وداع با فرهاد!

رسانه‌ها دیدگاه خاص خودشان را نسبت به پایان همکاری فرهاد مجیدی با الاتحاد کلبا دارند. بعضی‌ها صریحا از اخراج او می‌نویسند و بعضی‌ها از توافق دوطرفه برای پایان همکاری خبر می‌دهند. با این حال در حقیقت ماجرا، تفاوتی ایجاد نمی‌شود. پروژه فرهاد در امارات شکست خورده و بدون شک این خبر بدی برای فوتبال ایران است. اگر یک مربی ایرانی که بدون شکست قهرمان لیگ برتر شده در کشوری مثل امارات هم موفق نباشد، یعنی رویای صادر کردن مربی به کشورهای همسایه، همچنان بسیار دور از ذهن خواهد بود.

آریا طاری 

این شکست، تیرخلاص بود

شکست این هفته الاتحاد کلبا روبه‌روی البطائح، پایان کار فرهاد مجیدی در این باشگاه را رقم زد. زردها در همان نیمه اول توسط مهدی قایدی به گل رسیدند اما بازی در وقت‌های اضافه همین نیمه به تساوی کشیده شد و سپس تیم حریف در نیمه دوم به گل بعدی رسید تا شکست دیگری برای فرهاد و تیمش رقم بخورد. این نتیجه، صبر مدیران باشگاه را در قبال سرمربی جوان تیم به پایان رساند و حکم به برکناری فرهاد مجیدی در اولین تجربه مربیگری در لیگ امارات داد. فرهاد فصل گذشته سرمربی الاتحاد شد و با وجود نتایج معمولی، مورد حمایت مدیران باشگاه قرار گرفت. در فصل جدید اما ترکیب این تیم پرستاره‌تر شد و انتظار می‌رفت که مجیدی نتایج بهتری به دست بیاورد. تا امروز اما 15 هفته از لیگ فوتبال امارات سپری شده و مجیدی و تیمش با فقط 13 امتیاز، در رده دوازدهم جدول 14 تیمی رقابت‌های لیگ امارات دیده می‌شوند. در حقیقت آنها فقط یک پله با قرار گرفتن در منطقه سقوط فاصله دارند و این برای مدیران کلبا بسیار نگران‌کننده بوده است. جایگاه فعلی ممکن بود سقوط این تیم را از رقابت‌های لیگ امارات رقم بزند. در نتیجه آنها تصمیم به ایجاد تغییر در کادر فنی تیم گرفتند.

شکست این هفته الاتحاد کلبا روبه‌روی البطائح، پایان کار فرهاد مجیدی در این باشگاه را رقم زد. این نتیجه، صبر مدیران باشگاه را در قبال سرمربی جوان تیم به پایان رساند و حکم به برکناری فرهاد مجیدی در اولین تجربه مربیگری در لیگ امارات داد

یک سیگنال تلخ برای فوتبال ایران

شاید شکست فرهاد مجیدی برخی از منتقدان او در فوتبال ایران را خوشحال کند اما بدون هیچ شک و تردیدی، این یک اتفاق ناامیدکننده برای فوتبال ایران است. برای سال‌ها، این فوتبال هرگز یک مربی در لیگ‌های خارجی نداشته و حالا که این اتفاق بعد از مدت‌ها رخ داده نیز، نتیجه آن اصلا دلچسب نبوده است. پس یک بار دیگر به همه ثابت می‌شود که فوتبال ایران از نظر داشتن مربی مستعد، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و دانش مربیان ایرانی در سطح جهانی کارساز نیست. این اتفاق البته قبلا هم به اثبات رسیده بود اما این که یک مربی تیمش را بدون حتی یک شکست قهرمان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران کند اما در فوتبال امارات مدام شکست بخورد، نشان می‌دهد سطح فوتبال باشگاهی در این کشور چقدر از سطح فوتبال باشگاهی در ایران پیشی گرفته است.

وضعیت مبهم مهدی قایدی

جدایی فرهاد مجیدی، کار مهدی قایدی را نیز در تیمش سخت خواهد کرد. مهدی با پیشنهاد این مربی راهی الاتحاد شده بود و شاید حالا دوست نداشته باشد زمان بیشتری را در این تیم سپری کند. ظاهرا او در زندگی شخصی‌اش هم با مسائلی روبه‌رو شده و باید خودش را برای یک زندگی کاملا متفاوت آماده کند. اتفاقی که روزهای سختی را برای این ستاره رقم خواهد زد. برخلاف شایعه‌ها مهدی فعلا به فوتبال ایران برنمی‌گردد. چراکه اصلا بازیکن آزاد نیست و در زمان بسته شدن پنجره نقل و انتقالات فوتبال ایران تحت قرارداد الاتحاد بوده است. پس اگر هم قرار به بازگشت دوباره او باشد، باید زمان بیشتری برای این اتفاق صبر کرد. با این حال جدایی او از کلبا در پایان فصل به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

اعتراض، اعتراض و دوباره اعتراض

یکی از عادت‌های عجیب فرهاد مجیدی که موجب افزایش انتقادها از او در امارات هم شد، اعتراض مداوم به داورها بود. فرهاد چند بار به خاطر اعتراض علیه داورها از زمین بازی اخراج شد. در فوتبالی که وی.ای.آر دارد و همه تصمیم‌ها در آن بازبینی می‌شوند، چنین رفتاری اصلا پذیرفتنی نیست. شاید فرهاد عادت کرده بود که مثل روزهای حضور در فوتبال ایران، دائما داورها را تحت فشار قرار بدهد اما در چنین سطحی از فوتبال، این رفتارها دیگر پذیرفتنی به نظر نمی‌رسند.

آینده فرهاد چه می‌شود؟ 

آیا فرهاد مجیدی به فوتبال ایران برمی‌گردد؟ با نتایجی که او در امارات گرفته، کمی بعید است که تیمی از این کشور خواهان جذب این مربی باشد. هرچند که اطرافیان او با اصرار زیادی از ماندن فرهاد در امارات صحبت می‌کنند. با این وجود باید صبر کرد و دید که او چه تصمیمی برای آینده‌اش می‌گیرد. شاید در فوتبال ایران چند تیم خواهان همکاری با این چهره خاص باشند. چراکه آخرین تجربه حضور مجیدی در لیگ ایران، تجربه‌ای ایده‌آل بوده است. به هر حال این چهره فعلا استراحت خواهد کرد. اگر هم قرار است او به فوتبال ایران ملحق شود، این اتفاق کمی دیرتر به وقوع خواهد پیوست.