم برای پیروز شدن در لیگ برتر، همچنان ادامه پیدا کرد. هوادارانی که امیدوارند این انتظار همین امروز به پایان برسد و سومین پیروزی تیم‌شان در لیگ برتر هجدهم، برابر جواد نکونام و شاگردانش رقم بخورد. در همین هفته‌ها، نکات امیدوارکننده‌ای نیز برای پرسپولیس وجود داشته است. این تیم در پنج مسابقه فقط یک بار گل خورده و چهار بار توانسته کلین‌شیت کند. پسران پروفسور هنوز در این فصل شکست نخورده‌اند و در این پنج هفته شکست‌ناپذیر بوده‌اند. آن‌چه در مورد این تیم نگران‌کننده به نظر می‌رسد، کمبود بازیکن و خالی بودن نیمکت است. برانکو که در شرایط عادی نیز تا قبل از رسیدن به دقایق پایانی دست به تعویض نمی‌زد، حالا در وضعیت جدید تنها در پنج دقیقه پایانی هر مسابقه راضی به تعویض می‌شود. «فرصت‌سوزی» مشکل بزرگ دیگر این روزهای سرخپوشان است. آنها برابر نفت مسجدسلیمان ایده‌آل‌ترین بخت‌های گل‌زنی را از دست دادند و در شرایطی که به سادگی می‌توانستند با استفاده از موقعیت‌ها، نفت آبادان را شکست بدهند، توپ‌ها را به جایی دورتر از دروازه فرستادند. در فصل جدید لیگ برتر، پرسپولیس رکورددار زدن توپ به تیر دروازه محسوب می‌شود. موضوعی که نشان می‌دهد این تیم علاوه بر کم‌دقت بودن، بدشانس نیز هست.

پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ هجدهم، عملا یک تیم «14 نفره» است و حالا 2 نفر از مهره‌هایش را نیز برابر نساجی در اختیار نخواهد داشت. علیرضا بیرانوند تنها نماینده این باشگاه در فهرست تیم ملی به شمار می‌رود اما بشار رسن نیز به اردوی تیم ملی عراق ملحق شده و از آن‌جایی که دیدار با نساجی به صورت همزمان با فیفادی برگزار می‌شود، در این جدال تیمش را همراهی نخواهد کرد. طرفداران پرسپولیس نگرانی خاصی از بابت جانشین بیرانوند ندارند. بوژیدار رادوشوویچ در بازی امروز دوباره روی خط دروازه حاضر خواهد شد. او در دو هفته ابتدایی فصل نیز دروازه‌بان اصلی قرمزها بود و توانست در هر دو بازی دروازه‌اش را بسته نگه دارد. پرسپولیس این فصل در هر دو حضور بوژیدار، به پیروزی دست پیدا کرده و حالا به دنبال حفظ این رکورد صددرصدی است. پر کردن جای خالی بشار اما برای پرسپولیسی‌ها دردسرساز خواهد بود. در این باشگاه بازیکن دیگری برای حضور در این بخش از زمین وجود ندارد. شاید تنها گزینه در دسترس ایوانکوویچ، قرار دادن امید عالیشاه و سیامک نعمتی در دو سمت خط هافبک و استفاده از زوج منشا و علیپور در نوک حمله باشد. با توجه به محرومیت سیامک از دیدار هفته آینده با الدحیل، برانکو ترجیح می‌داد برابر نساجی از او استفاده نکند اما حالا دیگر چاره‌ای پیش روی این مربی وجود نخواهد داشت. انگیزه ویژه نساجی برای برگزاری اولین بازی لیگ برتری تاریخ در آزادی، کار تیم میزبان را بسیار سخت خواهد کرد. محمد عباس‌زاده برای اثبات توانایی‌هایش به برانکو، دست به هر کاری خواهد زد و همه هم‌تیمی‌های او نیز آماده درخشش در این جدال هستند. نساجی در هفته پنجم، اولین پیروزی‌اش در تاریخ لیگ برتر را جشن گرفت و حالا رسیدن به اولین پیروزی خارج از خانه در تاریخ لیگ، می‌تواند رویای جذاب و جاه‌طلبانه‌ای برای این تیم باشد. در آخرین تجربه حضور نساجی در ورزشگاه آزادی، تماشاگران این تیم از استقلالی‌ها بیشتر بودند. شاید این اتفاق امروز تکرار نشود اما بدون تردید هواداران زیادی از قائمشهر برای تماشای مسابقه تیم‌شان با پرسپولیس در آزادی حضور پیدا می‌کنند.

اگر پرسپولیس در همه دیدارهای قبلی‌اش در لیگ برتر به پیروزی رسیده بود، حالا می‌توانست به نبرد با نساجی به چشم یک دیدار تدارکاتی در راستای آماده‌سازی برای مسابقه حساس با الدحیل نگاه کند اما حالا دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. پرسپولیس در جدول لیگ از صدرنشین فاصله گرفته و حتی با پیروزی در این مسابقه نیز نمی‌تواند امتیازهایش را به پدیده مشهد برساند. البته که تقابل با نساجی به اندازه دیدار با الدحیل سرنوشت‌ساز نیست اما ایوانکوویچ نمی‌تواند از مهره‌های جوان و نیمکت‌نشین تیمش در این مسابقه استفاده کند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر، چهار بازی متوالی را بدون پیروزی سپری کرده و رسیدن این عدد به پنج، وضعیت نگران‌کننده‌ای را در باشگاه رقم خواهد زد. سرخپوشان برای کنار زدن حریف قدرتمند و پرستاره قطری، در درجه اول به اعتماد به نفس نیاز دارند و باید این اعتماد به نفس را از دیدار با نساجی مازندران دریافت کنند. گل‌زنی مهاجمان این تیم مقابل نساجی، می‌تواند آنها در وضعیت روحی خوبی برای دوئل آسیایی هفته بعد قرار بدهد. علاوه بر این، پرسپولیس باید به هوادارانش ثابت کند که توانایی عبور از گردنه سخت دحیل را دارد و شاید دیدار امروز زمان خوبی برای متقاعدکردن هوادارها به پر کردن ورزشگاه آزادی در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باشد. دیدار با نساجی می‌تواند پرسپولیس را از بحران موقت به روندی درخشان برساند. آنها به هیچ قیمتی اجازه لغزش در این مسابقه را ندارند. چراکه آن‌چه برابر نساجی اتفاق می‌افتد، مقدمه‌ای برای جنگ بزرگ با الدحیل خواهد بود.